Hlavní navigace

V restauracích se neuklízí, ukazují výsledky kontrol

6. 1. 2017

Sdílet

 Autor: SZPI
Potravinářští inspektoři vloni zkontrolovali tisíce provozoven společného stravování, ale s výsledkem spokojeni nejsou. Třetina provozovatelů nadále nepřijatelně chybuje, nedodržují hygienické předpisy a šidí uváděním jiných než použitých surovin.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) provedla loni téměř deset tisíc kontrol v provozovnách společného stravování, tedy v restauracích, pivnicích, vinárnách, barech, cukrárnách apod.

Restaurace jsou problematické

Téměř při každé třetí z těchto kontrol inspektoři zjistili porušení předpisů. „Řada provozovatelů stále nedodržuje ani nejzákladnější povinnosti v oblasti hygieny a bezpečnosti potravin,“ říká mluvčí Pavel Kopřiva. Inspektoři proto v minulém roce již v průběhu kontrol uzavřeli celkem osmdesát čtyři provozoven.

Podívejte se, jak to v některých vypadalo:

 „SZPI ročně provede kolem pětačtyřicet tisíc kontrol, z toho necelých deset tisíc v segmentu společného stravování. Polovina uzavřených provozoven přesto připadá právě na společné stravování a jedná se tak o nejproblematičtější segment v rámci kontrolních kompetencí SZPI,“ uvedl mluvčí.

Inspekce kontroluje také maloobchod, v něm loni upozornila na více než osm set případů nevyhovujících potravin:

Nejhorší potraviny roku 2016

Šizení a špatná hygiena

Z hlediska rizika pro zdraví spotřebitele jsou v oblasti společného stravování nejzávažnější pochybení v oblasti dodržování hygienických předpisů. Inspekce v roce 2016 provedla 6228 kontrol speciálně zaměřených na dodržování nařízení o hygieně potravin, více než třetina subjektů nevyhověla. „Nesplnění povinností konstatovali inspektoři v 2096 případech (33,7 %). Jde tak o nejčastější pochybení v segmentu společného stravování,“ komentuje Pavel Kopřiva. Jedná se mj. o dlouhodobou rezignaci na úklid v provozovně, rizikový technický stav zařízení a prostor provozovny, absence přívodu teplé vody, nezvládnutý odvoz odpadu apod.

K často zjišťovaným prohřeškům patří i klamání spotřebitele a falšování. V rámci cíleně zaměřené kontrolní akce v průběhu roku 2016 inspektoři zjistili poskytnutí zavádějících informací v nabídce pokrmů u 27 % kontrol. Typická pochybení představovala zneužití názvu „sýr“ a „smetana“ při použití náhražek, zneužití chráněného označení původu, např. „Parmigiano-Reggiano“, „Grana Padano“ apod., poskytnutí zavádějících informací o použití šunky v pokrmu, klamavě deklarovanou stupňovitostí piva, klamavé užití názvu „čokoláda“ u směsí s nižším obsahem kakaového prášku zejména v nápojových automatech apod.

Informace o alergenech: situace se zlepšila

Mírné zlepšení oproti předchozímu roku zaznamenala SZPI u dodržování povinnosti poskytovat spotřebiteli informace o alergenních látkách. Z 2503 kontrol zaměřených na tuto povinnost inspektoři zjistili pochybení v 305 případech (12,2 %). V předchozím roce chybovala téměř každá pátá kontrolovaná provozovna. Prohřešek měl nejčastěji podobu neposkytnutí informace, nesrozumitelné nebo zavádějící informace, označení alergenů pomocí číselných kódů bez dalšího vysvětlení.

 

V několika případech kontroly SZPI odhalily nedeklarovanou přítomnost složky obsahující lepek ve vysokém množství s možnými závažnými zdravotními odpady pro spotřebitele s nesnášenlivostí lepku (např. zjištění lepku v pokrmu v koncentraci přes 8000 mg/kg).

„Vzhledem k trvající neuspokojivé situaci, kdy řada provozovatelů svým konáním ohrožuje zdraví spotřebitele a užívá klamavých praktik, bude SZPI pokračovat v kontrolách segmentu společného stravování v nesnížené intenzitě i v roce 2017,“ uzavírá mluvčí.

Zdroj: TZ SZPI

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).