Hlavní navigace

Když hubnou dva spolu, dopadne každý jinak

Hubnout ve dvou se doporučuje. Vzájemně se motivujete, podporujete, inspirujete, stejně jíte, stejně cvičíte, tak proč jsou výsledky různé? Jak neztratit chuť hubnout, když druhý kila ztrácí, ale vy se jich ne a ne zbavit?

Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

AndreaMirkou společně zhubly, jsou to kočky, musím se jich zeptat, jak se jim to povedlo, protože moje pokusy končí vždy stejně. Fiaskem nebo jojo efektem. Možná je to proto, že jsem nikdy nehubla ve dvojici a nikdy jsem nevyužila služeb dobrého výživového poradce.

Proč začít hubnout ve dvojici

Než se pustíte do boje s kilogramy, je dobré si uvědomit, že každý člověk je jiný, každý organismus je jiný, a stejně tak i každý metabolismus. „Těžko bychom našli dva lidi, kteří budou hubnout úplně stejně. Záleží na našem pohlaví, věku, výšce, počáteční hmotnosti, složení těla, zdravotním stavu atd.,“ říká Martina Dvořáková, hlavní výživová poradkyně KetoDiet. To, že jsme rozdílní, a budeme tedy hubnout jinou rychlostí nebo v jiných partiích, je samozřejmé. Málokdy se nám podaří najít ideálního partnera, s nímž jsme si typově velmi blízcí. Takže když nějakou metodou zhubly Andrea s Mirkou, neznamená to, že stejně zhubnu já s Nikolou.

Když se s tím ale smíříme, můžeme se pustit do hubnutí. Ideálně toho tandemového, tedy  hubnutí s parťákem, kterému by to bez pár kil také více slušelo. „Tandemové hubnutí, kdy se dva lidé podobně stravují a hýbají, má tu nespornou výhodu, že ve spolupracující dvojici obvykle nezodpovídáme jen za sebe, ale neseme částečně i zodpovědnost za toho druhého. Vzájemně se stimulujeme, chválíme za výsledky, hlídáme se ve stravování a společně pozorujeme změny; ve dvojici jsme objektivnější,“ jmenuje celou řadu důvodů proč nehubnout sám Ivan Mach, prezident Aliance výživových poradců ČR. Navíc, jak říká Martina Dvořáková, když se dohodnete, že jdete cvičit, mnohem víc vás to zavazuje: „Vím, že na mě někdo čeká, a proto půjdu, i když se mi úplně nechce.“

I když vše děláte stejně, ručička na váze může u jednoho stagnovat

I u hubnutí ve dvojici je ale třeba počítat s tím, že i když jíme stejně, sportujeme stejně, úbytky na váze mohou být dosti rozdílné. „Někdo hubne zpočátku velmi pomalu a až po čase se hubnutí teprve nastartuje. Někdo zase hubne zpočátku rychle, ale poté se úbytky zpomalí. Jde o to vytrvat. Šli jsme do toho společně, a tak se budeme i vzájemně podporovat. Hubnutí a s ním i spojená změna životního stylu je běh na dlouhou trať. Nečekejme, že za týden či dva se zbavíme nadváhy. Chce to zatnout zuby a nevzdávat se příliš brzy. Naše nadváha či obezita vznikala měsíce, u někoho i roky. Bylo by velmi bláhové očekávat, že po dvoutýdenní dietě budu mít ideální hmotnost,“ upozorňuje Martina Dvořáková.

Galerie: K čemu vede šílené hubnutí

Hlavní motivací by měla stále zůstat vidina konečného cíle, i když je na začátku ještě v nedohlednu. „Každý máme vysněný tvar své postavy, kila nejsou vždy rozhodující. Záleží na tom, odkud chceme ‚vyhnat‘ nadbytečný tuk především. Zásadu postupnosti, tj. shazovat pomalu kilo po kile, se vyplatí dodržovat. Velký spěch se naopak nevyplácí, při překotném cvičení, aniž bychom se postupně dostávali do kondice, může dojít ke zranění. Také trávení se nestačí na příliš rychlé a nevhodné změny jídelníčku (např. při drastických dietách a hladovkách) adaptovat,“ odrazuje od přitvrzování v dietním režimu Ivan Mach.

Hubnete znovu? Nepodceňujte výběr poradce

Abychom věděli, jak si hned zkraje proces hubnutí co nejlépe rozdělit do částečných cílů i jak sestavit ideální harmonogram hubnutí, pomůže nám zkušenost výživového poradce nebo trenéra. Odborník by měl umět správně odhadnout, jakým směrem se vydat a nasměrovat nás. „Navštívit poradce na výživu bych doporučila vždy, než začnu hubnout. Internet je plný ‚zaručených‘ rad na hubnutí, a zejména pokud za sebou máme již několik marných pokusů o zhubnutí, pomoc odborníka je na místě,“ radí Martina Dvořáková.

Když si vybereme výživového poradce, který má bohaté zkušenosti s klienty, jimž se podařilo zhubnout podle jeho rad, máme naději, že některá z jeho zkušeností bude „fungovat“ i v našem případě. „Poradce nepostupuje podle nějakého univerzálního návodu, ale snaží se ‚ušít‘ výživové rady na míru klienta – jeho věk, možnosti (stravování a pohybu), metabolické parametry, a hlavně, aby jeho rady směřovaly co nejpřímočařeji k vytyčenému cíli (kolik kg, za jak dlouho zhubnout, jakým způsobem posléze váhu udržet),“ uvádí Ivan Mach.

Galerie: Jsou morbidně obézní. Jídlo je zabíjí

Protože by poradce měl mít zkušenosti i s psychologií, můžeme od něj očekávat, že nás bude k vytyčenému cíli vhodně motivovat. „Vždy se zajímejte o jeho reference, obvykle je najdete na webových stránkách, kde se poradci rádi ‚chlubí‘ úspěchy svých klientů,“ přidává tip Ivan Mach.

Máte-li zdravotní obtíže a kila navíc, dříve, než navštívíte výživového poradce, zavítejte k lékaři. „Pouze on může kvalifikovaně posoudit vhodnost diety vzhledem k pacientovu zdravotnímu stavu. Máme přece v rukou naše zdraví, a proto se nevyplatí experimentovat,“ radí Martina Dvořáková.

Odborná spolupráce:

Martina Dvořáková

Výživová specialistka a dietní koučka, hlavní výživová poradkyně KetoDiet.



Ing. Ivan Mach, CSc.

Sportovní dietolog, prezident Aliance výživových poradců ČR. Působí jako lektor řady vzdělávacích kurzů, je odborným garantem akreditovaného kurzu Nutris®, přednáší výživu na 1. LF UK a Masarykově univerzitě v Brně.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).