Nákupy na internetu? Chtějte víc

[Tisková zpráva] (Parfums.cz) Předvánoční období je časem nakupování. V posledním desetiletí se Češi naučili shánět dárky na síti sítí, internetu. To má své opodstatnění, produkty lze tak vybrat v klidu z pohodlí domova a jejich pořízení vyjde často i levněji.

Ovšem čeští zákazníci mnohdy hledí více na výhodnost ceny než na renomovanost firmy, u které nakupují, a tak se víc než kdy jindy zklamou nebo rovnou napálí. „Při nákupech na internetu jsou důležité tři atributy. Jednak je to důvěryhodnost firmy, u které nakupujete, šíře nabídky a cena,“ říká Radek Ondrášík, který řídí internetový obchod www.parfums.cz.

Nákupy není radno odkládat

Je dobré říci, že na internetový nákup je ještě čas. Avšak mnoho internetových obchodů je s blížícími se Vánocemi zahlceno objednávkami. Proto je možné, že nákup, který zákazníci učiní po polovině prosince, mohou dostat až po Vánocích. „U nás je možné učinit objednávku nejpozději 23. prosince, a to přímo v Brně na prodejně, kde máme přes 97 % parfémů. Před Vánoci zásobujeme své sklady většími objemy zboží, abychom vyšší poptávku uspokojili, ale existují výrobky, které jsou u výrobců pouze na objednání, a v těchto případech je nutná včasná objednávka,“ říká Radek Ondrášík z předního internetového prodejce parfémů a kosmetiky www­.parfums.cz.

Miřte a trefte do černého

Při virtuálním nákupu je potřeba si zprvu prověřit a prostudovat obchodní podmínky. Nejjistější trefou do černého je nakupovat ve známém internetovém obchodě nebo na doporučení někoho, kdo má s daným prodejcem zkušenosti. Dalším kritériem pro nákup na daném internetovém portálu je šíře sortimentu, které je skladem. „V posledních týdnech plánujeme navýšit sortiment o 50 %, například zákazníci najdou v nabídce našeho e-shopu o 20 000ks víc značky Calvin Klein, která se minulý rok nejvíce prodávala. Nyní tedy prodáváme přes internet více než 6 000 výrobků,“ říká Radek Ondrášík.

Chtějte víc

Renomovaní prodejci, kteří se orientují na prodej po internetu, mají již ve většině případů pevné zázemí v podobě nejen nabídky a včasných dodacích lhůt, ale dokáží nabídnout zákazníkům i zajímavé služby. „Za přidanou hodnotu, která potěší ty, jež si chtějí objednat třeba jen jeden výrobek, je například doprava zdarma. Vůně přepravujeme zdarma vždy, bez ohledu na hodnotu objednávky, počet objednaných kusů a způsob dopravy,“ sdělil Radek Ondrášík.

Některé sofistikovanější internetové obchody nabízejí služby, jež nebývají samozřejmé ani u kamenných obchodníků, o internetových prodejnách typu no name nemluvě. „Tou je například dárek dle vlastního výběru ke každé objednávce,“ říká Ondrášík.

Speciál: Zpráva o stavu Vánoc – přečtěte si:

Rady pro bezproblémové nákupy

  1. Vyberete si bez stresu. Na nákup se můžete vypravit kdykoliv se vám to zrovna hodí, Nemusíte nic nakupovat impulzivně a ve spěchu s obavou, že pokud si to teď nekoupíte, zítra už to určitě nebudou mít.
  2. Ušetříte. Porovnejte cenu – různé srovnávače hlídají ceny ve stovkách nebo dokonce tisících internetových obchodech a aktualizují je třeba každé dvě hodiny. Budete překvapeni, jak velké mohou být rozdíly v cenách na internetu a v kamenných obchodech. Můžete začít u srovnávače www.heureka.cz
  3. Nechte si poradit i od ostatních. Věnujte čas pročítání diskuzí a osobních zkušeností nakupujících s internetovými obchody. Zjistíte, jestli je obchod důvěryhodný a můžete si tak ušetřit plno vzteku a trápení. Stejně jako v jiných oblastech totiž platí, že většinou se ozve nespokojený zákazník.
  4. Pečlivě vybírejte, u koho nakoupíte. „Lidé by měli nakupovat pouze u seriozních prodejců, kteří prodávají originální značky, mají dostatečné skladové zásoby a jsou schopni zboží dodat v termínu a samozřejmě neporušené,“ zdůrazňuje Radek Ondrášík z Parfums.cz a dodává, „zárukou bezproblémového nákupu by měl být pro zákazníka certifikát APEK, který stvrzuje, že certifikovaný obchod dodržuje základní pravidla bezpečného nákupu“. Prodejce by také v žádném případě neměl po zákaznících chtít rodné číslo nebo číslo občanského či řidičského průkazu.
  5. Objednejte včas. Většina internetových obchodů vyřizuje objednávky až do 22. prosince. A zboží, které je skladem, si u některých firem můžete vyzvednout dokonce i na Štědrý den. Přesto raději neriskujte. Před Vánoci se vyřizování objednávek může protáhnout až na dvojnásobek obvyklé doby a problémy mohou mít také přepravní společnosti.
  6. Poštovné a balné. Nezapomínejte se také podívat, kolik vás bude stát poštovné a balné, které není započteno v ceně zboží. Ceny za dodání se liší podle prodejců a někteří nabízejí i dopravu zdarma, jinde se ovšem mohou pohybovat i v řádech stokorun.
  7. Platba. Na internetu můžete zvolit i jiné, pohodlnější formy placení než je platební karta či dobírka. Bezpečný a jednoduchý způsob je například využití platební metody PaySec. Při placení tímto způsobem nikde nezveřejňujete osobní údaje, číslo karty či účtu. Platba je provedena ihned, je tedy rychlejší než bankovní převod a veškeré platby PaySec jsou zcela bez poplatků.
  8. Reklamace. Zásilku si vždy zkontrolujte pro případ, že by zboží bylo nějakým způsobem  poškozené. V tom případě využijte reklamace zboží či odstoupení od smlouvy. Zboží zakoupené ve všech českých e-shopech totiž můžete do 14 dnů vrátit, a to bez udání důvodu. Pečlivě si proto archivujte záznamy o nákupu, faktury a záruční listy.

Pokud ovšem internetový obchod nedodrží stanovené podmínky, nedodá zboží nebo nevrátí peníze v povinné 14ti denní lhůtě, neznamená to hned ztracené finance. Na www.garancena­kupu.cz najdete způsob, jak získat garanci vrácení peněz, takže nakupování po internetu už se nemusí nikdo bát.