Důležitější než cena je pro zákazníky v cestovním ruchu vstřícnost a solidnost

[Tisková zpráva] Úsměv, profesionální chování a vstřícnost personálu. To jsou faktory, které jsou pro zákazníky v cestovním ruchu mnohdy daleko důležitějším kritériem, než například cena služby.

Ukázal to průzkum veřejného mínění, který v rámci projektu Odboru cestovního ruchu Ministerstva pro místní rozvoj realizovala v únoru a březnu 2010 agentura Incoma GFK.

Wellness ve spokojenosti vede
Nejvyšší spokojenost vyjádřili respondenti se službami wellness (průměrná známka 1,69 na školní škále 1–5), cestovních kanceláří (1,81) a gastronomických zařízení (1,81). U ubytovacích zařízení dosáhla míra spokojenosti hodnoty 1,89, průvodci získali od zákazníků průměrnou známku 2,01.

Speciál: Jak se vyznat ve wellness?

Pohyb je pro tělo nesmírně důležitý, ale člověk musí umět i odpočívat. Možností je nespočet, pomůžeme vám se v nich orientovat. 

Jednotícím zjištěním všech pěti sledovaných segmentů byla skutečnost, že pro zákazníky znamená přístup personálu, jeho vstřícnost, ochota a schopnost řešit případné problémy velmi často více než vlastní hmatatelné parametry poskytované služby včetně ceny.

Více jak polovina lidí si plete rozdíl mezi cestovní kanceláří a cestovní agenturou
Extrémně vysokou náročností se vyznačují zákazníci cestovních kanceláří a cestovních agentur. Nejpodstatnějšími faktory, které ovlivňují pocit spokojenosti s CK/CA, jsou zejména její spolehlivost a naplnění očekávání – nejen dodržení nasmlouvaných standardů, ale i obecně pocit z adekvátních služeb za vynaložené prostředky. Více než polovina lidí, přes 56% dotázaných, neví, jaký je rozdíl mezi cestovní kanceláří a cestovní agenturou.

Za ověřenou kvalitu jsou si lidé ochotní připlatit
Většina oslovených by uvítala certifikace, tedy odborné prověření, poskytovaných služeb. Převážná část oslovených je také ochotná si za certifikovanou službu připlatit – u wellness zařízení je to 66 %, v případě CK 63 %, za průvodcovské služby s certifikací je ochotno si připlatit 54 %.

Restaurace s dobrou pověstí má výhodu
Většina Čechů navštěvuje tříhvězdičkové hotely a penziony 1–2× ročně. Spokojenost s návštěvou restaurace se zvyšuje s rostoucí frekvencí návštěvnosti stravovacích zařízení. Lidé většinou vyberou restauraci, kterou sami znají (38 %), nebo na kterou dostali doporučení (38 %), nezřídka jde o impulsní rozhodnutí bez dalších informací (23 %).

Fórum: Existuje slušná nádražní restaurace?

Na „nádražky“ se obvykle díváme skrz prsty. Existují výjimky? Znáte nějakou dobrou? Zapojte se do diskuse …

Dotazníkové šetření probíhalo v únoru a březnu 2010 metodou osobních rozhovorů se zástupci relevantních cílových skupin (celková velikost dotazovaného vzorku: 3001 osob). Provedla ho společnost Incoma GFK v rámci projektu „Zavádění národních standardů ve vybraných sektorech cestovního ruchu“ a v rámci Integrovaného operačního programu, který je financován z prostředků Evropské unie a prostředků státního rozpočtu České republiky.

Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR