Českým dětem chybí vitamín D, ukázala studie. Mají málo slunce

Jsou české děti dostatečně zásobeny vitamínem D? Na tuto otázku se snažila najít odpověď studie Státního zdravotního ústavu.

Studie Státního zdravotního ústavu (SZÚ) probíhala v roce 2016 u dětské populace v České republice. „Hladina vitamínu D byla zjišťována pomocí jeho metabolitu 25(OH)D, který zohledňuje jak vitamín D vytvořený v kůži, tak i přijatý potravou a potravinovými doplňky. Doplňující dotazníkové šetření bylo zaměřeno především na stravovací zvyklosti a konzumaci potravinových doplňků, na informace o délce pobytu na slunci a sociodemografické charakteristiky,“ uvádí SZÚ.

Hlavním zdrojem vitamínu D je sluníčko

Výsledky u dětí ve věku 5 až 9 let ukázaly dostatečné zásobení vitamínem D jen u přibližně třetiny dětí z celkového počtu 419 sledovaných. Potvrdily výraznou souvislost mezi dávkou slunečního záření a plochou povrchu těla vystaveného slunci. „Zásadní nedostatek vitamínu D byl, podobně jako v jiných zahraničních studiích, v zimních a jarních měsících. Na jaře dosahovalo optimální hodnoty 25(OH)D pouze 14 % dětí, více než třetina dětí měla hodnoty snížené a polovina dětí hodnoty nedostatečné. Nejvyšší hodnoty vitamínu D byly zjištěny na podzim, a to zejména v září, kdy se projevila zvýšená expozice slunečnímu záření během celého léta,“ zjistili autoři studie.


Autor: SZU

Významně vyšší hladiny 25(OH)D v séru měly děti užívající potravinové doplňky s vitamínem D. Naopak souvislost s přívodem potravou (ryby, mléko, houby, vejce) se neprokázala, pravděpodobně pro nízkou konzumaci potravin bohatých na vitamín D a jeho omezené vstřebávání.

Na nedostatečnou tvorbu vitamínu D vlivem slunce a vhodnost suplementace poukazuje také významný český dermatolog Petr Arenberger: Slunce vyrobí dostatek vitamínu D jen mladým lidem,“ říká.

Z čeho získat vitamín D

  • Sluníčko
    Sluneční světlo podporuje tělo k tvorbě vitamínu D. Ale kvůli riziku rakoviny kůže není doporučeno trávit moc času na slunci. Nicméně malé množství slunečního záření bez opalovacího krému může stačit.
  • Tučné ryby
    Mastné ryby jako losos, pstruh, makrela, tuňák nebo úhoř jsou dobrým zdrojem vitamínu D. A navíc s nimi získáte pro srdce zdravé omega-3 mastné kyseliny.
  • Konzervovaný tuňák
    Čerstvé ryby nejsou jediný způsob, jak zvýšit svůj příjem vitamínu D; můžete jej získat rovněž z konzervy; a konzervy tuňáka nebo sardinky jsou obvykle levnější než čerstvé ryby.
  • Některé houby
    Stejně jako lidé, i houby mají schopnost vytvářet vitamín D, jsou-li vystaveny ultrafialovému záření. Houby jsou však obvykle pěstovány ve tmě a neobsahují vitamín, kromě specifických druhů pěstovaných v ultrafialovém světle (např. žampiony). Více: Houby vitamín D neobsahují, ale ozařte je UV a vyrobí ho
  • Některé typy obohacených pomerančových džusů
    Určité druhy pomerančového džusu jsou obohaceny vitamínem D, zkontrolujte opět na štítku.
  • Potravinové doplňky
    Suplementy vitamínu D pomohou dostat do těla správnou denní dávku, aniž byste dostali rakovinu kůže. Nicméně příliš mnoho vitamínu D může působit toxicky, proto se poraďte se svým lékařem o správném dávkování.
  • Vaječné žloutky
    Vejce jsou pohodlný způsob, jak získat vitamín D, a to ve všech formách, jako jsou snídaně, oběd, večeře nebo dezert. Vzhledem k tomu, že vitamín D ve vejci pochází ze žloutku, je důležité používat celá vejce, nejen bílky. Nesnažte se ale získat svůj denní příjem déčka jen z vajec, protože jedno vejce obsahuje asi 200 mg cholesterolu, a odborníci doporučují nekonzumovat více než 300 miligramů denně pro zdraví srdce.
  • Obohacené cereálie / obiloviny
    Pokud potřebujete vitamín D, najdete jej v obohacených cereáliích, které můžete zkombinovat i s o déčko obohaceným mlékem.
  • Hovězí játra
    I když se spousta lidí játrům vyhýbá, jsou vynikající zásobárnou vitamínu D i jiných živin, jako jsou vitamín A, železo nebo bílkoviny. Nicméně hovězí játra mají také vysoký obsah cholesterolu, takže možná zvolíte raději tučné ryby.
  • Olej z tresčích jater
    I když jeho jméno by mohlo odradit, olej z tresčích jater je často ochucený mátou nebo citrusy, nebo se prodává ve formě kapslí. Tresčí játra jsou navíc velmi bohatým zdrojem vitamínu D.
  • Ultrafialové lampy a žárovky
    Lidé s vysokým nedostatkem vitamínu D se mohou uchýlit k UV lampám a žárovkám. Jsou určeny těm, kdo nejsou schopni absorbovat vitamín (malabsorpce), nebo jim opravdu chybí slunce. Tyto lampy ovšem nesou stejné riziko rakoviny kůže jako sluneční záření a potřebujete ochranné brýle, takže byste se o jejich použití měli poradit s lékařem.

Více v článku: K čemu je důležitý vitamín D a jak ho získat?

„Dlouhodobý nedostatek vitamínu D je aktuálním problémem veřejného zdraví, neboť je stále jasněji prokazován jeho významný vliv na celou řadu důležitých dějů v lidském organismu,“ uvádí SZÚ. Vitamín D je nezbytný nejen pro zdravé kosti. Nedávné výzkumy naznačují, že může mít i další výhody, jako jsou ochrana proti nachlazení nebo prevence deprese.

Příznaky většího nedostatku vitamínu D

U dětí je to vadný vývoj kostry – křivice, později krátkozrakost, vypadávání a hnisání zubů, jejich vyšší kazivost, svalová slabost, zvětšení kolenních kloubů, snadné a časté zlomeniny, zvětšení kloubů kotníků a rukou, nervové poruchy vedoucí k častým výbuchům, podrážděnost, poruchy spánku, pesimismus, depresivní nálady. Jeho nedostatek může způsobit i Crohnovu chorobu, vážné onemocnění střev.

Více v článku: Po deštivém létě nám všem chybí vitamín D. Jak ho dodat?

O zjištěních studie byli jako první informováni zástupci dětských lékařů. Měla by tak být zahájena diskuse k řešení této problematiky a zapojit do ní by se měli zainteresovaní zdravotníci, tedy pediatři, dermatologové, endokrinologové i odborníci na výživu a na podporu zdraví.

Zdroj: SZU

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 8. 2017 10:25