Hlavní navigace

Změna zdravotní pojišťovny – jak si vybrat tu nejlepší?

13. 5. 2014

Sdílet

 Autor: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Zdravotní pojišťovny nemají mnoho možností, jak se od sebe odlišit a přilákat nové klienty. Na co se zaměřit, aby vám změna pojišťovny přinesla víc užitku než komplikací?

Výběr zdravotní pojišťovny záleží především na individuálních potřebách pojištěnců a jejich životním stylu. V prvé řadě je dobré navštívit například webové stránky pojišťovny, případně její pobočku, a porovnat nabídku. Rodina s malými dětmi uvítá třeba příspěvek na očkování nad rámec očkování povinného, trpíte-li celiakií, bude pro vás atraktivní příspěvek na nákup potravin bez lepku a podobně.

K tématu: Nemocní celiakií mohou dostat příspěvek na bezlepkovou dietu

Na co všechno dostanete příspěvek? Vyberte si BENEFITY ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN.

 

Zásadním faktorem je ovšem smluvní síť – dříve, než se rozhodněte pro pojišťovnu a její změnu, měli byste si ověřit, zda má daná pojišťovna uzavřenou smlouvu například s vaším obvodním lékařem. „Vypovídající informací o pojišťovně je určitě hospodaření, které byste měli nalézt na webu zdravotních pojišťoven,“ doporučuje Tom Philipp, náměstek pro zdravotní pojištění Ministerstva zdravotnictví ČR.

Jak na změnu zdravotní pojišťovny?

Výpověď můžete podat do 30. června, od 1. 1. následujícího roku budete zaregistrováni u nové pojišťovny. Toto opatření bylo zavedeno proto, aby při přípravě pojistného plánu pojišťovny věděly, kolik mají naplánovat pro své pojištěnce péče. „Považuji však toto opatření za příliš restriktivní pro pojištěnce, a proto připravujeme jeho novelizaci tak, aby změnu pojišťovny bylo možné provést do 30. 9.“, říká za ministerstvo Tom Philipp. „Samozřejmě důležité je se před provedením uvedené změny ujistit, že všichni lékaři, které běžně navštěvujete, mají s vaší nově zvolenou zdravotní pojišťovnou uzavřenou smlouvu,“ připomíná náměstek.

Pokud docházíte k některému specialistovi a pravidelně podstupujete náročnější vyšetření či léčbu, není na škodu zeptat se na názor přímo tohoto lékaře. Možná, že ne se všemi pojišťovnami má stejně dobré zkušenosti a například některá pojišťovna se může v budoucnu zdráhat některé specializované výkony proplácet. Pokud se chystáte na umělé oplodnění, i zde je potřeba dopředu myslet na to, že změnu pojišťovny je potřeba plánovat dlouhodoběji.

Na slevy radši zapomeňte

Důležité je si říci, co od své pojišťovny očekáváte. Slevy, jako v každém jiném segmentu, mohou vypadat lákavě, později byste ale mohli zjistit, že vlastně nic takového nepotřebujete. Přestože lékaři mají často smlouvu se všemi sedmi zdravotními pojišťovnami, které v České republice působí, může se stát, že právě váš specialista některou z pojišťoven ve svém portfoliu postrádá. A je třeba si uvědomit, že pojišťovna vám neproplatí žádný výkon u zdravotnického zařízení, se kterým nemá uzavřenou smlouvu (s výjimkou život zachraňující akutní péče).

Zdravotní pojišťovny nemají mnoho možností, jak se od sebe odlišit a přilákat nové klienty. Většinou se snaží zaujmout více či méně důmyslnými „balíčky prevence“ a bonusovými programy. V jejich rámci poskytují příspěvky na běžně nehrazené aktivity: nepovinná očkování, různá preventivní vyšetření navíc nebo sportovní vyžití. Stále častěji si také pojišťovny vytvářejí sítě smluvních partnerů, u kterých pak mohou jejich klienti čerpat služby či nakupovat se slevou. Máte-li chuť a čas měnit pojišťovnu kvůli dvacetiprocentní slevě na brýle, stačí zasednout k internetu a prohlédnout si, co jednotlivé pojišťovací ústavy nabízejí. Po chvíli však pravděpodobně zjistíte, že tyto nabídky jsou si navzájem velice podobné.

Na změnu pojišťovny máte jistě právo a není důvod ho nevyužít. Na druhou stranu, změna by neměla být samoúčelná, a než k ní přistoupíte, musíte mít jasno v tom, s čím jste u své současné pojišťovny nespokojeni a co by vám její výměna měla do budoucna přinést. Jedině pak vám změna pojišťovny může poskytnout víc užitku než komplikací.

Zdroj: Ministerstvo zdravotnictví ČR, www.mzcr.cz

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).