Trend doby: Potraviny přicházejí za zákazníkem

Autor: Isifa.cz

Nejde-li hora k Mohamedovi, musí Mohamed k hoře. Známé úsloví naplňují v praxi výrobci i prodejci potravin. Stále častěji platí, že nejde-li zákazník za potravinou, jde potravina za spotřebitelem.

Nejde samozřejmě o nový fenomén. Donášky nákupů lidem se sníženou pohyblivostí, objednávky občerstvení na večerní párty nebo houkající auto s nabídkou zmrzlin jsou již delší dobu součástí transportu potravin až přímo ke konečnému spotřebiteli. Ve své podstatě šlo ale o služby týkající se jen menšího okruhu, často specifických zákazníků. V poslední době se ale transport potravin za zákazníkem týká ve své podstatě každého, kdo takovou službu hodlá využít. 

K tématu: Jídlo, které nám jde naproti

Testem zájmu se přitom již v předchozích letech staly různé alternativní distribuční kanály, jako jsou ekologické biobedýnky, které si postupně získaly část zákazníků. A konečně farmářské trhy – místa prodeje potravinářských produktů obvykle od menších producentů, kteří by objemem své produkce nestačili pravidelně zásobovat velké maloobchodní sítě, lze jistě také považovat za metodu, jak dopravit celou řadu specifických výrobků blíže spotřebiteli.

A někteří šli a jdou ještě dál. Někdejší živnostník roku, soukromý zemědělec z Netína na Vysočině František Němec začal již před několika lety zavážet své mlékárenské produkty na řadu lokalit v ČR prostřednictvím vlastních rozvozních tras a zprovoznil i několik prodejen. Jiný Němec – Stanislav, šéf Němcovy selské mlékárny Radonice kousek za Prahou, zase vozí své výrobky rovnou za jednotlivými zákazníky – a má jich už zhruba třicet tisíc.

Čerstvé potraviny přímou cestou

Mají tyto aktivity smysl? Každopádně – náklady na rozvoz se logicky musí částečně promítnout do cen prodávaných výrobků, které jsou tak obvykle v porovnání s obdobnými výrobky na trhu o něco dražší. Přesto si svou klientelu nacházejí – a to je dobře. Starosti s dopravou jsou totiž výrobci ochotni podstoupit především proto, že jsou přesvědčeni o kvalitě své nabídky, která je skutečně výrazně vyšší, než je běžným zvykem. Navíc jde v těchto případech o nezpochybnitelně čerstvé výrobky, které se ke spotřebiteli dostanou dříve, než prostřednictvím několika mezičlánků, jako jsou velkosklady.

Právě čerstvost je jedním ze skutečných parametrů při občas poněkud umělém hledání kvality potravin. V kategorii mlékárenských produktů je pak dalším takovým parametrem obsah tuku a bílkovin v surovině, z níž se produkty vyrábějí. Zejména ve světle posledních průzkumů, podle nichž není živočišný (tedy ani mléčný) tuk takovým strašákem, jak se to léta snažili veřejnosti předkládat leckteří nutriční poradci, by bylo záhodno tento parametr pozitivně vnímat. A tady je třeba vědět, že třeba produkty Němcovy selské farmy pocházejí z mléka v ČR nepříliš rozšířeného plemene Jersey, které je známo vysokým obsahem tuku a bílkovin. S nadsázkou lze říci, že jde o produkty z nejkvalitnějšího mléka vyprodukovaného v ČR.

Zákazníkovi blíž

Zpět ale k fenoménu přibližování, zejména čerstvých potravin, ke spotřebiteli. Jedním z dalších příkladů je Pstruhařství mlýny z Pošumaví, které dokáže do tržní sítě nabízet celoročně čerstvé sladkovodní ryby, především pstruhy, a také tato firma vozí své produkty za svými zákazníky. Jde zejména o gastronomická zařízení, ale v portfoliu pravidelně zavážených lokalit je patnáct míst obvykle spojených s příslušnými termíny farmářských trhů. I zde je pro spotřebitele bonusem navíc maximální čerstvost, doložitelný tuzemský původ a těmto výchozím parametrům odpovídající vyšší kvalita.

Nejde ale jen o výrobce potravin. Při příležitosti padesátého výročí své existence se rozhodla distribuci potravinářských produktů výrazně přiblížit blíž svým obchodním partnerům také společnost MAKRO. Ta je většině lidí známa především jako velkoobchod, kam si zákazník přijede a vybrané zboží si odtud vlastními silami odveze. To se ale má zásadně změnit, neboť MAKRO hodlá objednané zboží k zákazníkům samo rozvážet. I zde můžeme sledovat posílení parametru čerstvosti dodávaného zboží, především v případě potravin. Společnost navíc touto službou hodlá podpořit segment drobného a středního podnikání v ČR – v současné době mohou rozvážkovou službu společnosti využít všichni, jejichž měsíční obrat přesahuje 50 000 korun bez DPH, tedy opravdu malí podnikatelé. Právě jim se může snížení nákladů za dovoz potřebného zboží do svých provozoven na vlastní náklady hodit. Společnost nabízí také „individuální přístup“, a k uvedenému výročí spustila kampaň a rozšíření služeb v projektu „VY a MAKRO“.

Online prodej potravin s dovážkou provozuje již třetím rokem Tesco, také JIP nabízí několik regionálních e-shopů s dovozem nákupu k zákazníkovi. Na dovážku hotových jídel z restaurací se specializuje několik firem, nejznámější je v největším rozsahu generátor Dámejídlo.cz.

Zatímco na dovoz průmyslového zboží „na krále“, tedy až domů, si společnost již zvykla, systémový dovoz potravin přímo za zákazníkem zatím startuje a hledá optimální možnosti. Vzhledem k postupující pohodlnosti zákazníků, ale i kvůli nedostatku času, který je pro mnohé především při cíleném nákupu zcela konkrétního zboží velkým limitem, lze předpokládat, že si i potraviny budou svého spotřebitele stále častěji nacházet přímo u něj doma.

Mohlo by se hodit: Nejlepší aplikace pro výběr a nákup potravin
4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 3. 2014 8:51