Výuka architektury patří do škol, rozhodl ministr Liška

Architektura je jediný způsob, jak naučit děti chápat vztah člověka k prostoru, je přesvědčen ministr školství v demisi Ondřej Liška.

Ministerstvo školství uvažuje o zkvalitnění výuky architektury na středních a základních školách. Vyplývá to z memoranda o architektuře a vzdělávání, které podepsali ministr školství Ondřej Liška a předseda České komory architektů Dalibor Borák na mezinárodní konferenci o politikách architektury v Evropě.   

„Výuka architektury na školách chybí. Je to přitom jediný způsob, jak naučit děti chápat vztah člověka k prostoru“, řekl ministr Liška. Architektura je podle něj také jedním z oborů, ve kterém se mohou děti učit pohledu na svět jako celek a hledání souvislostí. To se děti v rámci jednoho předmětu nenaučí, dodal.

Dokument obsahuje závazek zapojit odborníky do systému architektonického vzdělávání na všech typech škol i v celoživotním vzdělávání. Připravilo ho ministerstvo školství ve spolupráci s ČKA v souladu s připravovaným vládním návrhem politiky architektury České republiky. „Memorandum je závazkem pro příštího ministra školství, který na jeho základě může zakomponovat výuku architektury do rámcových vzdělávacích programů,“ řekl ministr Liška.

Konferenci uspořádala ČKA ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj v rámci českého předsednictví v EU. Chce ukázat politiky architektury jako vhodný nástroj veřejné správy ke zlepšení života společnosti. Právě oblast vzdělávání o architektuře je jednou z oblastí, kde lze politiky architektury využít. Klienti často nemají dostatečné povědomí o architektuře, a tak neví, co od ní mohou očekávat, shodli se dnes mimo jiné architekti.

Politika architektury existuje ve většině evropských zemí. V Česku její návrh vypracovala ČKA pro ministerstvo pro místní rozvoj. Kromě podpory výuky architektury