Hlavní navigace

Historie Danone: Jogurt jen na doporučení lékaře, s výdejem v lékárně

Sdílet

 Autor: Archív Danone
Jogurty Danone začal v roce 1919 vyrábět lékař Isaac Carasso, aby pomohl dětem zbídačeným válkou. Prodávaly se jako lék v lékárně a měly silnou podporu vědců a lékařů. Jak s historií Danone zamíchala 2. světová válka a proč Američané nejdříve jogurty odmítali?

Letos si připomínáme sto let od vzniku jogurtu, u jehož zrodu stál Isaac Carasso. Lékař, který emigroval z Balkánu do Barcelony, kde začal přemýšlet nad tím, jak zbavit malé děti střevních obtíží, kterými trpěly po první světové válce. A snažil se o to jogurtem, který sám vyrobil. Jogurtem Danone.

První jogurt Danone

Příběh moderní výroby jogurtů se datuje k roku 1919, tedy do doby před sto lety. Jestli ale chceme znát celý příběh jogurtu Danone, musíme se vrátit o celou řadu let zpět. Konkrétně do roku 1874, kdy se v multikulturní Soluni, dnešním Řecku, narodil Isaac Carasso. Lékař, který ve svých osmatřiceti letech, během války na Balkáně, emigroval z problematického regionu do španělské Barcelony.

„V období po první světové válce byla situace doslova šílená, obyvatele sužovala podvýživa, nemoci, psychická nestabilita, nedostatečná hygiena… velkou část dětí pak v tomto kontextu trápily střevní obtíže,“ popisuje Petr Kopáček z Danone. A tak netrvalo dlouho a Carasso si všiml studií ruského badatele Ilji Iljiče Mečnikova, vedoucího výzkumu slavného Pasteurova ústavu v Paříži, který získal Nobelovu cenu za výzkum imunity. „Mečnikov se zabýval vztahem střevní mikroflóry a imunity se vztahem zkvašených mléčných produktů. Carasso se jím inspiroval a smíchal syrové mléko s čistou mléčnou kvasnou kulturou získanou z Pasteurova ústavu. Tehdy, v roce 1919, se tak zrodila moderní éra jogurtů,“ vypráví Petr Kopáček. Své jméno tento produkt získal po katalánské přezdívce syna Isaaca Carasso, Daniela Carasso – Danone.

Protože Isaac jogurt propagoval jako „lék“, který by měl pomoci ke zdravému životnímu stylu nejen dětí, ale i dospělých, zdůrazňoval to v reklamním sloganu: „Jogurt, silná podpora pro váš žaludek a střeva.“ Po čtyřech letech asociace barcelonských praktických lékařů oficiálně uznala, že jogurt je přírodní, zdravé jídlo, a začala ho doporučovat pacientům. Prodával se tehdy v porcelánových nádobkách a jen v lékárnách.

Původní keramické obaly Danone - Španělsko a Francie
Autor: Danone

Původní keramické obaly Danone ze Španělska a Francie

Syn Danone pokračoval ve šlépějích svého otce, ale ve Francii

Zatímco v některých rodinných podnicích bývá problém s předáním podniku, v rodině Carasso bylo nad slunce jasné, že otěže podniku převezme syn, po němž se celá firma jmenovala, tedy Daniel Carasso. Ten se od začátku ve firmě velmi angažoval a absolvoval také stáž v Pasteurově ústavu v Paříži. Právě tam se rozhodl, že naváže na otcovo dílo a vstoupí s jogurty Danone na francouzský trh, kde do té doby neexistovala žádná firma, která by nabízela jogurt vyrobený z čisté mléčné kvasné kultury.

Po vzoru svého otce syn spolupracuje s lékaři a s vědci a na předměstí Paříže buduje moderní výrobní závod. Ve svých čtyřiatřiceti letech, po smrti svého otce, zakladatele Danone, přebírá odpovědnost za celou firmu.

Ani válka Daniela Carasso nezastavila

Jenže když se celá firma dobře rozjela i ve Francii, přicházejí čtyřicátá léta a s nimi druhá světová válka. Daniel Carasso předává otěže svých firem přátelům, opouští Francii a míří i s rodinou do USA. „Protože byl ale velmi činorodý, záhy po opuštění Evropy zakládá v Americe novou firmu Dannon Milk Products,“ uvádí Petr Kopáček.

Amerika sice nabízela širší možnosti, ale Danielovi chyběla podpora Pasteurova ústavu, lékařů a uznávaných odborníků, které se mu dostávalo v Evropě. Jemná kyselost navíc nebyla po chuti Američanům, kteří byli navyklí na sladké zmrzliny a koktejly. „Ke konci čtyřicátých let tak přichází inovace, přidávání ovocné složky do jogurtu. Nemohla být ale přidávána nahoru, protože jogurty byly hned po naplnění do obalu uzavřeny. Tak se ovocná složka přidávala vůbec prvně dospodu,“ vypráví Petr Kopáček.


Autor: Danone

Po návratu z USA Daniel Carasso uvedl na trh ovocné jogurty. Takto vypadala dobová reklama

A na to Američany dostal, prodeje se rozběhly, podobně jako dříve ve Španělsku a ve Francii. Vůbec první příchuť byla jahoda, následovaná meruňkou, pomerančem, citronem, ananasem, malinou a vanilkou.

Když skončila druhá světová válka, vrátil se Daniel Carasso do Paříže, odkud řídil podnikání ve Francii, Španělsku i USA. A přestože po válce byla Evropa zbídačená válkou a mléko bylo jen na příděl, Daniel se rychle zorientoval, zefektivnil a zmodernizoval výrobu – zavedl nerezové trubky a moderní stroje. A též vyměnil porcelánové obaly za lehčí a modernější sklo. Následně pak zavedl i jednorázové obaly. Daniel Carasso zemřel před deseti ve věku sto tří let.

Byl první a dodnes kraluje trhu

Od padesátých let, kdy se v domácnostech začaly častěji objevovat lednice, se Danone stává naprosto dominantním hráčem na trhu. Během roku 1953 firma dokázala v USA prodat přes osm milionů kusů, a ve Francii dokonce přes jednatřicet milionů kusů jogurtů.

Galerie: Doba „ledová“ – historie ledniček

Aktuálně je Danone největším světovým výrobcem čerstvých mléčných výrobků a druhým největším producentem dětské výživy a minerálních vod. Výrobky se nyní prodávají ve sto dvaceti státech světa, kde je kupuje více než devět set milionů lidí.

A díky více než devadesát let trvající práci má dnes Danone také nejrozsáhlejší sbírku fermentačních bakterií na světě.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).