Interspar to v Česku nezvládl. Ahold ho koupil a prosperuje

Autor: Albert

Prodejny Interspar a Spar před časem zmizely z České republiky, neboť zde dlouhodobě prodělávaly. Padesát provozoven odkoupila společnost Ahold a proměnila je v ziskové obchody. Jak se jí to podařilo?

Navzdory tomu, že společnost Spar v Česku proinvestovala spoustu peněz, nedařilo se jí tu. Když se pak v roce 2014 Aholdu (majitel obchodů Albert a hyperAlbert) naskytla možnost odkoupit padesát prodejen Spar/Interspar a získat tak větší prodejní místa ve velkých městech, využil ji. Ve chvíli, kdy prodej za více než pět miliard korun posvětil antimonopolní úřad, zařadil se Ahold mezi dva nejsilnější hráče na českém trhu.

„Pokud se podíváme na obchody Spar, které ztrácely a netvořily zisk, dnes, po začlenění do rodiny Albert, jsou profitabilní,“ říká Jesper Lauridsen, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Ahold v České republice. A to se týká i bývalých Intersparů, které dnes, již pod hlavičkou Aholdu, s původními Alberty dobře koexistují. Jak je to možné?

Zejména v Mladé Boleslavi pomohly nové IT systémy

Byl to velký krok a velká výzva, když Ahold v roce 2014 převzal čtyři tisíce zaměstnanců od Sparu/Intersparu a musel sladit všechny IT systémy, přebrandovat desítky obchodů a poradit si privátními značkami Sparu. Byla to rozhodně větší zkouška, než když v roce 2005 Albert převzal prodejny Julius Meinl. Na některých místech v zemi se totiž stalo, že dosavadní obchody Albert se rázem ocitly v těsné blízkosti někdejších prodejen Sparu/Intersparu, z nichž byl nově také Albert. Vedení Aholdu tak stálo před otázkou: zachovat dvě vlastní prodejny blízko sebe, nebo jednu z nich zrušit? A kterou?

O Albertu

  • Albert je obchodní značka řetězce supermarketů a hypermarketů provozovaných od roku 1991 (původně pod značkou Mana) na území Česka společností Ahold Czech Republic ze skupiny Ahold.
  • Obchody Albert působí na českém trhu téměř 27 let. První obchod, novodobý supermarket Mana, přivítal zákazníky 6. června 1991 v Jihlavě.
  • Albert převzal prodejny firmy Julius Meinl, která odešla z českého trhu v roce 2005. V roce 2014 také převzal většinu obchodů společnosti Spar/Interspar.
  • Síť prodejen Albert má více než 300 obchodů po celé České republice, hypermarkety a supermarkety Albert najdou zákazníci v každém kraji.
  • Albert patří mezi největší soukromé zaměstnavatele v Česku, o zákazníky se denně stará 17 000 zaměstnanců.

Jeden obchod v Novém Jičíně byl nedávno uzavřen, když Ahold zákazníky ze staršího Albertu přetáhl do své moderní nové prodejny, bývalého Intersparu. „V mnoha lokacích jsme ale byli velmi mile překvapeni,“ říká Jesper Lauridsen. Míní tím například Mladou Boleslav, kde již mnoho let hned vedle dálnice D10 Ahold provozuje v obchodním centru hypermarket Albert. Při akvizici ale získal i samostatně stojící Interspar na druhé straně dálnice. Vzdálenost mezi oběma velkými obchody je tak pouhých několik stovek metrů, jde dokonce o ulici se stejným názvem.

A přestože po převzetí logicky padla otázka, zda si oba obchody ponechat, nebo jeden prodat, nakonec má Mladá Boleslav hyperAlberty dva, a to dodnes. Podle Jespera Lauridsena totiž jednotlivé obchody navštěvují rozdílní lidé s rozdílnými nákupními zvyklostmi, proto se i sortiment v těchto obchodech výrazně liší. A proto si nejsou konkurencí. „Já sám jsem nevěřil, že by oba tyto obchody mohly být tak úspěšné, jako jsou dnes. Je určitě důležité dále investovat do IT systémů, které nám skrze nasbíraná data dokáží říci, jaké položky a kde zákazníci chtějí,“ říká generální ředitel.

O jaká data jde? Ta, která v každém obchodě bezděčně zanecháváme, údaje z účtenky.

Předvídat spotřebitelské chování = správné letákové akce

„Analyzujeme všechna data, která získáváme z pokladen. Díváme se na to, jak rychle se prodává aktuální nabídka v našich obchodech a jaké další produkty se prodávají s danou akční položkou,“ nechává nás nahlédnout do zákulisí Aholdu generální ředitel. Pokud je například v letáku za akční cenu losos, prodejce se zajímá o to, jaké další výrobky se nejčastěji prodávají spolu s ním, a které se naopak kvůli této nabídce prodávají méně. V případě akčního lososa se typicky méně prodává kuřecí maso. „Tehdy tedy můžeme snížit například nabídku kuřecího masa, aby byla pro zákazníka stále atraktivní a čerstvá,“ říká Jesper Lauridsen. Neustále a stále hlouběji se analyzují veškeré nuance prodeje, obchod po obchodu, region po regionu, aby nabídka byla stále lépe cílená.

Galerie: První supermarket v ČR. Jmenoval se Mana

serial_prilohy

„Čím víc dat takto získáme, tím lepší nabídku můžeme našim zákazníkům nabídnout,“ říká generální ředitel. Tyto údaje také umožňují Aholdu lépe určovat různým kategoriím správné cenové hladiny i v porovnáním se zbytkem trhu a umožní jim dobře předvídat kanibalizaci s dalšími produkty v nabídce.

Je to i hlavní klíč při tvorbě letákových akcí. Celá řada výrobků, zejména těch nepotravinových zahraničních, se sice plánuje i rok dopředu, ale pro ostatní produkty jsou termíny mnohem kratší. Často se zejména cenotvorba čerstvých výrobků  řeší v měsíčním předstihu. A u těch je třeba být maximálně přesný, aby se zamezilo plýtvání a neefektivnímu prodeji.

Jesper Lauridsen

Od roku 2013 je generálním ředitelem a předsedou představenstva společnosti Ahold v České republice. V minulosti působil přes deset let na různých vedoucích pozicích ve společnosti Mars – nejprve ve Skandinávii, poté ve Velké Británii. Vystudoval strategii a marketing na univerzitě v Kodani a management na London Business School a Harvard Business School.