Ministerstvo zemědělství podporuje zdravý životní styl

[Tisková zpráva] V České republice se dlouhodobě nedaří zvrátit zvyšující se míru obezity u dospělých i dětí, stejně jako neustále stoupající počet případů ischemické choroby srdeční.

Jednou z možností, jak tyto negativní trendy omezit je zvýšit zájem veřejnosti o konzumaci sladkovodních ryb. Ministerstvo zemědělství v současné době uskutečňuje dlouhodobou komunikační kampaň Ryba domácí. Jedním z jejich cílů je právě seznámení veřejnosti se zdravotními benefity, které spotřeba sladkovodních ryb přináší.

„Přestože Češi v poslední době začínají podléhat moderním trendům a zdravému životnímu stylu, rybímu masu se stále vyhýbají. Odborníci na výživu přitom doporučují jíst sladkovodní ryby minimálně dvakrát týdně,“ uvádí Renata Komiková, ředitelka odboru  Řídícího orgánu OP Zemědělství a OP Rybářství, v jehož působnosti je právě zmiňovaná komunikační kampaň.

Čtěte téma: Dáme si do nosa – lososa! 

Přečtěte si, na co si dát pozor při nákupu a jak pak rybu připravit

To potvrzuje rovněž ředitel Střední rybářské školy ve Vodňanech Ing. Miroslav Merten. „Příznivý účinek konzumace rybího masa spočívá především v obsahu lehce stravitelných plnohodnotných bílkovin potřebných pro optimální tvorbu tkání.  Významnou složkou jsou vitaminy D a A a celá řada minerálních látek, jako fosfor, selen a zinek. Obsah nenasycených mastných kyselin činí z pokrmů z rybího masa dietní výživu s nízkou kalorickou hodnotou.“

Nenasycené mastné kyseliny napomáhají v prevenci onemocnění srdce a cév. Jsou významným ochranným faktorem při nežádoucím shlukování trombocytů, rozšiřují cévy,  zlepšují metabolismus tuků a lipoproteinů a působí na snížení hladiny cholesterolu i triglycerolů v těle.

Nízká kalorická hodnota rybího masa řadí pokrmy z ryb na přední místo dietního jídelníčku. Zanedbatelný není ani kladný vliv při prevenci obou typů cukrovky, výrazněji u cukrovky II. typu, nezávislé na inzulínu.

Přestože se v roce 2009 podařilo zastavit klesající trend a prodej sladkovodních ryb na domácím trhu zaznamenal mírný nárůst,  jejich spotřeba domácími konzumenty daleko zaostává za evropským průměrem.

Propagační kampaň RYBA DOMÁCÍ je spolufinancována z Evropského rybářského fondu a jejím cílem je podpořit spotřebu sladkovodních ryb a výrobků z nich. Cílem projektu ovšem není pouze navrátit rybím produktům jejich místo v jídelníčku spotřebitelů, ale také podpořit zájem veřejnosti o produkty rybolovu a akvakultury.