Hlavní navigace

10 potravin, v nichž byste cukr nečekali. Ale je tam

Lenka Krbcová

Snažíme se jíst zdravě, kupujeme si zeleninu, luštěniny… Ale pozor, pokud tyto potraviny nakupujete již připravené, ve formě určitého polotovaru, je pravděpodobné, že obsahují více cukru, než tušíte.

Doba čtení: 4 minuty

Sacharidy, mezi něž patří i cukr, mají v naší výživě své významné místo. Zejména komplexní sacharidy tzv. složité, které jsou obsaženy například v luštěninách, zelenině či ovoci, jsou pro nás důležité.

Svět se nezboří ani když si v rozumné míře dopřejeme „sladké“, tedy sacharidy jednoduché či zjednodušeně „cukry“. Jenže „sladké“ nejsou jen dorty, koláče či bonbóny.

Cukroví závisláci

Ne že by cukr nutně vadil, ale je dobré si uvědomit, kde všude je. Navíc když v některých potravinách je zbytečný a můžeme si je dopřávat i bez něj.

Nejde nám o cukr přirozeně obsažený v potravinách, ale o cukr přidaný. Ať již z technologických důvodů, například konzervace, nebo pro chuť. Sladké nám chutná, výrobci to vědí, a proto sladí a sladí. Přidaný cukr je označován jako droga 21. století. „Jde v podstatě o návykovou potravinu,“ upozorňuje prof. Jiří Ruprich ze Státního zdravotního ústavu, který spolu s kolegy připravil i stručné vysvětlení principu, na základě kterého se stáváme závislými na sladkém.

Jak moc je potravina „přislazená“, však zjistíme jen těžko. Údaje na obalu nám dávají pouze nápovědu. Uvádějí výživové hodnoty, kde najdete informace o obsahu všech sacharidů a z toho podílu cukrů, což ale jsou i cukry přirozeně se vyskytující.

Co říká etiketa: obsah sacharidů a cukru

Co znamená například údaj v tabulce na obalu: 100 g výrobku obsahuje 60 g sacharidů, z toho 20 g cukru?

Údaje na obalu

Sacharidy

  • údaj uvádí obecně všechny sacharidy, signalizuje obsah složitých sacharidů,
  • složité sacharidy – např. vláknina, škrob, celulóza,
  • jsou zdrojem postupně uvolňované energie, při běžném režimu jsou nutričně vhodnější,
  • vláknina podporuje trávení.

Z toho cukry

  • údaj uvádí podíl jednoduchých sacharidů,
  • může jít o přirozeně se vyskytující i přidané cukry,
  • cukr – např. glukóza, fruktóza, sacharóza,
  • vhodný pro rychlé doplnění energie.

Více v článku Nápisy na potravinách: Cukry a sacharidy nejsou totéž.

Dietoložka a odbornice na výživu Karolína Hlavatá nabízí jednoduchý praktický tip, který usnadní orientaci:

Poměr jednoduchých cukrů by neměl nikdy tvořit více než třetinu z celkového množství sacharidů.

Vybrali jsme pro vás potraviny, které mají více cukru, než byste možná čekali, a doporučený poměr rozhodně nesplňují. Přitom některé z nich jsou samy o sobě výborné a zdravé. Dále potraviny, kde asi nečekáme žádný cukr – a přesto tam je.

10 potravin, v nichž byste cukr nečekali. Ale je tam

Červená řepa

Zdraví prospěšná kořenová zelenina. Ovšem pokud si ji koupíte v nálevu, obsahuje mnohdy přidaný cukr a také náhradní sladidla. Na trhu je i varianta „bez přidaného cukru“, nicméně i ta někdy obsahuje náhradní sladidlo.

Kukuřice

Stejně jako řepa obsahuje přirozeně se vyskytující cukry – ale vakuovaná kukuřice má ve složení často také cukry přidané. I kukuřici v plechovce najdete ve variantě bez přidaného cukru.

Fazole

Do třetice zástupce zdravé potraviny utopený v přislazeném nálevu. Některé luštěniny v nálevu obsahují i zbytečný cukr. Ale v této kategorii je i dostatek kvalitních výrobků bez cukru.

Okurky

Pokud chcete kyselé okurky bez přídavku cukru (nebo sladidla), vybírejte ty bez sladkokyselého nálevu. Bývají označeny jako kysané nebo kvašené a baleny v sáčku. (Ve výčtu zeleniny či luštěnin v oslazených nálevech by se dalo pokračovat, u sladkokyselých nálevů cukr čekáte, ale najdeme ho i u nálevů slaných ad.)

Müsli tyčinka

Zejména u výrobků v polevě, ale nejen u nich, najdete ve složení i cukr. Podobně jsou na tom cereální tyčinky. Opět se vyplatí číst složení.

Cereálie

Klasické cornflaky sice nějaký ten cukr obsahují, ale v poměru jednoduchých a složitých sacharidů jsou na tom pořád výborně oproti všelijakým snídaňovým cereáliím určeným zejména dětem.

Hamburgerové bulky

To, že je hamburgerová houska nasládlá, se vám nezdá. Obsahuje totiž přidaný cukr. A není sama, přislazené jsou i některé jiné typy pečiva, a to i ty, které vypadají tak „slaně“, jsou sypané různými semínky apod.

Ovocné jogurty

Ovoce se do jogurtů přidává ve formě tzv. ovocné složky a její složení včetně množství použitého cukru záleží na jednotlivých výrobcích. Nicméně vedle ovoce tvoří cukr hlavní součást této směsi. A nenechte se mýlit – cukr obsahují i jiné ochucující složky jogurtů, třeba oříškové.

Galerie: Jaké ovoce se dává do jogurtů

Paštiky

Typický představitel slaných pochutin – ale cukr nechybí. Na trhu je řada paštik dochucených cukrem, zejména ve variantách s brusinkami, mandlemi apod., kde je přidaný cukr téměř jistota, ale nejen v nich.

Kečup

Cukr je po koncentrovaném protlaku a vodě jednou ze základních surovin pro výrobu kečupu. Pokud najdete výrobek bez přidaného cukru, bývá přislazen sladidlem ze stévie.