Ve Švédsku autosedačky nikdo moc neřeší

Dle dat Světové zdravotnické organizace umírají děti nejčastěji v důsledku automobilových nehod. Byť to zákon nakazuje, nevozíme je v autosedačkách, a když, tak ne v těch, které děti dokáží ochránit. Více ve velkém průzkumu.

Věděli jste, že podle dat Světové zdravotnické organizace (WHO) umře ročně na světě pětačtyřicet tisíc dětí na neúmyslnou otravu, sto sedmdesát pět tisíc dětí utone, ale vůbec nejvíce dětí, dvě stě šedesát tisíc skoná během dopravních nehod? Data, ze kterých mrazí. Přestože se o ratolesti strachujeme tak, že je nepustíme samotné ani na hřiště před dům, ale bez větších obav je až polovina rodičů posadí do auta bez autosedačky nebo do autosedačky, která je nekompatibilní s jejich autem. Jaké další výsledky přinesla celoevropská studie o přístupu rodičů k bezpečnosti zaměřená na autosedačky?

Telefon si vybíráme déle než autosedačku

Možná si řeknete: To za mých mladých let jsme jezdili i na fichtlovi bez helmy, tak se pro jednou bez sedačky v autě taky obejdeme. Jenže ono tenkrát nejezdilo tolik aut, tolik silných aut, a doprava byla klidnější, stejně jako řidiči. Vyčítat si ono „pro jednou“ po zbytek života nechce nikdo, však i dle průzkumu společnosti Britax patří autonehody na vrchol seznamu obav o bezpečí dítěte. Přesto ale pětina evropských rodičů věnovala výběru první autosedačky méně času než výběru svého nového telefonu či tabletu… Pojďme si ale největší nešvary rodičů (i těch novopečených) projít popořadě.

1. S nákupem autosedačky nebudeme chvátat

I když je pravda, že téměř tři čtvrtiny Evropanů nakupují autosedačky s dostatečným předstihem (mezi přeborníky můžeme zařadit Brity, ti autosedačku nakupují klidně i během prvního trimestru těhotenství), téměř čtvrtina (24 %) rodičů odkládá nákup déle, než by měli. Což platí zejména pro Polsko, kde až polovina rodičů (48 %) nakupuje autosedačku, až ve chvíli, kdy je dítě na světě. Což může poukazovat na fakt, že si tam příliš nelámou hlavu s tím, jak se dítě bezpečně dostane z porodnice domů.

2. Hledej levnou, a rychle

Přestože na trhu najdeme nespočet druhů autosedaček v nejrůznějších cenových relacích, lidé obvykle příliš nezkoumají, v čem se jednotlivé výrobky mezi sebou liší. Celá pětina rodičů před nákupem autosedačky věnovala studiu možností méně než hodinu, a prohlásila, že více času věnovala výběru vhodného telefonu či tabletu než přemýšlení o nákupu první autosedačky pro své dítě.

Ve Švédsku si zas šestnáct procent lidí prostě ukázalo prstem na tu autosedačku, která se jim asi líbila vzhledově, protože nezkoumali při nákupu vůbec nic. To pětina Španělů se nákupem autosedačky zabývala nejméně měsíc, 15 % Španělů se pak dokonce rozhodovalo celých devět měsíců.

Co však hraje prim, to je cena. Téměř pětina evropských rodičů utratila za první autosedačku méně než 1920 Kč, přičemž tento fakt platí pro celou třetinu Poláků. Triumfují zde však opět Španělé, kteří nakupují autosedačku dražší – jen pět procent za ni zaplatilo méně než 1920 Kč.

Je vcelku zajímavé (zejména pro výrobce autosedaček a kočárků), že se téměř polovina (49 %) rodičů při nákupu autosedačky ohlížela na to, jaký vybrala kočárek. To naznačuje, že značka, vzhled a kompatibilita s podvozkem měla přednost před bezpečnostním hlediskem a kompatibilitou autosedačky s autem.

3. Autosedačka z druhé ruky je v pohodě

Ideální je určitě kupovat autosedačku, jejíž neposkvrněnou historii znáte, nebo autosedačku, která je nová. V Evropě si však více než každý desátý rodič (11 %) koupil autosedačku použitou, nebo si ji půjčil od přátel či rodiny. Opět tu své prvenství mají Švédi, kteří tak činí v jednadvaceti procentech případů. Těmito neustálými přesuny mezi rodinami, potažmo auty, tak narůstá pravděpodobnost, že autosedačka nebude kompatibilní se všemi vozy. Takže dítě nebude optimálně chráněno. (Seznam aut kompatibilních s vaší autosedačkou najdete u prodejců autosedaček.)

Průzkum však ukázal, že většina rodičů (87 %) kupuje autosedačky nové – 58 % nakupuje v kamenných obchodech, 30 % online.

4. Ono se to pro jednou bez autosedačky nezblázní

Řidiči obvykle cítí velkou odpovědnost za své malé pasažéry, přesto třetina evropských rodičů přiznává, že někdy své dítě bez vhodné autosedačky vezla, u rodičů mezi 18 – 24 lety toto číslo pak roste až na 46 %. Nejvíce takto riskují Švédové (43 %). A to i přesto, že pro všechna vozidla v Evropě platí povinnost používat bezpečnostní pásy a dětské zádržné systémy. Na území EU je pak povinné použití dětské autosedačky do výšky až 150 cm (v závislosti na předpisech konkrétního členského státu).

Nejedná se však o žádné výjimečné jízdy, každý desátý řidič tak učinil více než dvacetkrát. Hlavním důvodem jízdy bez zajištění bezpečnosti dítěte pak byl fakt, že nebyla k dispozici žádná autosedačka (44 %) nebo sice nějaká byla, ale byla nevhodná (20 %). Více než čtvrtina nezodpovědných rodičů to ospravedlňuje tím, že šlo jen o krátkou cestu.

V tomto rozsáhlém průzkumu ještě nebyla zohledněna Česká republika, ale v příštím roce už pod drobnohledem budeme také. A dost možná pořadím nezodpovědných rodičů zahýbeme. Jen doufejme, že Švédy, kteří prakticky ve všech parametrech propadli, netrumfneme.

Výzkum pro studii Stav bezpečnosti od společnosti Britax prováděla v březnu 2015 společnost Research Now, která se dotazovala více než 4500 rodičů s dětmi ve věku 0–11 let z Velké Británie, Francie, Německa, Španělska, Polska a Švédska. Každá země byla ve výzkumu zastoupena nejméně pěti sty respondenty, přičemž ve Velké Británii, Francii a Německu jich bylo více než tisíc. 40 % respondentů v každé zemi byli rodiče s dětmi ve věku 0 – 4 roky.

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 7. 2015 12:21