Hlavní navigace

Co dělat, když si koupíte hnusný svařák

7. 12. 2017

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com
Svařené víno z vánočního trhu – i odjinud – je bohužel bez pravidel. I na trhu je ale možná reklamace.

Svařené víno patří k adventu a vánočním trhům. Některé svařáky jsou vyráběny z relativně podřadných typů vín a chuť bývá přetlučena cukrem nebo kořením. Co ale dělat, když svařák vůbec nechutná jako svařené víno nebo v grogu není žádný rum? Spotřebitelský časopis dTest zmapoval možnosti.

Složení a kvalita svařáků nejsou určeny žádným právním předpisem. „Na rozdíl od burčáku, jehož kvalita je regulována a kontrolována, pro svařáky žádná pravidla neplatí. Svou legislativní škatulku má pouze Glühwein, ovšem závazná je pouze pro takto pojmenované nápoje. Pro svařák tak není stanoven žádný minimální obsah vína nebo alkoholu. To stejné platí pro grog i punč. Jedinou jistotou tak je minimální teplota 60 °C, kterou musí podávané teplé pokrmy a nápoje mít,“ vysvětluje redaktor dTestu Jan Maryška.

Svařené víno

Nemá specifická pravidla, není stanoven minimální obsah vína nebo alkoholu.

Glühwein

Je aromatizovaný vinný nápoj, který splňuje následující:

  • je získán výhradně z červeného vína nebo bílého vína
  • je aromatizovaný hlavně skořicí nebo hřebíčkem
  • má skutečný obsah alkoholu nejméně 7 % objemových

Přidání vody je zakázáno.

Je-li připravován z bílého vína, musí být obchodní označení „Glühwein“ doplněno slovem označujícím bílé víno, jako například slovo „bílé“.

Podobně problematické jako s definicí svařeného vína je to s nakládanými buřty, staročeskými trdly, bramboráky a jinými pokrmy oblíbenými právě na vánočních trzích. Ani na ně se nevztahuje žádná vyhláška, která by předepisovala obsah masa nebo suroviny, ze kterých má být pochoutka vyrobena.

Jak reklamovat jídlo a nápoje na trhu

„Stánky s občerstvením na adventních trzích, ve kterých koupíte pokrmy a nápoje, nejsou klasickou kamennou prodejnou, ale přesto jsou provozovnou,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. Pokud tedy nejste spokojeni s kvalitou jídla a pití, můžete je reklamovat jako v každé jiné restauraci. „Stánkaři odpovídají za to, že prodávané pokrmy i nápoje mají sjednané vlastnosti – ať už jde o složení uvedené někde na ceduli, nebo informaci pouze ústně předanou. Pokud vlastnosti nebyly specifikovány, měly by odpovídat povaze zboží a zvyklostem – rozumně lze očekávat, že svařák bude připraven z vína, grog z rumu a bramboráky z brambor,“ doplňuje Lukáš Zelený.

Jak v případě nespokojenosti postupovat? Klíčový je čas. Prodejci vadu či nespokojenost oznamte neprodleně. „Když svařák chutná jako šípkový čaj se skořicí, co nejdříve ho obsluze vraťte. Vaše stížnost se těžko setká s pochopením ve chvíli, kdy už máte snědeno a vypito. Vždy máte právo na přiměřenou slevu. Místo ní můžete žádat nápravu, například ohřátí klobásy nebo výdej nové,“ doporučují odborníci. Pokud se jedná o závažné nedostatky, které se nedají uspokojivě napravit, můžete odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz.

Když nesedí cena

Výjimečné nemusí být ani nesrovnalosti v cenách. „Pokud zjistíte odlišnosti v cenách ještě před zaplacením, máte na výběr, zda se dožadovat ceny uváděné u zboží, nebo si jej jednoduše nekoupit. Na místě bývá složitější přesvědčit obchodníka, že je uvedenou cenou vázán a že daný výrobek nám musí za těchto podmínek prodat,“ radí Lukáš Zelený. Kdo si nechce nechat líbit neseriózní jednání obchodníka, může cenu udávanou u zboží vyfotit a obratem dát podnět České obchodní inspekci k provedení kontroly.

Pokud si rozdílu v ceně všimnete těsně po zaplacení nebo až později doma, lze se proti naúčtování vyšší ceny rovněž ohradit. Jenže vaše důkazní situace se zhoršuje. Obchodníci mnohdy spoléhají na to, že pro zanedbatelné částky se nebudete chtít dohadovat. Nic je tak netlačí k tomu, aby vám vyhověli, přiznali chybu a vrátili částku zaplacenou navíc,“ doplňuje Lukáš Zelený.

Tyto potraviny na vánoční pečení nekupujte

Zdroj: TZ dTest

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).