Hlavní navigace

Billa peče, až se jí od huby práší. Její reklamu řeší inspekce i televizní rada

Autor: Vitalia.cz

V televizní reklamě se babička s vnukem rozplývají nad vůní pečiva. Ve spotu zaznívá, že Billa je expert na čerstvost a že právě dopekli meruňkové kapsy. Jenže Billa nemá v obchodech žádné pekárny, takže pečivo péct nemůže. Už to řeší inspekce i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Na náš podnět.

Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Už jste ji viděli, reklamu, kde vnuk se svojí babičkou nasává v obchodě Billa vůni, po níž doslova zjihne? „Takhle to u nás vonělo vždycky v neděli, když moje máma pekla,“ praví babička. „No, vidíš babi… a dneska můžeš mít neděli každý den,“ odvětí edukovaný vnuk. Babičce zapípá telefon. „Dědu asi honí mlsná,“ pronese babička při pohledu na telefon. „Ale ne, to pípla naše trouba,“ vetře se do rozhovoru prodavačka z Billy, která z trouby začíná vytahovat plech s pečivem. „Právě jsme dopekli meruňkové kapsy. Takže neděli můžete mít nejen každý den, ale každou půlhodinu. A proto jsme už 27 let vašimi experty na čerstvost,“ říká prodavačka při tom, když babče podává sáček s horkými meruňkovými kapsami.

Mně vlastně asi až tak moc nevadí, že z babičky v reklamě dělají trdlo, které si plete zvuk textovky se zvukem trouby; zato mi vadí, že se celá reklama tváří, jako by paní prodavačka „právě dopekla meruňkové kapsy“, na které v potu tváře celou noc překládala listové těsto, čerstvé samo sebou. Jistě, v reklamě není řečeno, že jde o čerstvé pečivo, ale ukazovat v reklamním spotu, jak vytahuji z trouby jasné rozpeky, a při tom tvrdit, že jsem expertem na čerstvost, jde trochu proti sobě. Čerstvé pečivo má totiž naprosto jasnou definici a od rozpečeného nebo mraženého pečiva se dost liší.

Čerstvé pečivo

Toto označení může nést pouze nebalené běžné pečivo, jehož proces výroby nebyl přerušen zmrazením nebo jinou technologickou úpravou sloužící k prodloužení trvanlivosti. Spotřebitelům mohou tento typ pečiva obchodníci prodávat nejdéle do 24 hodin po upečení.

Rozmrazeno

Toto označení musí být podle nové vyhlášky uvedeno u nebaleného pekařského/cukrářského výrobku, který byl v hotovém stavu zmrazen a spotřebiteli je nabízen po opětovném rozmražení. Označení musí prodejce umístit viditelně v blízkosti názvu výrobku.

Ze zmrazeného polotovaru

Tento údaj musí prodejce viditelně umístit u nebaleného pečiva, které bylo vyrobeno ze zmrazeného polotovaru.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce uvádí, že „dobrovolné doprovodné údaje, které se vztahují k procesu pečení (př. čerstvě upečeno, čerstvě rozpečeno, čerstvě dopečeno, právě upečeno apod.) je možno použít, jestliže na prodejně pečení, případně rozpékání, dopékání skutečně probíhá.“ Peče Billa, nebo jen rozpéká?

Reklamní spot Billy na čerstvost

TIP: Supermarkety budou smět použít označení pekárna, jen pokud skutečně budou péci 

Výsledný ortel nepadl ani po měsíci

Protože jsem cítila rozpor mezi sdělením a celkovým pojetím reklamy, obrátila jsem se s dotazy na kompetentní orgány, které nad dodržováním povinností souvisejících s regulací reklamy vykonávají dozor. Třeba mě vyvedou z omylu. V tomto konkrétním případě bylo vhodné kontaktovat Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci (SZPI) a Radu pro rozhlasové televizní vysílání (RRTV).

18. března 2019 jsem se svými dotazy zjevně zaskočila tiskového mluvčího SZPI Pavla Kopřivu. Přes několikeré telefonické i emailové urgence nebylo možné získat jasné stanovisko, zda se jedná o reklamu zavádějící, či nikoliv. Mimo záznam jsem se dozvěděla hodně, ale oficiálně nic. Až po intenzivním tlaku odpověď padla 17. dubna, o měsíc později.

„SZPI se poskytnutou informací zabývá ve spolupráci s RRTV. Potravinářská inspekce ve spotu identifikovala několik výroků, u kterých prověřuje, zda nejsou v rozporu s požadavky zákona č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy, nařízení (EU) 1169/2011 o poskytování informací o potravinách spotřebitelům a dalšími právními předpisy. Mj. jde o prověření, zda nedošlo k poskytnutí informací, které mohou vyvolávat ve spotřebiteli dojem, že je nabízeno ‚čerstvé pečivo‘, přičemž by se jednalo o ‚pečivo vyrobené či dokončené ze zmrazeného polotovaru‘,“ píše Pavel Kopřiva.

Čili spot je nepřehledný i pro orgány, které se mají zabývat jejich regulací, postihem, či minimálně hodnocením. Protože kdyby se jim zdál spot zcela v pořádku, smetli by můj podnět ze stolu.

Rada se ptá Billy, jestli ve svých prodejnách skutečně peče. No, nepeče

To v RRTV nikdo nezastává institut tiskového mluvčího, čili veškeré dotazy, lhostejno, zda novinářské, jsou řešeny jako podnět. Což neznamená, že odpověď dostanete rychleji, spíše naopak. Podnět je totiž přednesen a řešen na zasedání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, která se koná dvakrát měsíčně. Dříve se odpovědi nedočkáte, ani když budete na RRTV neúnavně volat. „Radě pro rozhlasové a televizní vysílání byl doručen Váš dotaz, jak Rada z hlediska zákona vyhodnocuje reklamu společnosti Billa, která propaguje své čerstvě napečené pečivo. Musím Vás informovat, že uvedený televizní spot dosud nebyl předmětem projednání Radou, tudíž k této reklamě Rada zatím nezaujala žádné stanovisko. Učiní tak až po zpracování analýzy spotu a jejím projednání na zasedání dne 9. dubna 2019,“ napsal nám 19. března předseda RRTV Petr Bartoš.

A tak se skutečně stalo. „Pro posouzení možné klamavosti reklamy je zásadní, zda je pečivo v prodejnách čerstvě pečeno, nebo pouze rozpékáno ze zmrazeného polotovaru,“ sdělila mi RRTV. A to po zasedání, „na němž se rozhodla vyžádat od zadavatele obchodního sdělení, společnost BILLA, vysvětlení, zda přímo v prodejnách BILLA probíhá pečení čerstvého pečiva (tj. z připraveného těsta), či zda je zde pečivo pouze rozpékáno ze zmrazeného polotovaru, a to zejména v návaznosti na tvrzení „Právě jsme dopekli meruňkové kapsy“, které zazní v reklamě BILLA odvysílané dne 18. března 2019 v čase od 16:16:11 hodin na programu NOVA,“ píše RRTV s tím, že jakmile obdrží vyžádané vysvětlení, bude se věcí opětovně zabývat. Na vysvětlení má Billa třicet dní.

Billa nám přiznala, že čerstvé pečivo nepřipravuje

Trochu jsem Radu předběhla. Ještě dříve, než jsem v březnu podávala na RRTV podnět, jsem se totiž obrátila na Billu s dotazem, zda se v jejich obchodech peče čerstvé pečivo, abychom jim případně nekřivdili. „Na prodejnách BILLA se čerstvé pečivo nepřipravuje, neboť naše obchody nedisponují pekárnou. Definice čerstvého pečiva dle legislativy ČR ve zkratce – jedná se o takové pečivo, jehož výrobní proces není zastaven nebo zpomalen mražením nebo chlazením,“ napsala nám s vysvětlivkou tisková mluvčí Dana Bratánková. „K 19.3.2019 provozuje Billa ČR 224 prodejen a na všech z nich se denně dopéká pečivo zákazníky, kteří k nám chodí nakupovat,“ upřesnila pak.

Tak to bychom měli… Padne pokuta? Počkejte si s námi, v květnu bychom měli znát jasnou odpověď.

Galerie: Test – Kde koupíte skutečně celozrnné a kvalitní pečivo

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).