Hlavní navigace

Domácí klíčení: tipy výživových poradců

Veronika Řeháková

Rostlinné klíčky a výhonky jsou zdrojem celé řady zdraví prospěšných látek. Klíčení zvládnou i začátečníci. Zkusit můžete řeřichu, vojtěšku, mungo, čočku nebo čím dál oblíbenější pohanku.

Doba čtení: 4 minuty

Proč je vůbec dobré klíčit? Klíčením se obecně v zrnu aktivují enzymy, naklíčené zrno obsahuje mnohanásobně více živin. Váháte, co klíčit a jakým způsobem? O své osvědčené tipy se s námi podělili výživoví poradci.

„Ať už klíčíte jakákoli semínka, důležitý je správný výběr,“ říká Alena Přídová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse. Ideálně nakupujte v prodejnách se zdravou výživou, abyste měli jistotu, že semínka nejsou chemicky ošetřena. První fází je namáčení, kdy semínka propláchnete pod studenou vodou, vložíte do nádoby a přes noc necháte zalité vodou. Ráno vodu slijete a semínka přesypete do klíčicí nádoby. K úspěšnému klíčení ve druhé fázi je potřeba udržovat semínka neustále vlhká, nesmí však být ponořená ve vodě. Ideální jsou speciální klíčidla, kde dostanou semínka veškerou péči. Stejnou službu pak udělá obyčejná PET lahev, je však potřeba semínka pravidelně oplachovat, abyste předešli zahnívání a plesnivění.“

U konzumace semínek si dejte vždy pozor na čerstvost a skladujte je v lednici, jelikož snadno podléhají žluknutí.

Řeřicha setá

Pokud s klíčením nemáte vůbec žádné zkušenosti, je podle Veroniky Mlčochové z Nutrifitu řeřicha tím nejjednodušším semínkem, kterým je vhodné začít. A jaký je tedy postup? „Stačí vám k tomu plastová miska a troška vaty. Vysejete semínka řeřichy a udržujete je ve vlhkém prostředí. Není vhodné nechávat misku na přímém slunci. Po pěti až šesti dnech můžete sklízet lístky s částí stonku. Skvěle se hodí na chléb s máslem, do pomazánek nebo salátů,“ popisuje nutriční terapeutka.

Řeřichu lze pěstovat celoročně, ale nejčastěji se klíčí v zimních nebo jarních měsících, protože nepotřebuje příliš světla.

Konzumací řeřichy si jídelníček obohatíte o vitamin C, beta-karoten, vitaminy A, B1, B3, B6, K i omlazující vitamin E.

Vojtěška (alfalfa)

Je zdrojem vitaminu A, E, D, K a pyridoxinu (B6). Obsahuje také řadu minerálních látek (draslík, fosfor, železo) a chlorofyl, který má desinfekční účinky. Semena vojtěšky jsou hodnotná pro vysoký obsah bílkovin, zmírňují záněty, zlepšují trávení a posilují imunitní systém.

„Semínka se klíčí snadno,“ říká Veronika Mlčochová. Nejprve se musí namočit do vody (na čtyři až čtrnáct hodin). Semínka poté dvakrát až třikrát denně proplachujeme, dokud nevyklíčí. Po sedmi až osmi dnech jsou výhonky vhodné pro konzumaci. Konzumujeme celá vyklíčená semena i s kořínky.“

Mungo

Naklíčené mungo fazolky mají široké využití, ať už do polévek, salátů, pomazánek, nebo jen tak na zobnutí místo chipsů. Klíčky jsou bohaté na bílkoviny, vlákninu, vitaminy skupiny B a minerální látky, jako je vápník, draslík, hořčík či železo.

Galerie: Kolik druhů fazolí znáte?

„Naklíčené fazolky jsou lépe stravitelné než ty vařené, protože se při klíčení složité cukry rozštěpily na jednoduché. Ale stejně jako u klasických luštěnin platí pravidlo konzumace pouze jedné hrsti denně,“ upozorňuje Alena Přídová z Naturhouse.

Čočka

Klíčením čočky, stejně jako ostatních semínek, zvýšíme množství vitaminů, enzymů a blahodárných látek v potravině. Naklíčená čočka je bohatá na vitaminy C, E a minerální prvky. Pomáhá posilovat imunitu a má ozdravné schopnosti pro tělo.

„Stejně jako ostatní naklíčená semínka má ochlazující charakter, proto je ideální zejména do letních salátů,“ doplňuje Alena Přídová.

Pohanka

Výživová poradkyně Zuzana Komůrková velice ráda a často klíčí pohanku. „Použít se dá jak neloupaná pohanka (kdy se jedí pouze zelené klíčky), tak – a té dávám přednost – loupaná pohanka označovaná jako kroupy.“

Nejdůležitější látka, kterou pohanka obsahuje, je rutin. Podporuje vstřebávání vitaminu C a příznivě ovlivňuje naše cévy, stav krevních tepen a celý cévní systém. Pohanka je zdrojem vlákniny, železa, draslíku, fosforu, mědi a vitaminu skupiny B.

Na co naklíčenou pohanku použít:

  • jako zdravou součást zeleninových polévek a jídel, například indického dhálu (zelenina, luštěnina, kari, kokosové mléko), rizota, placiček, pomazánek, salátů,
  • v kombinaci s rýží a/nebo červenou čočkou jako přílohou,
  • jen tak na chleba s máslem či pomazánkou,
  • pohanku můžete rozmixovat s ovocem a jíst jako raw pohankovou kaši na snídani,
  • nechat proschnout, umlít na mouku a použít při pečení chleba či koláčů.

Zuzana Komůrková klíčí pohanku následovně: „Je to velmi rychlé a jednoduché. Stačí k tomu kvalitní pohankové kroupy. Nepotřebujete žádné speciální náčiní, klíčicí misky apod. Stačí pohanku přebrat (může v ní být schovaný kamínek nebo nějaká nečistota), propláchnout vodou a v čisté vodě nechat namočenou přes noc, nebo několik hodin. Ráno přecedíme, propláchneme vodou a necháme v cedníku. Větší misku nebo hluboký talíř vyložíme navlhčenou papírovou utěrkou nebo vatou, na ni položíme cedník s pohankou tak, aby pohanka byla stále ve vlhkém prostředí. Talíř přikryjeme potravinářskou fólií, do které uděláme dírky pro přístup vzduchu. Necháme na světlém, teplém místě klíčit. Alespoň dvakrát až třikrát denně pohanku propláchneme a utěrku či vatu vyměníme. Klíčky vyrostou cca za dva dny.“

Odborná spolupráce:

Zuzana Komůrková

Výživová poradkyně a lektorka kurzů zdravého vaření, spolumajitelka Studia Cesta ke změně. Specializuje se na poradenství pro vegetariány a vegany, klienty s potravinovými intolerancemi či snahou o změnu životního stylu.


Mgr. Veronika Mlčochová

Zakladatelka sítě odborných výživových poraden Nutrifit. Vystudovala obor Výživa člověka na lékařských fakultách (3. LF UK Praha a MUNI Brno). Publikuje a přednáší, působí jako lektorka dalšího vzdělávání IZZS.


Mgr. Alena Přídová

Hlavní výživová poradkyně Naturhouse.