Hlavní navigace

Jak bezpečně sportovat s nadváhou

Redakce

Pár kil navíc, pár desítek kil navíc? Pokud se sebou chcete něco dělat, ale bojíte se, že byste nějakým sportem příliš zatěžovali své klouby, nechte si poradit od fyzioterapeuta. Běh ani kolo překvapivě nejsou problém, to spíše aktivity, které jednostranně zatěžují tělo.

Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Přes zimu jste se zakulatili a teď máte obavy z horkých letních dnů, protože ty loňské kraťasy už určitě nedopnete? Je teprve začátek května, nenechte se zlomit myšlenkami na to, že to nezvládnete, ani se nevymlouvejte, že jste až moc tlustí na to, abyste mohli nějak více cvičit.

Pokud chcete s nadváhou bojovat a zároveň si zlepšit celkové zdraví, tak byste se měli nejdříve zaměřit na svůj jídelníček a k tomu se začít zároveň přiměřeně hýbat. Nejlepší je volit takový pohyb, který baví a přináší potěšení z postupného zlepšování. Rozhodně není dobré rovnou začínat s náročným sportem, po kterém se budete cítit frustrovaní, že vám to nejde.

Každý rok nová velikost oblečení? Je čas na změnu

Kdy poznáme nadváhu? „Při posuzování nadváhy je dobré si spočítat osobní Body Mass Index. Na internetu je zdarma k dispozici mnoho BMI kalkulaček. Obecně se dá ale říci, že nadváha je to, když člověk má k jejímu „pocitu“ objektivní důvody – například si nemůže zavázat tkaničky, každý rok musí kupovat nové oblečení, protože to staré je najednou malé…,“ říká s mírnou nadsázkou fyzioterapeut Petr Hafič z McKenzie Kliniky.


Autor: Depositphotos.com

Když jsou tkaničky problém, je čas něco změnit

„Lidé s kily navíc by si při sportu měli dávat pozor na kardiovaskulární systém, který se musí vyrovnávat s vyšší zátěží, když se člověk pohybuje s nadměrnými kily. Ve velké zátěži jsou samozřejmě i klouby dolních končetin, jako jsou kyčle a kolena,“ říká fyzioterapeut. Abyste to na startu tzv. nepřepálili, měli byste se o výběru sportu poradit s lékařem a zajít k němu na zdravotní vyšetření, z něj pak může fyzioterapeut vycházet při stavbě tréninku.

Běh i kolo s nadváhou

Na začátek je ideální si nejprve určit sportovní cíle, kterých chcete dosáhnout. Jestli se vrátíte k tenisu, ujedete na kole 50 km nebo budete aktivněji plavat… Mnoho lidí trpících nadváhou se obává začít běhat, protože si nechtějí ničit své klouby. Ale i běh se dá zdravě zvládnout s kily navíc. Základní výbavou by měly být kvalitní boty, které dobře odpruží nárazy, a tím více ochrání tvrdé dopady na klouby.

Ideální je běžecký trénink začít nejprve svižnou chůzí, poté do chůze zapojit i úseky běhu (tzv. indiánský běh). Za chvilku se poměr chůze a běhu přirozeně vymění a člověk najednou zjistí, že více běhá, než chodí. Dobrou volbou je například i kolo. Zde je ideální začít za pomoci cyklotrenažérů, kde lze postupně měnit zátěže, a trénovat tak kardiovaskulární systém. A až postupem času vyjet do terénu. Nejlépe tam, kde je co nejvíce roviny.

Diners_Vanoce2019

Pro začátečníky je vhodné i pilates nebo obyčejná chůze.

Jakému sportu se vyhnout?

„Osobně si nemyslím, že by nějaký rekreační sport byl pro lidi s nadváhou vyloženě nevhodný. Důležitá je dobrá technika a odpovídající fyzické zatížení, které do sportu vynaloží. Pokud se ale něčemu vyvarovat, tak bych se vyhnul aktivitám, které jednostranně zatěžují tělo – např. jízda na koloběžce,“ dodává Petr Hafič. Nevhodný je pro netrénované jedince s nadváhou i squash.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).