Hlavní navigace

Albert si na Chodově testuje, co na zákazníky platí

Autor: Albert

Pražská prodejna společnosti Ahold na Chodově se od ostatních tří set výrazně liší. Pokud se nový koncept osvědčí, inovace se představí i v dalších obchodech Albert.

Doba čtení: 6 minut

V loňském roce se během šestnácti dnů proměnil hypermarket Albert na pražském Chodově ve zcela nový obchod. Nešlo o novou výmalbu a přemístění regálů a zboží, tady se změnilo všechno. Od podlahy po strop.

O novém konceptu prodejny i jejích zcela inovovaných koutcích nám vyprávěl Jesper Lauridsen, generální ředitel obchodů Albert v České republice (Ahold). Řeč přišla i na to, proč u Alberta nenajdete nákup s pomocí scannerů a kdy spustí internetový obchod.

Chodov, to je laboratoř Aholdu

V jeho supermarketech a hypermarketech po celé České republice je zaměstnáno bezmála sedmnáct tisíc lidí. Po akvizici obchodů Spar/Interspar v roce 2014 se Ahold zařadil mezi dva největší prodejce potravin na českém trhu. V uplynulých pěti letech patřil k nejrychleji rostoucím podnikům v Česku, a to i proto, že se nebojí investovat, ať už do IT systémů, zásobovacího řetězce, či do koupě obchodů, viz Spar.

Do modernizace a přestaveb již více než sto padesáti obchodů Albert (celkem jich má přes 300) investoval více než 1,5 miliardy, přičemž miliardu z této částky proinvestoval loni. V roce 2018 se pak chystá zmodernizovat dalších sedmdesát obchodů. Náklady na renovaci jedné prodejny vyjdou na 4–5 milionů eur.

Jak to potom v takovém modernizovaném obchodě vypadá, nejlépe ilustruje nejmodernější prodejna v Praze na Chodově, kde je denně obslouženo patnáct tisíc zákazníků. „Používáme tuto prodejnu jako laboratoř pro testování nápadů a novinek. Pokud tyto inovace budou dobře fungovat tady, tak je rychle představíme i v ostatních obchodech,“ uvádí Jesper Lauridsen. Aktuálně se chystá přestavba čtyř až pěti provozoven, přičemž mezi prvními bude hypermarket Albert v Mladé Boleslavi.

V čem spočívají inovace?

Nová prodejna nabízí zdravý kout i bylinky na váhu

Jednou z novinek, kterou na Chodově mají, je tzv. Zdravý koutek (spíš kout), v němž přímo uprostřed obchodu najdete více než tisíc produktů zdravé výživy. „Slibovali jsme si od něj hodně, ovšem prodeje předčily naše očekávání. Zákazníci si ho natolik oblíbili, že se co nevidět objeví ve všech našich obchodech,“ uvádí Jesper Lauridsen a současně dodává, že zdravé potraviny chtějí v Aholdu českým zákazníků nabízet za stejné, nebo dokonce nižší ceny než dosud.

Co se týče oddělení ovoce a zeleniny, které na zdravý koutek logicky navazuje, zde máte na Chodově skutečně z čeho vybírat. Jde totiž o největší úsek ovoce a zeleniny ze všech Albertů v České republice. Najdete tu přes tři sta beden a v nich na šest set druhů výrobků. A to jak exotických, neboť Albert disponuje vlastním zracím zařízením na mango, avokádo i banány, tak i těch tuzemských. „V případě české produkce máme nad kvalitou maximální kontrolu, neboť jsme v dodavatelském řetězci vynechali velkoobchody a ovoce a zeleninu odebíráme od farmářů. Zboží k nám do obchodů přijde dříve a čerstvější,“ uvádí generální ředitel Aholdu.

Jednoznačně největší perlou celého tržiště, jak je na Chodově úsek ovoce a zeleniny nazván, je oddělení prodeje bylinek. Už nemusíte utrácet čtyřicet korun za bylinku v květináči, která vydrží sotva týden, na Chodově si můžete nastříhat množství a druh bylinek, které potřebujete zrovna na salát k večeři. „Původně jsme tu bylinky chtěli mít jen jako dekoraci, ale zákazníci tuto možnost nákupu opravdu oceňují,“ říká Jesper Lauridsen.

Galerie: Jak se pěstují bylinky do supermarketů

Lahůdky obsahují méně cukru a soli, všimli jste si?

Lahůdky, tzv. obslužné deli pulty, u všech masných výrobků nesou informaci o množství použitého masa, navíc žádný výrobek neobsahuje lepek.

„V červeném mase jsme se dohodli na 100% dodávce z České republiky, kterou nám nyní zajišťují tři čeští dodavatelé,“ popisuje generální ředitel. I receptury mnohých salátů či pomazánek prodávaných v deli pultech si Albert nadefinoval podle sebe. Díky tomu se mu za poslední rok a půl podařilo snížit obsah soli a cukru a zredukovat obsah tzv. „éček“.

Pekárna na Chodově je chloubou Aholdu

Chodovská pekárna je prý mezi Alberty nejlepší na celém světě, zejména v šíři sortimentu a v použití hlavně základních surovin. Vlastní výroba tu zaujímá zhruba čtyřicet procent nabídky, dalších čtyřicet procent do hypermarketu dodávají průmyslové a řemeslné pekárny, dvacet procent pečiva pak tvoří rozmrazené nebo dopékané produkty.

TIP: Supermarkety budou smět použít označení pekárna, jen pokud skutečně budou péci

„Odstranili jsme z výrobků nadbytečnou sůl, cukr a tzv. éčka, pracujeme i s dodavateli, aby snižovali obsah těchto složek v potravinách. Aktuálně nabízíme i čistě přírodní složení,“ uvádí generální ředitel. Takové výrobky v obchodech poznáte podle zvláštního regálu.

„Reformulace (změna složení výrobku, obvykle ve prospěch zákazníka) je zpravidla velmi drahý proces, který bohužel nemůžeme plně promítnout do ceny. Jde tak o dlouhodobou investici do našich zákazníků a od našeho byznysu, abychom dlouhodobě prosperovali na trhu,“ říká Jesper Lauridsen.

Čerstvé sushi připravené přímo v obchodě

V posledních pěti letech se sushi v prodejnách Albert prodávalo prostřednictvím dodavatele, ovšem snaha jít po stále čerstvějších pokrmech přivedla zdejší manažery na myšlenku vyrábět sushi přímo na prodejní ploše. „Přizvali jsme tedy odborníky, kteří přivezli nejkvalitnější suroviny a připravují nám sushi přímo v obchodě. Na Chodově máme první obchod se sushi barem, ale věříme, že se zákazníkům bude líbit a sushi bary přibudou i v ostatních obchodech,“ domnívá se Jesper Lauridsen.

Dojmy z prodejny jsou dobré, ale kde jsou moderní technologie?

Jaký je subjektivní pocit z nové prodejny? Jen co vstoupíte do obchodu, budete cítit tu odlišnost, obchod působí vzdušně, čistě, nablýskaně, luxusně. Ujdete jen pár kroků od vstupu a máte prakticky celou nákupní zónu jako na dlani. Mohou za to výrazně nižší regály, přes které snadno dohlédnete na velké navigační tabule u stropu. A i když jste v obchodě prvně, jdete najisto pro rohlíky, maso, zeleninu i bio potraviny. Člověk se zde velmi dobře orientuje a i o víkendu, kdy tu bývá dost plno, do vás nikdo nevráží, protože uličky jsou velmi široké a každý má tak dostatek prostoru k nakupování.

První dojem je velmi příjemný, jen musím přiznat, že jsem zde očekávala nějaké technologie, kterými již konkurence dlouho disponuje. Například nákup pomocí scanneru, který šetří čas.

Test: O kolik je nákup se skenerem rychlejší než bez něj?

„Principiálně jde o deset let starou technologii, my scannery pravděpodobně budeme testovat, ale otázkou je, zda nejít rovnou do další technologie nové generace s mobilními telefony. Do takové, která je pro zákazníky jednodušší, zajímavější a umožní jim nakupovat modernějším způsobem,“ popisuje generální ředitel.

Nač ale sází, to je větší rychlost při odbavení nákupu. Do obchodů Alberta přibude dalších dvě stě samoobslužných pokladen a vyměněny budou i ty, které obsluhují pokladní. Vše má být rychlejší, tvrdí manažer: Pokladny v hypermarketech byly už loni vyměněny za modernější a technicky vybavenější, zákazník je tak u poklady odbaven mnohem rychleji. V letošním roce budou běžné pokladny vyměněny za modernější i v supermarketech Albert.“

Pokud se vám nechce do prodejny, ale máte zájem nakupovat potraviny online, u Alberta zatím nepochodíte. Přitom v segmentu internetového prodeje potravin stojí Ahold v Americe na špici, stejně tak v zemích Beneluxu. „Sledujeme, co se děje na trhu, vidíme, že v oblasti potravin je na českém trhu už hodně prodejců, ale všichni jsou poměrně malí, byť rostou rychle. Žádný z nich ale není výrazně ziskový, takže aktuálně řešíme, jak vstoupit na trh a jak to udělat tím správným způsobem. Otázkou tedy není, jestli spustíme internetový obchod, ale kdy a jak,“ komentuje situaci Jesper Lauridsen. Připouští však, že doufá, že to bude během jednoho roku.

Jesper Lauridsen

Od roku 2013 generálním ředitelem a předsedou představenstva společnosti Ahold v České republice. V minulosti působil přes deset let na různých vedoucích pozicích ve společnosti Mars – nejprve ve Skandinávii, poté ve Velké Británii. Vystudoval strategii a marketing na univerzitě v Kodani a management na London Business School a Harvard Business School.