Jedna minuta vás připraví na cokoliv

[Tisková zpráva] Dnes a denně čelíte více či méně psychicky náročným situacím. Je jedno, jestli se vám rozbuší srdce, orosí čelo, vyschne v hrdle a sevře žaludek před rozhovorem se šéfem, schůzkou s klientem, zkouškou nebo blížícím se termínem úkolu – se zvýšeným napětím a nervy na pochodu se čas od času musí umět poprat každý.

Před psychicky náročnými situacemi se obvykle dostavují pocity neklidu a nejistoty, postupně přichází i úzkost. Na zvýšené napětí reaguje každý jinak – někdo s psychickou zátěží bojuje, jiný před ní uteče.

„Vyhrajete, pokud zmobilizujete síly a budete mít dost energie, protože pak dokážete podat až nadlidský výkon. Pokud ale síly nenajdete a nechcete nebo nemůžete utéct, čeká vás opakovaný boj s vlastními nervy, balancování mezi stresem a snahou něco s tím dělat. Zpočátku to půjde lépe, později hůře – nejenže nebudete zvládat každodenní napětí,  ale může dojít také k podlomení psychických sil, k celkovému vyčerpání,“ varuje psycholožka PhDr. Zdeňka Sládečková.

Jak překonat nervové vypětí a plnit úkoly s úsměvem na tváři? Na stresové situace se předem dobře připravte. PhDr. Sládečková radí: „Dodejte svému tělu energii, která vám dá sílu poprat se s duševní zátěží. Zklidněte svou mysl, zbavte se úzkosti a uvolněte napětí, které vám brání podat výkon, jaký potřebujete. Nenechte se připravit o dobrou náladu, protože s optimismem a nadějí se psychicky náročné situace řeší mnohem lépe.“

Návod na rychlé zklidnění od PhDr. Zdeňky Sládečkové:

  • Posaďte se a zavřete oči. Napněte co nejvíce svaly na celém těle (na rukou, nohou a břiše) a v napětí vydržte asi 10 vteřin, potom svaly uvolněte. Opakujte pětkrát.
  • Napněte co nejvíce na 10 vteřin svaly na obličeji a uvolněte. Opakujte pětkrát.
  • Koncentrujte se na své dýchání. Pomalu se nadechujte a představujte si, že nadechujete svěží energii ze vzduchu. S pomalým výdechem pak tuto energii pouštějte do jednotlivých částí těla (do rukou, nohou a břicha).
  • Zavřete oči. Přehrajte si ve své představě situaci, která je před vámi, jako na filmovém plátně, a to tak, jak chcete, aby proběhla.
  • Otevřete oči a několikrát se zhluboka nadechněte. Přitom si prsty obou rukou promasírujte spánky a ušní boltce (nastartujete tím své mozkové závity).
  • Nakonec ruce protřepejte a dejte si novou Milky Way Minute, která vám během minuty dodá energii a dobrou náladu (je totiž vyrobená z celozrnných obilovin, které podporují tvorbu serotoninu, hormonu dobré nálady).

Serotonin patří mezi látky odpovědné za pocity blaha a štěstí. Ženy mají v těle nižší hladinu serotoninu než muži. Pokud ho budete mít nedostatek, budete trpět nervozitou, depresemi, podrážděností, poruchami spánku. K produkci serotoninu je potřeba esenciální aminokyselina tryptofan, která může být získána pouze z potravy. Vysokou koncentraci této látky najdete v celozrnných obilovinách, mléčných výrobcích, vejcích, mase, ořeších, švestkách, rajčatech, luštěninách a listové zelenině. Jediným způsobem, jak si udržet v těle odpovídající hladinu serotoninu, je tedy jídlo – když budete jíst vhodné potraviny, hladina serotoninu a s ní i dobrá nálada stoupne.

Průvodce vitamíny a minerály

V našem katalogu najdete stručně a jasně vysvětleno, k čemu tyto látky jsou dobré, co dělat, když je jich nedostatek nebo naopak nadbytek a kde je hledat.

Nervový systém chrání a proti úzkosti, podrážděnosti, napětí i nespavosti bojují také vitamíny skupiny B – vitamín B1 odstraňuje nervozitu a přináší duševní vyrovnanost, B2 působí proti únavě a vyčerpání, B3 je vitamín optimismu, B6 zvyšuje schopnost koncentrace a podporuje spánek, B12 je odpovědný za produkci serotoninu. Všechny tyto vitamíny skupiny B obsahují v nezanedbatelném množství celozrnné sušenky Milky Way Minute (www.milkyway.cz).