iTesco, Košík, Rohlík: porovnání online supermarketů

Vzhledem k vývoji a změnám, které se udály v oblasti online supermarketů, je vhodný čas udělat si přehled o tom, kde, jak a za kolik lze nyní na internetu nakupovat potraviny.

Letos v létě se na trhu s online prodejem potravin udála celkem zásadní změna. Rozvážková firma Košík.cz se spojila se společností Mall Group, která vlastnila online obchod Koloniál.cz. Po této akvizici Koloniál zanikl a prodej pokračuje pouze pod značkou Košík.

Vzhledem ke změnám, které se v této oblasti udály, je vhodný čas udělat si přehled o tom, kde, jak a za kolik lze na internetu nyní potraviny nakoupit, a podívat se i na osobní zkušenosti s objednáváním u online prodejců potravin.

Zaměřili jsme se na iTesco, Rohlík.cz a Košík.cz, i když v České republice působí ještě některé další, obvykle menší, specializovanější či lokální rozvozy potravin. V budoucnu do hry možná vstoupí další významný hráč – společnost Makro, která se také chystá jít více směrem online objednávek a rozvozů, i když stále se zaměřením na podnikatele.

iTesco

Známý řetězec „kamenných“ supermarketů rozjel svůj online rozvoz potravin už v roce 2012. iTesco má ze všech českých online prodejců potravin nejjednodušší pozici, protože zboží bere přímo ze svých obchodů. Navíc za českým Tescem stojí britská společnost, která má s rozvozem potravin mnohaleté zkušenosti. Zajímavé je, že Česká republika byla první zemí po Británii, kde Tesco rozvoz potravin spustilo.

Galerie: Zákulisí online prodeje potravin iTesco

iTesco momentálně rozváží v Praze, Brně, Plzni, Mladé Boleslavi, Liberci, Kolíně, Kutné Hoře, Pardubicích, Hradci Králové, Chrudimi, Blansku, Hodoníně, Břeclavi a v okolí těchto měst. Cena za rozvoz nákupu se pohybuje od 49 do 99 Kč. Výši ceny určuje jak denní doba, na kterou je rozvoz objednán, tak i časový předstih, ve kterém je objednávka provedena. Výhodné tak je rezervovat si čas dovozu několik dnů předem. Čím dříve se časové „okénko“ rezervuje, tím příznivější jeho cena bude.

Na rozdíl od ostatních internetových supermarketů, které rozvážejí nákupy až od 500 Kč, iTesco nepožaduje minimální cenu objednávky. Pokud tak zákazníka netrápí, že za dovoz malého nákupu zaplatí například 89 Kč, není problém v iTescu udělat nákup pouze za pár korun.

iTesco rozváží od osmi hodin ráno až do desáté hodiny večer. Na výběr jsou vždy dvouhodinová okna. Lze si tak zarezervovat nákup od osmi do deseti, od devíti do jedenácti, od deseti do dvanácti atd. Nepříjemné je, že řidič před příjezdem neupřesňuje čas, kdy dorazí, takže zákazník musí být celé dvě hodiny k dispozici.

Kromě rozvozu zboží až před dveře bytu Tesco také nabízí službu Klikni a vyzvedni. V takovém případě zákazník nakoupí potraviny přes internet, ale osobně si je přijde vyzvednout do kamenného obchodu.

Rohlík.cz

Online supermarket Rohlík.cz založil v roce 2014 Tomáš Čupr, který už dříve spustil projekty Slevomat a DámeJídlo.cz.

Rohlík v současné době rozváží v Praze, Brně, Plzni, Liberci, Ústí nad Labem, Hradci Králové a Pardubicích.

Tato rozvážková firma se prezentuje heslem Nejrychlejší rozvoz ve městě a slibuje doručení do sto dvaceti minut. Ne vždy je ale Rohlík schopen tento šibeniční termín dodržet. Časový údaj v záhlaví úvodní stránky ukazuje čas, kdy je možný nejbližší rozvoz. Ve vytížených časech je z tohoto ukazatele zřejmé, že si zákazníci musí občas na volný termín počkat o něco déle než slibované dvě hodiny. Při našem testování to v září byly i čtyři hodiny, minulý týden ve všední den odpoledne tři hodiny.

Galerie: Jak to vypadá ve skladech Rohlík.cz

Na rozdíl od iTesca ale Rohlík nabízí výrazně pohodlnější hodinová okna rozvozu. Pro ty, kterým nezáleží na tom, kdy nákup během vybrané hodiny dostanou, Rohlík za dopravu účtuje nižší cenu dopravy než zákazníkům, kteří si vyberou konkrétní patnáctiminutové okénko. Částka za dopravu se také liší podle velikosti nákupu. Čím je nákup větší, tím je cena za dopravu nižší. A samozřejmě, kdo si přeje mít svůj nákup expres do sto dvaceti minut, připlatí si víc než ten, kdo zvolil doručení například až následující den. V případě Rohlíku není možné uvést konkrétní ceny za dopravu, protože ceník se v jednotlivých městech liší. Například v Brně je doprava o něco levnější než v Praze a cena podle velikosti nákupu se v jihomoravské metropoli dělí pouze do dvou kategorií, zato v Praze jsou kategorie hned tři.

Výhodou pro mnohé může být, že na rozdíl od konkurence rozvoz u Rohlíku startuje už v sedm hodin ráno.

Rohlík svým zákazníkům nabízí různé slevy a výhody. Možné je tak zaplatit si členství v Rohlík.cz Premium a mít dopravu zdarma. Rodiče dětí do čtyř let mohou získat výhody díky klubu Rohlíček a zvýhodněný nákup obchod také nabízí seniorům a zdravotně postiženým.

Košík.cz

Nejmladším hráčem na trhu je online supermarket Košík.cz, který potraviny začal rozvážet až v březnu 2015. Přesto má ale tento obchod asi největší pokrytí v rámci republiky. Nákup od Košíku si mohou lidé objednat v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Plzni, Liberci, Jablonci, Ústí nad Labem, Teplicích, Pardubicích, Chrudimi, Hradci Králové, Mostě, Chomutově, Přerově a Prostějově.

Stejně jako iTesco také Košík začíná své rozvozy každý den v osm hodin a končí jako ostatní firmy v deset hodin večer. Na rozdíl od iTesca ale tato firma nabízí praktická hodinová okna a před příjezdem je ještě prostřednictvím SMS s přesností čtvrt hodiny upřesněn čas, kdy řidič dorazí. Není ovšem možné vybrat si z patnáctiminutových okének, tak jak je to v případě Rohlíku.

Při nákupu nad 1500 Kč je na Košíku vždy doprava zdarma. U nákupů pod tuto částku se cena za dopravu pohybuje od 29 do 69 Kč. Výši částky ovlivňuje především to, ve který den a čas je nákup doručován. V pátek a sobotu je doprava dražší než v ostatní dny, a naopak za dopravu ušetří ti zákazníci, kteří si nákup nechají doručit kolem poledne, a to konkrétně od jedenácti do patnácti hodin.

Galerie: Důležití hráči ve světě online potravin

Nabídka a ceny

Všechny tři společnosti nabízejí kvalitní službu a ani o jednom z těchto obchodů nelze říci, že je horší než ostatní. Přesto jsou zde ale rozdíly, které některé zákazníky mohou od jedné firmy odradit, a naopak k jiné značce přilákat.

Hlavní odlišnosti jsou především v nabízeném sortimentu. iTesco má velký výběr zboží, ale pouze takové značky, které jsou k dostání v běžných supermarketech. Naopak Rohlík.cz a Košík.cz kromě všeobecně známých značek nabízejí také farmářské produkty a výrobky drobných producentů. Oba dva obchody mají také v nabídce takové položky, pro které je jinak nutné vyrazit do specializovaných prodejen se zdravou výživou.

Dobrou ukázkou rozdílného sortimentu může být například nabídka vajec. Sehnat v Tescu vejce z podestýlky nebo volného výběhu je téměř nemožné. Zákazník, který nechce kupovat klecová vejce, si v Tescu může vybrat pouze indiánská vejce Ovus z podestýlky (7 kusů za 32 Kč) nebo bio vejce (6 kusů za 49 Kč). V případě Rohlíku jsou klecová vejce v menšině a v nabídce jsou jak vejce z podestýlky, tak i z volného výběhu a v bio kvalitě. Nejlevnější vejce z podestýlky zde stojí 3,49 Kč za kus (informace platné v době našeho testování).

Naopak při nákupu ostatních surovin je v iTescu možné výrazně ušetřit. Kromě toho, že má v akci větší množství produktů než Rohlík a Košík, jsou zde nabízeny také cenově výhodnější produkty. Například na Košíku je nejnižší cena za 100 g mandlí 42,50 Kč. Nevýhodou také je, že v nabídce není větší balení než ono stogramové. V iTescu zákazník zaplatí za 100 g mandlí pouhých 18,10 Kč. Kromě toho iTesco také nabízí dvousetgramové balení mandlí za 52,40 Kč. Pravdou ale je, že osobní zkušenost ukázala, že samotné mandle zakoupené na Košíku jsou větší a působí lépe než mandle z Tesca.

Tesco má bohatší sortiment než ostatní online obchody, často tam zákazník může najít levnější variantu hledaného zboží. V případě velkého nákupu je tak vysoká pravděpodobnost, že nákup v Tescu vyjde výhodněji.

Další výhody a nevýhody

Šíře sortimentu a cena ovšem nejsou jedinými hledisky, které ovlivňují to, jaký pocit z nákupu potravin na internetu zákazník bude mít. Důležité také je, jak je online supermarket přehledný nebo jaké služby navíc zákazníkům nabízí.

Například iTesco umožňuje obsah objednávky měnit i po jejím odeslání. Objednávku je možné upravovat do jedenácté hodiny večerní před dnem doručení. Zákazník tak má možnost objednávku odeslat několik dní předem, díky čemuž si zajistí výhodnější cenu za dovoz, a následně může ve své objednávce ještě podle potřeby přidávat a odebírat zboží. V případě Rohlíku je možné doobjednávat zboží pouze v Praze. Nejedná se ale o přidávání položek do již hotové objednávky, ale je nutné vytvořit další nákup a označit jej jako doobjednávku. Košík možnost měnit nebo přidávat zboží do odeslané objednávky nenabízí.

Zajímavé také je, jak se jednotlivé obchody staví k problematice náhrad a vyprodaného zboží. iTesco zákazníkovi přiveze jiné zboží, pokud není na skladě přesně ta položka, která byla uvedená v objednávce. Pokud zákazník náhradu přijme, je následně upravena výsledná cena nákupu. Tento systém je možný proto, že Tesco zákazníkům strhává peníze z platební karty až po doručení nákupu. Rohlík i Košík si peníze z bankovního účtu zákazníka berou ještě před doručením nákupu. Oba dva obchody ale například u zeleniny a ovoce vždy uvádějí pouze orientační cenu, a pokud je výsledná částka za nákup nižší, než jaká byla uvedena při dokončení objednávky, prodejce v průběhu několika pracovních dnů rozdíl v ceně vrátí na účet, ze kterého byla platba za nákup provedena.

Absence systému náhrad například u Rohlíku způsobuje nepříjemnou situaci. Pokud zákazník nakupuje večer, může se stát, že už je veškeré pečivo vyprodáno a systém tohoto obchodu neumí pracovat s tím, že druhý den ráno bude chléb opět dostupný. Pokud si tak někdo chce na Rohlíku objednat na druhý den pečivo, neměl by se svým nákupem otálet do pozdního odpoledne.

Pro někoho mohou být při výběru toho správného online supermarketu také rozhodující takové drobnosti, jako že v Tescu není často u jednotlivých potravin vypsané složení, že Rohlík jednoduchým značením upozorňuje na české produkty nebo že Košík má bezbariérové stránky snadno přístupné nevidomým uživatelům.

Porovnání se zahraničím

Měla jsem dva roky možnost nakupovat v britských online supermarketech. Po návratu do České republiky jsem si brzy uvědomila několik zásadních rozdílů mezi online nákupy potravin v Anglii a v České republice.

Ve Velké Británii je samozřejmostí, že téměř každý řetězec zároveň zajišťuje i rozvoz potravin. Konkurence je tak na britských ostrovech mnohem větší a obchody se proto snaží své zákazníky více hýčkat.

I když v Česku má internetový prodej potravin dobře zvládnuté Tesco, ve srovnání s Británií má i tento obchod co dohánět. Zásadní rozdíl je například v nabízených časových oknech rozvozu. Zatímco české Tesco nabízí dvouhodinová okna, v britském Tescu je možné si vybrat hodinové „sloty“ nebo za výrazně nižší cenu čtyřhodinové, které jsou výhodné především pro zákazníky, kteří tráví celý den doma. Jiný supermarket například také nabízí hodinové sloty, ale v půlhodinových rozestupech. Možné je tak vybírat si z časů jako 10.00 až 11.00, 10.30 až 11.30 atd.

Zajímavé také je, že když v Česku iTesco zákazníkovi nabídne náhradu, která je dražší než původně požadované zboží, tento rozdíl si přičte k celkové částce za nákup. Většina britských supermarketů si v případě dražších výrobků nahrazujících nedostupné zboží rozdíl v ceně neúčtuje a zákazník zaplatí tolik, kolik mělo stát původní zboží.

Pokud jde o sortiment, i britské supermarkety nabízejí především konvenční značky a pro farmářské výrobky si člověk musí zajít na trh nebo do specializovaných obchodů. Přesto ale není problém v britském supermarketu sehnat vejce z volného výběhu nebo fair trade banány.

Koho si vybrat

I když v České republice není tak velký výběr online supermarketů jako ve Velké Británii, je dobře, že lidé ve větších městech mohou vybírat minimálně ze tří různých obchodů.

Nelze říct, že některý z online supermarketů je lepší než jiný. Z vlastní zkušenosti se domnívám, že při výběru především záleží na tom, co zákazník od svého nákupu očekává. Pokud mu tolik nezáleží na kvalitě a původu zboží a je pro něj rozhodující především cena, zvolí nejspíše iTesco. Lidé, kteří chtějí podporovat české producenty a hledají vyšší kvalitu, se budou pravděpodobně lépe cítit na stránkách Košíku nebo Rohlíku.