Hlavní navigace

Alkohol a hubnutí: to nesmím ani víno?

Redakce

Alkohol je obecně velmi kalorický, a tudíž jej výživoví poradci v rámci redukce tělesné hmotnosti obecně nedoporučují. Ale co když přeci jen neodoláte?

Doba čtení: 4 minuty

Odborníci sítě výživových poraden Naturhouse se – zejména v létě – setkávají s dotazy ohledně hubnutí a alkoholu. Ptáte se, zda může i občasná konzumace vína ovlivnit redukční dietu?

Podle výživových poradkyň Naturhouse i pro víno platí, že je to alkohol, který není k postavě a redukci zvlášť přívětivý. „Nicméně občasná konzumace dvou deci suchého bílého vína nemusí uškodit. V tom případě je ale potřeba doplnit tekutiny v podobě čisté vody, které se nezapočítávají do denního příjmu tekutin,“ říká Alena Balíková Přídová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse.

Alkohol jsou prázdné kalorie

Každému z nás funguje metabolismus jinak, ale při redukci váhy odborníci nedoporučují pít alkohol každý den, ani pokud jde o suché víno. „Jako příklad bych uvedla to, že jste třeba na party či večírku, kde si přiťuknete skleničkou. Aby se člověk v redukční fázi necítil vystrnaděný z kolektivu, tak si prostě dá skleničku suchého bílého vína a současně doplní tekutiny sklenicí vody,“ říká Alena Balíková Přídová. Důležité je zejména nepít alkohol na lačno.

V případě, že nechcete přibrat a není zbytí, volte bílé suché víno. Určitě ale nevynechávejte žádné jídlo. To odborníci nedoporučují ani v případě, že máte před sebou alkoholovou noc. „Alkohol totiž představuje jen prázdné kalorie a žádné živiny,“ říká poradkyně. Pokud nechcete přibrat, vždy platí zásada zdravého a pravidelného stravování i pitného režimu.

Pokud vás kila netrápí

Některé studie nicméně dokazují, že pravidelná denní dávka malého množství alkoholu má příznivé účinky na naše zdraví. Pokud nemáte problém s nadváhou, rozumné množství může být i prospěšné, jak říká prof. Jan Pirk: Alkohol je dobrý sluha, ale zlý pán.

Na kardiovaskulární systém má prospěšný vliv zejména bílé a červené víno. Pozitivní účinky na hladinu cholesterolu se pak přisuzují pivu, které obsahuje látky podporující tvorbu HDL, tzv. hodného cholesterolu, a potlačují tvorbu záporně působícího cholesterolu. Zdraví prospěšná dávka alkoholu je však pouze malá sklenička denně.

Zdraví prospěšných účinků piva dosáhnete jednou až dvěma sklenicemi. Větším množstvím docílíte spíše opačného efektu. K nejprospěšnějším se řadí plzeňské pivo, které má navíc svojí hořkostí příznivý vliv na zažívání.

Pivo je bohatým zdrojem energie, proto bychom se mu měli při dietě vyhnout, nebo alespoň pít v omezené míře, a to vždy k jídlu. „Pokud si chcete dopřát pivo bez výčitek, doporučuji ho zvolit po sportovní aktivitě, kdy vám poslouží jako iontový nápoj,“ říká poradkyně. Podle prof. Libora Vítka, odborníka na sportovní výživu, však není v tomto směru přínos piva takový, jak se obvykle domníváme. V porovnání se skutečnými iontovými nápoji nemá pivo téměř žádný efekt,“ uvádí lékař na základě výsledků srovnání.

Zdravotní účinky piva a vína

Zdravotní účinky piva a vína jsou podle Naturhouse srovnatelné při konzumaci v přiměřeném množství, pokud jde o snížení výskytu mozkových příhod. Některé studie se dokonce více přiklánějí k pivu. Z dietního hlediska ale vychází určitě lépe víno než pivo.

Pozitivních vlastností na naše zdraví má však pivo hned několik. Z těch nejvýznamnějších je obsah velkého množství vitamínů B a vysoké množství vlákniny, které je dobré pro zažívací trakt. Pivo prý také pomáhá udržet zdravé žíly a kosti. „Pivo dokáže regulovat hladinu cholesterolu v krvi. Pro zajištění správného účinku na organismus je však třeba si dát pozor, aby dávka alkoholu byla malá (doporučuje se u vína sklenička denně, u piva pak třetinka) a pravidelná. Příliš velká dávka má spíše opačný efekt,“ zdůrazňuje Alena Balíková Přídová.

Zdroj vitamínu B

Pokud má tělo nedostatek vitamínu skupiny B (souhrnně B-komplex), projevuje se to především vypadáváním vlasů, špatnou náladou či nekvalitním spánkem, zvýšenou tvorbou ekzémů, akné a aft. Vitamín B doplníme například droždím, ale také pivem. „Nejvíce vitamínu B se nachází v nefiltrovaných a kvasnicových pivech,“ uvádí odbornice.

Řídnutí kostí

Řídnutí kostí neboli osteoporóza je způsobeno nedostatkem vápníku v kostech. Nejčastěji postihuje starší ženy po přechodu. Léčit se dá doplněním křemíku, kterého je spousta například v celozrnných cereáliích nebo pečivu.

Galerie: Test – kde koupíte skutečně celozrnné a kvalitní pečivo

Kromě toho však můžeme najít optimální množství křemíku také v pivu, jehož pití může pomoci také v boji s touto nemocí.

Podporuje trávení

Když už si jednou za čas dopřejete těžký a vydatný oběd, zapijete jej malým pivem. To totiž působí velmi pozitivně na lidské trávení. Je to díky obsahu chmele, který podporuje tvorbu trávicích enzymů. Navíc, jak již bylo řečeno, pomáhá snižovat překyselení žaludku.

Odborná spolupráce:

Mgr. Alena Balíková Přídová

Hlavní výživová poradkyně Naturhouse