Hlavní navigace

Bacha, padá ti do klína hamburger!

Fastfoodová okénka cílí na zákazníky z řad řidičů a ani se tím netají. Řidiči konzumují bagety, burgery i hranolky máčené v kečupu za jízdy přímo v místech, kde vy přecházíte přes přechod, kde chodí děti do školy… Co na to BESIP?

Doba čtení: 4 minuty

V srpnu se na pražském sídlišti Horní Měcholupy otevřela první ze dvou samostatně stojících poboček Bageterie Boulevard (BB). Od jiných se liší tím, že jde o budovu postavenou na míru a dle požadavků BB, má své vlastní parkoviště, venkovní hřiště pro děti i tzv. Drive. Pojem, který je známý jako tzv. okénko pro řidiče, z nějž si mohou účastníci dopravního provozu zakoupit jídlo bez nutnosti vystupovat z vozu.

A my jsme si řekli, že zjistíme, kolik takových okének pro řidiče v Česku máme, když mrkneme na všechny fast foody, a co na šířící se vlnu okének pro řidiče říká BESIP. Protože co si budeme namlouvat, jídlo za volantem asi nebude patřit k hojně doporučovaným činnostem, kterým by se řidič během jízdy měl věnovat.

Jídlo za volantem vám body nepřihraje

Dle výsledků průzkumu agentury Ipsos a společnosti Saferoad, který před rokem zpracoval data od tisícovky lidí, patří mezi nejčastější „rozptylující činnosti“, kterým se řidiči věnují při řízení, především používání mobilního telefonu, intenzivní komunikace se spolujezdci a konzumace jídla a nápojů.

A přestože za jídlo za volantem vám nikdo žádný bod nepřipíše, odborníci plné ruce za volantem rádi nevidí. „Nedoporučujeme konzumaci jídla za volantem, jako i dalších prvků, které odpoutávají pozornost od dopravní situace,“ napsala nám Elen Nesvadbová z BESIP. Samozřejmě BESIP není v pozici, kdy by zakazoval soukromé podnikání komukoliv, ale obě ruce na volantu vidí u řidiče přece jen raději.

A všechno padá do klína…

Když si vybavím nabídku fast foodů a snažím si představit, jak bych se za volantem prala s hamburgerem, Big Macem nebo bohatě plněnou bagetou tak, abych se nepokecala, a navíc se stihla soustředit na řešení složité křižovatky, když nejdou semafory, provoz řídí dva policisté a vyhýbám se dopravní nehodě, tak se mi svírá hrdlo a noha pomyslně míří na brzdu.

Dobře, představuji si trochu sci-fi scénu, ale i běžné odbočení v křižovatce s jednou rukou třímající umaštěný burger mi moc nejde dohromady. Asi nejsem tak multitalentovaná jako řada obědvajících řidičů, které často v ulicích míjím. Já si spíš představuji situaci, kterou v červnu letošního roku pro web Nova.cz nastínil mluvčí ÚAMK Igor Sirota: „Upadne vám nějaký kousek, vy ho hledáte a rozbalujete si papír a já nevím co všechno, takže určitě je to záležitost, která nás může ohrozit a může následkem být havárie.“ 

Velké fast foody mají v Česku přes osmdesát drivů

K nákupu bez vystoupení z vozu máme v Česku dost příležitostí, okénko pro řidiče je prakticky na každém rušnější tahu. McDonald's má v Česku devadesát osm restaurací, z nichž padesát tři disponuje tzv. McDrive – okének pro řidiče. Bageterie Boulevard má dvě okénka v Praze a dvě v Plzni. „Naší prioritou je zaměřit se na další expanzi drive poboček do dalších velkých měst, na dálnice a důležité komunikační uzly,“ přibližuje plány BB Ivana Hekerle.

Pojeďte se k nám najíst. A vůbec nevystupujte
Autor: Vitalia.cz

Pojeďte se k nám najíst. A vůbec nevystupujte

Burger King má okénka dvě, a to na dálnici D11 směrem na Hradec Králové a druhé v Praze na Chodovské. KFC odmítlo na otázky odpovídat, podle jejich webu má ale z devadesáti restaurací dvacet šest Drive Thru – okének pro řidiče. To máme suma sumárum osmdesát tři „značkových“ možností, kde si lze za volantem nakoupit, aniž opustíme vůz.

Já za jízdy nejím, to je pro mojí holku…

Jistě, lze namítnout, že jídlo u okénka může sice objednávat (a určitě i platit) řidič, ale jíst může jen spolujezdec, ale v kolika případech se tak asi děje? Lze též oponovat, že si jídlo u okénka řidič kupuje „na potom“, na večeři domů, na oběd, do kanceláře… Ale no tak, skutečně lidé chtějí jíst vlažnou, spíše studenou bagetu nebo burger za stovku v teple domova? Navíc i samy řetězce přiznávají, že cílem okének jsou samotní řidiči.

„Zákazníci McDrive jsou nejčastěji motoristé ve věku mezi 25 a 45 lety, kteří vyhledávají rychlý a pohodlný způsob, jak si snadno objednat své oblíbené McMenu,“ říká za řetězec Zuzana Svobodová. „S BB Drive konceptem oslovujeme řidiče, kteří bohužel nemají čas se zastavit a v klidu sníst svoje jídlo, ale jsou nuceni rychle objednat a odjet,“ uvedla za BB Ivana Hekerle. To v září 2018 potvrdil i jejich provozní ředitel Jiří Štěpánek: „Novým logickým krokem je oslovení dalšího segmentu zákazníků, kterými jsou řidiči.“

Na Kypru si ani neloknete

Když je poptávka, je i nabídka, ale navždy to platit nemusí. Pokud se někdy v budoucnu budou naši zákonodárci inspirovat na Kypru, kde platí absolutní zákaz pití i jídla za volantem, zbudou nám i v Česku ruce jen pro volant. (A pro cigarety, hlazení psa, usměrňování haštěřících se dětí na zadních sedačkách…)