Vybírejte si kvalitní zmrzlinu

[Tisková zpráva] Požadavky na kvalitu, resp. nezávadnost a bezpečnost mražených krémů, pod jejichž označením se zmrzliny skrývají, jsou dány Vyhláškou 77/2003 v platném znění (stanoví požadavky pro mléko, mléčné výrobky, mražené krémy, jedlé tuky a oleje). Na co vše by si spotřebitel měl dát pozor při výběru těchto produktů tak, aby si kupoval produkt nejen nezávadný, ale také takový, který opravdu chce?

ETIKETY

Je třeba věnovat zvýšenou pozornost informacím na etiketách. Řada mražených krémů totiž neobsahuje žádný živočišný tuk ani mléčné bílkoviny, nýbrž rostlinné tuky a různé náhražky. Nejčastějším důvodem bývá tlak na výrobce prodat své produkty za co nejnižší cenu.

Požadavky na označení mražených výrobků, které musí být vždy v českém jazyce, jsou dány částečně ve Vyhlášce č.77/2003 v platném znění, dále v zákoně o potravinách a ve zvláštních právních předpisech (nemusí být vypsané: Vyhláška č. 324/1997 Sb., o způsobu označování potravin a tabákových výrobků, o přípustné odchylce od údajů o množství výrobku označeného symbolem „e“, ve znění vyhlášky č. 24/2001 Sb. a vyhlášky č. 259/2003 Sb.)

Pokud mražený krém neobsahuje mléko, tvaroh nebo smetanu, nesmí být v jeho názvu žádné slovo ve tvaru „mléčný“, „smetanový“, „tvarohový“. Další důležitou informací pro spotřebitele je obsah alergenů deklarovaných na obalu výrobku. U mražených krémů se můžeme setkat s alergeny, kterými jsou převážně suché skořápkové plody, například: mandle, lískové oříšky nebo arašídy. Neméně důležitou informací na obalu je obsah tuku, kdy musí být uvedeno jeho minimální množství v procentech.

Je důležité sledovat i datum spotřeby, protože někteří výrobci nebo prodejci se snaží na začátku sezóny doprodávat zboží z předchozího roku, a i když se doba trvanlivosti pohybuje přibližně okolo 1–1,5 roku, některé složky, zejména ovocné, ztrácí při dlouhodobém skladování (a zvláště při časté manipulaci) některé senzorické vlastnosti – například barvu, chuť, konzistenci, případně se mohou vyskytnout drobné krystalky ledu.

ZNAKY O ČASTÉ MANIPULACI ČI NEVHODNÉM SKLADOVÁNÍ

Častá manipulace s mraženými krémy je nevhodná nejen z důvodu ztráty senzorických vlastností, ale také s ohledem na rizika výskytu různých druhů mikroorganismů, pro něž jsou mražené krémy velmi dobrou živnou půdou. Proto nesmí u těchto výrobků docházet k opakovanému rozmrazování a zmrazování, o kterých svědčí výskyt námrazy na výrobcích uložených v mrazicích boxech na prodejnách. V žádném případě nesmí dojít k porušení mrazícího řetězce, to znamená, že musí být dodržena teplota při skladování, přepravě a jakékoliv manipulaci –18˚ C a nižší. Teploměr musí být umístěn vždy na viditelném místě a samozřejmě ve funkčním stavu. Velkým problémem bývá dodržení stanovené teploty při přepravě mražených výrobků, kdy záznamy z teplotního průběhu nejsou průkazné a často překračují povolenou teplotní hranici.

Proto je důležité všímat si v obchodě při nakupování, zda je umístění mražených krémů v mrazících boxech jen do úrovně hladiny maximálního naplnění – červená ryska. Mnohokrát se totiž stává, že prodejce nemá v mrazicích boxech dostatek místa a boxy přeplňuje, což se odrazí v kvalitě mražených krémů – dochází k rozmrazování hlavně u menších nanuků, snížení objemu a ztrátě tvaru u nanukových dortů (při jejich výrobě se totiž používá vzduch, kterým se krém našlehá, aby se získala požadovaná konzistence).

OBAL

Spotřebitel by měl při výběru produktu sledovat také obal výrobku…problémovým místem bývají zejména tzv. sváry na obalu, kde dochází k nejčastějšímu poškození. Velkým problémem jsou hlavně klasické nanukové dorty, kde u některých druhů bývá problematické zjistit, zda k porušení/otevření došlo nebo ne, protože nejsou opatřeny žádným systémem, který by umožňovat tuto skutečnost zjistit – například přelepené okraje plastové krabičky, případně záklapka nebo mechanismus, který se při otevření poruší a pak je snadné identifikovat, zda došlo k manipulaci.

Shrnutí – 7 bodů kdy NEKUPOVAT mražené krémy:

  • Pokud na obalu chybí označení složení v českém jazyce
  • Porušený obal
  • Přílišné přeplnění boxů v prodejně
  • Nevyhovující teplota v boxu
  • U nanuků – hmatem – když jsou rozmraženy
  • Příliš velká námraza na výrobcích
  • Překročená doba trvanlivosti výrobků

Zdroj: http://www.tuv-sud.cz