Utečte zimě! Běh venku vás zahřeje!

Nesnášíte sterilní posilovny a neradi cvičíte v uzavřeném prostoru? A myslíte si, že běhání venku v zimě vašemu tělu svědčit nebude? Není to pravda. Rtuť teploměru sice značně poklesla, vy se však dobře oblečte a jděte si zaběhat. Musíte jen dodržovat určitá pravidla.

Dnešní doba nám nabízí nepřeberné množství sportovního vyžití. Je však stále hodně těch, kteří nehledají nové možnosti pohybu a z naleštěných posiloven utíkají. A to doslova. Dávají totiž přednost tradičnímu běhu, kterému se věnují  i několik hodin týdně. Pokud totiž bydlíte v blízkosti nějakého parku, lesoparku nebo přímo lesa, stačí se rozhodnout, obléci do sportovního, nazout tenisky a bez diáře, mobilu a starostí všedního dne tempem, které vám vyhovuje, střídat levou nohu s pravou.

Sport-relax-Outdoor (sport)-behani-03

V zimním období rtuť venkovního teploměru klesne k nule, a někdy i hluboko pod ní. Můžeme se samozřejmě podnebí přizpůsobit a obalit se tukem. Nicméně pohyb je důležitý za jakéhokoliv počasí, a pokud běháte opravdu rádi, nemusíte se své zálibě vyhýbat. Tedy pokud budete dodržovat určitá pravidla.

Tím prvním a zásadním je volba správného oblečení a úprava tréninkového plánu. To znamená přizpůsobení intenzity a délky trasy. Bez toho by vám mohl váš koníček zdraví spíše ohrozit. Běhání při nižší venkovní teplotě je mimo jiné i nápor na srdce. Navíc povrch v tomto období bývá často namrzlý a nebezpečí úrazu je proto veliké. Rychlost běhu tedy přizpůsobte počasí i povrchu a raději se vyhněte sprintům. Pokud bez nich nemůžete žít, v zimě je raději trénujte v tělocvičnách nebo na běžících pásech.

Čtěte také: Rozhovor s osobními trenéry: Objevte cvičení venku

Vhodné oblečení

Není nutné oblékat se příliš teple, přece jen jdete běhat a zahřejete se. Je dokonce lepší, aby vám zpočátku byla trochu zima, tím se omezí pocení, které tělo ochlazuje.

Oblečením zakryjte většinu těla. Obzvlášť v teple by měly být Achillovy šlachy a lýtka, která zahřejte pomocí podkolenek, čímž snížíte riziko jejich poranění. Na trhu je několik druhů speciálních sportovních ponožek, které absorbují pot. Noha tedy zůstává v suchu, což má ještě jednu výhodu – nijak se neodírá.

K tématu: Vybíráme funkční prádlo: Syntetika nebo ovčí vlna?

Celé dolní končetiny mějte zakryté. V případě nutnosti nohy chraňte i dvěma vrstvami.

Sport-relax-Outdoor (sport)-behani

Horní polovinu těla musíte také udržovat v teple. Coby spodní vrstva se vyplatí triko z nějakého funkčního materiálu, jehož látky odvádějí vlhkost od pokožky. Nejedná se o reklamní trik, což potvrdí i značná oblíbenost funkčního prádla mezi sportovci. Není tedy divu, že se jejich výrobě věnuje několik oděvních firem, které neustále přicházejí s novými vylepšenými materiály a ceny výrobků se potom liší podle jejich ceny nebo životnosti. Triko lze koupit i v kombinaci s nějakou teplejší mikinou, na kterou přijde sportovní větrová bundička, která vás chrání před možným větrem. Je-li opravdu větrno, běžte běhat spíše do lesa, do krytého terénu mezi stromy.

Přes plochu hlavy a krku člověk ztrácí až čtyřicet procent tělesné teploty. V zimě se tedy zásadně běhá s čepicí, na což pochopitelně reagovali výrobci sportovního oblečení a v současné době není žádnou výjimkou, že na pultech sportovních obchodů naleznete čepici určenou speciálně pro běh. Když je opravdu zima, volte takovou, která vám rovněž zakryje uši. Krk chraňte šátkem nebo rolákem.

Nepříjemné je vdechování studeného vzduchu. Omezit riziko zánětu průdušek může rouška, popřípadě šátkem přes pusu i nos.   

Vzhledem k tomu, že se v zimním období rychle stmívá, raději se vybavte reflexní páskou nebo přímo vestou. Můžete tím zabránit kolizi například s cyklistou nebo v horším případě s autem.

Pokud je náledí, běhejte zásadně za světla a použijte nesmeky -  kovové hroty, které se k jakékoliv botě připevní pomocí popruhů. Zvyšují vaši bezpečnost a stabilitu. Jejich cena se pohybuje od 200 do 900 korun. Lze je samozřejmě užít i pro chůzi.  

Čtěte také: Kunratický běh: někdy jde i o život

Před a po běhání

  • Než vůbec na váš kondiční trénink vyrazíte, pořádně se rozehřejte, a to mnohem pečlivěji než v teplejším ročním období.
  • Po běhu jděte hned do tepla, nejlépe domů. Přes veškeré funkční vybavení se při běhu zpotíte a při zastavení může dojít k prochladnutí. 
  • Po návratu se ze sportovního prádla vysvlečte a důkladně protáhněte každý sval. Poslední tečkou by měla být sprcha, která je i příjemnou odměnou za běh. Nezapomeňte na to, že se v zimě tělo pomaleji regeneruje. Proto mu dopřejte delší odpočinek. Následující den se vypravte raději do krytého bazénu.
1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 11. 2009 13:17