Víte, jaký jste fototyp?

[Tisková zpráva] Blíží se léto a čas dovolených, kdy se mnozí z nás budou vášnivě vystavovat slunečním paprskům. I když pro nás slunce znamená život, může nám i hodně ublížit.

„Kožní zhoubné nádory jsou nejčastějšími maligními onemocněními na světě. Každý rok zemře v České republice v důsledku kožního melanomu 300 lidí, přičemž za posledních 30 let stoupl počet tohoto onemocnění čtyřnásobně. Česká republika je celosvětově na 9. místě ve výskytu u mužů a 19. místě u žen,“ upozorňuje prof. MUDr. Jana Hercogová, Csc., z České akademie dermatovenerologie. „Kožní melanom je jeden z nejčastějších a nejagresivnějších zhoubných nádorů, který příliš rychle metastazuje do jiných orgánů. Rizikovou skupinu tvoří lidé ve věku 25 – 35 let. Pokud proběhne diagnostika včas, bývá však pravděpodobnost vyléčení téměř stoprocentní.“

Neváhejte proto navštívit kožního lékaře ihned v případě, že pigmentová skvrna má několik odlišných barevných odstínů, není pevně ohraničena, zvětšuje se, má větší průměr než půl centimetru a hrbolatý povrch. Onemocnění lze ale také předejít, pokud bude slunce vaším přítelem.

Čtěte téma: Tři největší bludy o opalování. Taky jim věříte?

Chystáte se na dovolenou k moři? A těšíte se nejen na vlny, ale i na to, jak si z jihu přivezete krásně hnědou kůži, kterou vám po návratu budou kolegové a kolegyně v práci závidět? 

Blahodárné slunce

Jeho paprsky majívliv na náš krevní oběh, na látkovou výměnu, na obranný systém a na tvorbu vitaminu D. Zároveň je známo, že léčí mnohá kožní onemocnění a má příznivý vliv na lupénku a atopický ekzém. Sluneční světlo pozitivně působí také na naši psychiku. Intenzita však závisí na denní a roční době, na síle znečištění vzduchu, na tom, zda se sluníte u Máchova jezera nebo na rovníku v Kongu, a třeba i na odrazu od vody, plážového písku, na bílo natřeném povrchu nebo sněhu.

UV paprsky

Ultrafialové záření (UV) není vidět ani cítit, částečně ho v atmosféře pohltí ozon, ale i tak jej hodně dopadne na Zemi. Nevyvolává pocit tepla, takže když se sníží teplota vzduchu, neznamená to, že se zároveň snížila hladina UV záření. Spálit se můžete i při 15 °C. Falešné bezpečí může vyvolat také vítr, který ochlazuje kůži, nebo koupání. Až u 90 % případů vznikl melanom vlivem UV záření.

Čtěte téma: Chodíte rádi do solária? A nejste už závislí?

Z opalování na slunci nebo v soláriu se může stát závislost. Dokonce má jméno – tanorexie. 

Víte, jaký jste fototyp?

Opálením se tělo chrání proti slunečnímu záření. V horní vrstvě kůže se nacházejí buňky s pigmentem, který se pod vlivem UV-A záření zabarvuje. Pod vlivem UV-B záření se mohou buňky tvořící pigment dělit. Čím silnější je jejich dělení, tím více pigmentu vzniká, pomalu putuje do horních vrstev kůže a za několik dní může kůži zbarvit do bronzova. Dalším ochranným mechanizmem je zesílení kůže vlivem UV-B paprsků.

Každý máme ale jinou pokožku. Členíme se na čtyři fototypy s odlišnou ochrannou dobou.

1. Velmi citlivá – vždy zrudne, nikdy nehnědne (5 – 10 min.)

2. Citlivá – vždy zrudne, hnědne jen málo (10 – 20 min.)

3. Normální – občas zrudne, ale vždy dobře zhnědne (15 – 25 min.)

4. Odolná – nerudne, vždy snadno zhnědne (25 – 35 min.)

Sami si vypočítejte, jak můžete zůstat na sluníčku dlouho:

Máte opalovací krém s ochranným faktorem 25 a jste citlivý fototyp, takže byste se mohli spálit po 10 minutách. Faktor vynásobíme minutami a víme, že vás krém ochrání 250 minut, tj. 4 hodiny. 

Než se vystavíte opravdovému sluníčku, můžete pokožku zvykat postupně na to, co ji čeká v létě. Využijte služeb solárií, ale pečlivě vybírejte pouze ta, která mají kvalitní UV lampy. Pozor na fakt, že pravidelné návštěvy solária v mladém věku zvyšují riziko vzniku kožního nádoru až o 75 %.

Zachraňte si před sluníčkem nejen kůži a nepodceňujte následující rady:

  • Noste kvalitní brýle s UV filtrem minimálně 400, kategorie 3.
  • Používejte pokrývku hlavy.
  • Každé dvě hodiny nanášejte ochranné krémy, které blokují UV-A a UV-B záření, tj. mají UV filtr s ochranným faktorem min. 25 (číslo udává, kolikrát déle lze být na slunci bez rizika spálení oproti tomu, kdybychom přípravek nepoužili). Zároveň by měly mít i vysokou odolnost proti otěru a vodě.
  • Chraňte si především ty části těla, které jsou nejvíce exponovány – nos, rty, uši, ramena, záda a hrudník.
  • Vyhněte se slunečnímu záření mezi 11. a 15. hodinou, kdy je hladina UV záření nejvyšší.
  • Omezte nadměrný pobyt na slunci, i když jste již opálení. Bariéra tmavého pigmentu není neproniknutelná!

Více informací najdete na www.bezpecnes­luneni.cz.

Čtěte téma: Musíme riskovat život kvůli opálené kůži?

Rakovina kůže není žádný mýtus …