V České republice se vloni prodalo produktů Fair Trade za 41 milionů korun

[Tisková zpráva] V roce 2008 dosáhl v České republice maloobchodní obrat produktů Fair Trade 41 milionů Kč, z toho bylo 30 milionů Kč dosaženo členy Asociace pro fair trade. Obrat se tak meziročně zvýšil o 54 %.

Maloobchodní obrat s produkty Fair Trade dosáhl v roce 2008 v České republice 41 milionů korun. Nejvíce Češi nakupují Fair Trade kávu, čaj, čokoládu a další cukrovinky. To je výsledek průzkumu, který mezi dovozci výrobků Fair Trade provedli agentura Green marketing a Asociace pro Fair Trade.

V roce 2008 dosáhl v České republice maloobchodní obrat produktů Fair Trade 41 milionů Kč, z toho bylo 30 milionů Kč dosaženo členy Asociace pro fair trade. Obrat se tak meziročně zvýšil o 54 %. Nárůst spotřeby Fair Trade produktů v České republice je velmi vysoký, podle údajů Asociace pro fair trade se maloobchodní obrat v roce 2005 pohyboval okolo 3 milionů Kč. Tento fakt dokládá razantní zvyšování povědomí veřejnosti o systému Fair Trade i jejího zájmu o nákup etických produktů. Spotřeba výrobků ze systému fair trade dosáhla vloni průměrně 4 Kč na osobu.

Kde Češi Fair trade výrobky nakupují

Nejvíce výrobků Fair Trade nakoupili vloni Češi v prodejnách biopotravin, 50 %, což je stejně jako v roce 2007. Svůj podíl naopak navýšily specializované prodejny Fair Trade, a to z 12 % v roce 2007 na 20 % vloni. Dalším nejvýznamnějším prodejním místem jsou supermarkety s podílem 15 %, jejich podíl vloni klesl o 5 % – za loňský rok se jedná o prodej v prodejnách dm drogerie a Marks&Spencer. Významným odbytištěm je prodej přes internet, který se na celkovém obratu podílel 10 %, tedy o 4 % více než v roce 2007. Podíl nezávislých prodejen  potravin vloni klesnul na pouhá 3 %. V gastronomii se uplatnila 2 % dovážených výrobků Fair Trade.

Fair Trade produkty bylo vloni možné zakoupit v mnoha desítkách prodejen, především to byly prodejny zdravé výživy, bioprodejny, čajovny či kavárny. V Česku se již spravedlivě obchodované výrobky dostávají i do maloobchodních sítí – vloni byly k dostání například v obchodech Marks&Spencer, dm drogerie, Brněnka a také ve velkoobchodech Makro. Na jaře 2009 zařadil výrobky Fair trade do svých prodejen také maloobchodní řetězec Globus. Další obchodní řetězce plánují jejich uvedení během roku 2009. Existuje i celá řada e-shopů, které mají v nabídce Fair Trade, některé z nich provozují přímo dovozci do ČR, jiné mají výrobky jen jako součást svého sortimentu. Zvyšující se popularitu eticky nakupovaných potravin dokládá také jejich využití v restauracích provozovaných společností Eurest a zařazení těchto výrobků do katalogu společnosti Office Depot.

V roce 2008 měli čeští spotřebitelé možnost nakupovat Fair Trade produkty již v 10 speciali­zovaných prodejnách v Praze, Brně, Olomouci, Pardubicích, Ústí nad Labem a Trutnově. Specializované obchody s férovým zbožím provozovala loni především Společnost pro Fair Trade pod značkou NaZemi, dále Jeden svět a společnosti Fair Trade Centrum a Fairově. Otevření dalších specializovaných obchodů se chystá na rok 2009.

Co nám nejvíce chutná

Zdaleka nejvíce si Češi vychutnávají Fair Trade kávu, čaje, čokolády a další cukrovinky. Nárůst zaznamenaly Fair Trade řemeslné produkty, jejichž sortiment se výrazně rozšířil a zvýšila se jejich dostupnost. Největší produktovou kategorií je kakao, čokoláda a cukrovinky s podílem na celkovém obratu 28 % (32 % v roce 2007), káva 26 % (28 % v roce 2007) a čaj 18 % (beze změny). Podíl cukru a dalších sladidel se vloni meziročně zvýšil ze 4 % na 6 %. Kategorie nápoje zvýšila svůj podíl ze 2 % na 3 %, kategorie semena, ořechy a rýže ze 3 % v roce 2007 na 4 % vloni a s 1 % je nejmenší kategorie sušené ovoce. Nepotravinářské zboží ze systému Fair Trade se na obratu vloni podílelo 12 %, což představuje trojnásobný nárůst oproti stavu v roce 2007. Jedná se především o textil, oblečení a další řemeslné výrobky, od módních doplňků přes potřeby pro domácnost až po hudební nástroje.

Sortiment produktů Fair Trade v českých obchodech se stále rozšiřuje. Nadále však má jedno specifikum: zatím se prodávají jen trvanlivé potraviny nebo řemeslné výrobky. Ani v roce 2008 do Česka nedorazily například ve Švýcarsku tolik oblíbené Fair Trade banány či jiné čerstvé ovoce nebo řezané květiny. Tradičně nejvíce výrobků se k nám dostává od Fair Trade organizací z Německa, Rakouska, Itálie a Velké Británie, dále také z Francie a Holandska.

Na pultech českých obchodů se objevují Fair Trade výrobky nejčastěji od následujících organizací: Gepa (Německo), EZA (Rakousko), El Puente (Německo), Commercio Alternativo – Equo Solidale (Itálie), Eine Welt Handel (Rakousko), Lobodis (Francie).

Prodej výrobků Fair trade ve světě

Celková světová spotřeba certifikovaných výrobků ze systému fair trade se vloni navzdory světové finanční krizi zvýšila o 25 % na 2,9 miliardy Eur (75,5 mld Kč). V Rakousku vzrostla mezi roky 2007 a 2008 spotřeba o 24 %, v Dánsku o 40 %, ve Finsku o 57 %, ve Francii o 22 %, ve Švédsku o 75 %, ve Velké Británii o 43 % a o 10 % ve Spojených státech. Jen ve Velké Británii utratili spotřebitelé za výrobky fair trade vloni přibližně 21 miliard Kč. Etická spotřeba roste i v Německu. Organizace TRANSFAIR e.V. oznámila, že v roce 2008 Němci utratili za výrobky se značkou FAIRTRADE přibližně 213 milionů Eur (5,5 mld Kč), což je o 50 % více než v roce 2007.

Další informace poskytne:

•    Tom Václavík, Green marketing: 541 263 456, 776 760 700, tom@greenmarketing.cz

•    Jiří Hejkrlík, Asociace pro fair trade: 736 11 95 45, jiri.hejkrlik@fairtrade-asociace.cz

•    Tomáš Bílý, Společnost pro Fair Trade, 775 074 030, tomas.bily@fairtrade.cz  

Další tiskové informace:

Co to je Fair Trade

Spravedlivý obchod – Fair Trade je obchodní partnerství, jehož cílem je přímá a účinná podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí. Toho se snaží docílit především poskytováním „férových“ obchodních podmínek pro zapojené výrobce, důrazem na dodržování základních norem pracovního práva a ochrany životního prostředí a zvyšováním informovanosti spotřebitelů o situaci malých zemědělců a řemeslníků v rozvojových zemích.

Fair Trade tak poskytuje konkrétním lidem v rozvojových zemích šanci vymanit se z bludného kruhu bídy vlastními silami a žít důstojný život. Fair Trade současně dává nám, spotřebitelům, jedinečnou možnost snadno a účinně podpořit jiný ekonomický model, dát hlas jinému způsobu obchodování a výroby a v neposlední řadě získat velmi kvalitní výrobky za odpovídající cenu.