Do školních lavic - na jídle záleží

[Tisková zpráva] Prázdniny končí a škola začíná. Pro rodiče je školní rok znamením neklidu, protože se jim málokdy podaří připravit dítě dle svých představ. Pro děti je škola však spojena s daleko zásadnější změnou – přechodem na zcela nový rytmus, který od nich vyžaduje nasazení všech sil a navíc i značnou dávku pozornosti a soustředění ve školních lavicích. Jen si vzpomeňte sami na sebe, vždyť ani pro vás tento každoroční návrat z prázdnin nebyl zrovna snadný.

Co pro dítě znamená přechod z prázdnin do školy?

Prázdniny představují pro děti období relaxace a klidu. V závislosti na tom, kde školáci své volno tráví, ať už s rodiči na dovolené, prázdninovém táboře či u babičky, postupně si přivyknou i na různé druhy aktivit a zcela odlišný režim dne. O to hůře se jim pak navrací do tvrdých lavic, v nichž musí ukázněně sedět několik hodin denně. Školní rok je tak pro ně prací na plný úvazek, vždyť sledovat výuku, aby naplnily představy svých učitelů, není jednoduché. Od našich nejmenších to vyžaduje plné nasazení, pozornost a aktivitu, která je následně odměněna dobrým prospěchem ke spokojenosti rodičů.

K tomu, aby dítě přechod z prázdnin zvládlo, a nemělo ihned po příchodu do školy problémy s kázní, učiteli či rychlým nástupem únavy, jsou tu především rodiče, kteří mohou svým ratolestem usnadnit nejen přechod z prázdnin, ale i průběh celého školního roku. Kromě pomoci se školními úlohami či nakreslením králíčka mohou tatínkové a maminky udělat mnohem víc – přizpůsobit dítěti jídelníček tak, aby nejen odpovídal energetické potřebě jednotlivých školních činností, ale navíc i pokryl nároky spojené s dětským růstem. 

Čtěte téma: Trest jménem svačina

Jídelníček během školního roku

Jídelníček dětí v průběhu školního roku s sebou přináší specifika, která vycházejí z odlišného režimu. Vzhledem k tomu, že během prázdnin nejsou děti často ve své fyzické aktivitě nijak omezovány, ba právě naopak, čerpá jejich tělo energii především z metabolismu tuků. Ve škole však musí sedět v klidu, a protože tento metabolismus je aktivován pouze tělesným pohybem, je organismus nucen sáhnout po zcela nové a odlišné energii pro svou práci, jejímž hlavním zdrojem je první jídlo dne.

1. Snídaně

Pediatři a výživoví odborníci se shodují v tom, že důležitost vyvážené a vydatné snídaně s příchodem nového školního roku u dětí zásadně stoupá. Její role spočívá především v zajištění fyzické a dušení výkonnosti a psychické pohody. Důvodů, proč by měli školáci snídat, je daleko více. 

V průběhu „nočního hladovění“ dochází prací nervového systému k vyčerpání 80 - 90 % zásob glykogenu – hlavního zdroje glukózy pro činnost CNS /centrálního nerovového systému/. Právě tento zdroj však děti potřebují pro pracovní činnosti ve škole a tím, že dojde k jejímu vynechání, jsou jeho zbytky do dvou hodin zcela spotřebovány. Následně vznikne poplachová stresová reakce vedoucí až k pohybovému neklidu a zapojení pohybového tukového metabolismu, který se následně stává zdrojem energie. Děti jsou celkově neklidné, roztěkané a nepozorné. 

  • Za pomoci ranní snídaně s vyšším obsahem sacharidů dochází k pozitivnímu naladění limbického systému v CNS, který podporuje koordinaci a navíc napomáhá školákům udržet pozornost a lépe zvládat stres.
  • V případě vynechání snídaně dochází navíc také k rozvoji tzv. zásobního metabolismu. V případě častého vynechání jídla si totiž organismus vždy část energie uloží, tím však průběžně dochází k postupnému vybudování nežádoucích zásob pro případ, že by organismus opět trpěl nedostatkem jídla. Jinak tedy řečeno, je to důvod, proč děti tloustnou a stávají se obézními.

Pro ranní probuzení a nastartování těla je vhodné dodat tělu dostatek lehce stravitelných sacharidů v kombinaci s mléčným produktem, které školákovi dodají dostatek energie pro jeho školní práci vyžadující soustředění a pozornost. U sacharidů je současně zajištěna i lehká a rychlá stravitelnost a trávicí trakt tak není ihned po ránu přetěžován tuky či bílkovinami, které vyžadují náročné a dlouhé trávení.

„Snídaňové celozrnné cereálie se v současnosti stávají nejvhodnější volbou „pracovní“ snídaně pro děti. Jednak pro svou výživovou a energetickou hodnotou, tak i svým pozitivně stimulujícím efektem na senzorická centra, který pomáhá překonat fyziologické ranní nechutenství – a i proto je u nich zaznamenána plošná dětská akceptovatelnost,“ říká MUDr. Zlatko Marinov. Navíc obsažená vláknina v kombinaci s porcí mléka zasytí organismus na dlouhou dobu a zmírní pocit hladu v dopoledních hodinách.

Obecné požadavky na snídani versus celozrnné snídaňové cereálie

  • Potraviny s vysokým obsahem sacharidů a lehká stravitelnost. Ke snídani bychom měli volit jídla s vyšším obsahem sacharidů, u nichž je zajištěna lehká stravitelnost. Po dlouhé noci by neměl být vyprázdněný trávicí trakt stimulován ihned těžkým a tučným jídlem, ale naopak pozvolna, aby nedošlo k jeho přetížení. Přednost by tedy měla být dána sacharidům před bílkovinami a tuky, které vyžadují náročný enzymatický pochod trávení.
  • Prolongovaný účinek. Vláknina obsažená v celozrnných snídaňových cereáliích v kombinaci s mlékem představuje plnohodnotnou a vyváženou snídani, která zamezí vzniku pocitu hladu v dopoledních hodinách.
  • Take and go. Nedostatek ranního času na přípravu jídla narušuje rodinné rituály. Děti často vynechávají snídani z toho důvodu, že rodiče nejsou důslední a nevěnují rannímu jídlu pozornost, podceňují její význam a navíc jej považují za časový luxus. Vhodnou alternativou k řešení tohoto problému jsou celozrnné snídaňové cereálie, které zvládne připravit i předškolák.

Přesnídávka

V dopoledních hodinách, kdy má dítě část dne za sebou, ale přesto musí stále pracovat a podávat ve škole odpovídající výkon, je vhodné zvolit kombinaci sacharidů a bílkovin. Příklad: ovoce nebo zelenina, pečivo, mléčný nebo kvalitní masný produkt

Oběd

Přestože zatím chybí nové normy školních jídelen, představují právě školní stravování pro dítě nejlepší řešení. Školní jídelny plní požadavek pestrého spotřebního koše. Školní jídelníček je sestavován na základě doporučených výživových dávek v České republice a určuje měsíční spotřebu vybraných druhů potravin na dítě a den v gramech. Norma bývá navíc průběžně měněna na základně nových poznatků z oblasti výživy.  Příklad: vývar, přílohy, maso, salát.

Svačina

Odpolední činnosti školních dětí se většinou nesou ve znamení sportovních kroužků či volného pohybu venku, a proto i odpolední jídlo musí být navýšeno o lehce stravitelné sacharidy a své zastoupení by zde měly najít také bílkoviny. Příklad: ovoce, mléčný produkt.

Večeře

K večernímu jídlu, kdy dítě již nebude potřebovat větší dávky rychle využitelných zdrojů, je vhodné zvolit jídlo s obsahem kvalitních bílkovin, tuků a polysacharidů. 

Příklad: Středomořská strava, jejímž základem je olivový olej, zelenina, těstoviny, ořechy, luštěniny, kvalitní maso a mořské ryby.

Pitný režim

Nedílnou součástí každého jídelníčku je také pitný režim. Naše tělo je až ze 70 % tvořeno vodou, a proto bychom na tento důležitý prvek potravy neměli zapomínat ani u dětí. Dítě by mělo přijmout minimálně 1,5 l tekutiny denně a to především v dopoledních hodinách, aby mohly probíhat bez omezení všechny metabolické procesy nutné k učení a práci.

Vyvarovat bychom se měli sycených tekutin a džusů, které jsou energeticky hluché a dětskému tělu z výživového pohledu nic nepřinášejí. Přednost naopak dát neperlivé vodě, neslazeným studeným ovocným čajům, ředěným ovocným sirupům nebo odtučněnému mléku.