Hlavní navigace

Bramborová kaše: nemixovat, ušťouchat, napařit

Petr Havel

Jak připravit výbornou bramborou kaši a nepřipravit se přitom vařením o vitamíny? Stačí znát pár jednoduchých zásad. Vyzkoušejte náš recept na babiččinu bramborovou kaši s mlékem nebo smetanou a s cibulkou.

Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Nabídka různých nových druhů pokrmů i příloh hlavních jídel se stále rozšiřuje. Ani v této konkurenci bychom neměli zapomínat na brambory; ať již pečené, vařené, nebo zpracované do podoby bramborové kaše.

I když přitom není příprava bramborové kaše ani zpracování brambor žádná věda, neměli bychom ji zase úplně podcenit. Také proto, že zanedbáním některých zásad nemusí být výsledný kulinářský výtvor chuťově, ale ani nutričně tak ideální, jak by mohl být.

Proč vařit brambory ve slupce

Nutriční přínos brambor ovlivňuje přitom mimo jiné způsob jejich úpravy. Pokud zrovna nepřipravujeme zmiňovanou bramborovou kaši, je vhodné brambory vařit (a v případě raných brambor případně také konzumovat) i se slupkou, neboť těsně pod ní je největší koncentrace pro tělo příznivých látek a vařením ve slupce zůstává v bramborách zhruba devadesát procent vitamínu C. Toho jsou přitom brambory výborným zdrojem, obsahují jej totiž až čtyřnásobně více než třeba jablka.

Právě vitamín C se ovšem ztrácí tepelnou úpravou a také krájením nebo strouháním brambor na velmi malé kousky. Platí tak, že větší kusy brambor znamenají v praxi nižší ztráty uvedeného vitamínu, vařením ve vodě pak ztratíme zhruba tři čtvrtiny další pozitivní složky brambor – draslíku. Vhodnější je tak vařit brambory v páře, nebo je péci. Další ztráty příznivých složek brambor pak představuje jejich ohřívání v mikrovlnné troubě.

Bramborová kaše: nemixovat, ušťouchat

Co se týká bramborové kaše, pak nevhodnější typem brambor pro jejich přípravu jsou brambory typu C.

 

Lepších nutričních vlastností brambor dosáhneme při vaření za nižších teplot a také tím, že brambory po uvaření nemixujeme na kaši v mixéru, ale rozmačkáme je šťoucháním.

Senzorické vlastnosti bramborové kaše pak můžeme vylepšit různými způsoby, někdo dokonce doporučuje přidávat do ní olivový olej, případně nať petržele nebo muškátový oříšek, zřejmě nejjednodušší je ale přidat jemně nakrájenou cibulku, jako je tomu v následujícím receptu.


Autor: Depositphotos.com

Do kaše se nejlépe hodí brambory typu C. Více o varných druzích brambor a jak je vybírat ve speciálu Chytrý nákup

Co se pak týká doby vaření, tak ta by se v případě bramborové kaše měla pohybovat kolem čtvrt hodiny, ale lze je vařit – také podle odrůdy a intenzity vaření, i o něco déle. Není také nutno, což je častým zvykem, vylévat bramborový vývar – může totiž posloužit jako základ pro polévky obsahující část z brambor vyvařených látek.

Babiččina bramborová kaše

Osolené a okmínované brambory dáme vařit a mezitím nadrobno nakrájíme jednu větší cibuli.

Uvařené brambory scedíme a přidáme do nich cibuli a několik plátků másla, přiklopíme pokličkou a necháme 10 až 15 minut napařit.

Poté si ohřejeme mléko (studené mléko z ledničky není vhodné) nebo smetanu, nalijeme do hrnce k bramborám, cibuli a máslu a šťoucháme na bramborovou kaši tak, aby nebyla příliš řídká, což ovlivníme množstvím mléka. Proto jej přidáváme postupně, podle vznikající konzistence kaše. Dobrou chuť!

Pokud si chcete s bramborovou kaší opravdu pohrát, vyzkoušejte postup kuchaře Ivana Vodochodského.

Galerie: Vady brambor – které jsou nebezpečné?