To není mrkev pro dobytek, ale pro Francouze

Ošklivá zelenina a ovoce se hodí leda k výrobě chipsů, pomazánek a past, protože jednoduše naše oko nevábí. Ve Francii se ale po nepodarkách přírody strhla obrovská poptávka.

Jídlem tu a tam plýtvá každý z nás, máme velké oči, nakupujeme s prázdným žaludkem a vůbec nerozlišujeme dobu trvanlivosti od data spotřeby. Vyhazujeme tak často jídlo, které je úplně v pořádku. Podle studie vypracované pro Evropský parlament byla v České republice v roce 2006 znehodnocena na úrovni zemědělské produkce téměř čtvrtina všeho vyhozeného jídla, což je asi 450 000 tun. Celkově na každého Čecha připadá okolo 187 kilogramů vyplýtvaných potravin ročně. Stydíte se? Vraťte tváři původní barvu, k vůbec nejhoršímu plýtvání totiž dochází v rámci zemědělství, kde se prý znehodnotí až třicet sedm procent produkce. 

Ošklivá zelenina šla v Čechách na dračku

Zelenina, světe div se, neroste ve formičkách, občas ji potlučou kroupy a někdy holt sluníčko nesvítí, jak by si zemědělci přáli. Rodí se tak brambory s mnoha výčnělky, mrkev se dvěma nožkama i šišatá jablka. „V ideálním případě se taková zelenina prodává do dalších zpracovatelských závodů, kde například z brambor vyrábějí bramborové lupínky nebo z mrkví lisují mrkvové šťávy. Podle našich informací od zemědělců je přeprodej takové zeleniny do podobných závodů v ČR problém, protože jich zde už mnoho nefunguje,“ řekl nám Adam Podhola z iniciativy Zachraň jídlo, která se věnuje problematice plýtvání jídlem. Loni organizovali Hostinu pro tisíc, kde vařili z podobně nevzhledných potravin běžný oběd, letos šišatou zeleninu navezli na piazzetu Národního divadla. „Během tří hodin se nám podařilo za symbolickou cenu rozdat spolu s informacemi o plýtvání potravinami v zemědělství více jak dvě a půl tuny zeleniny, která by za normálních okolností skončila na hnojných platech,“ vyprávěl o úspěchu akce Adam Podhola.

Takhle to vypadá, že jsme ochotni nakupovat i zeleninu, která není jako ze žurnálu a neprojde kalibračním sítem, ale je to vážně tak? Nebyla hlavním tahákem spíš symbolická cena, za kterou lidé nakupovali, tedy maximálně patnáct korun za pytlík jakékoliv zeleniny?

České supermarkety šeredy nechtějí

V supermarketech se taková zelenina neobjevuje prý proto, že ji zákazník nechce, Adam Podhola říká: „V současné chvíli zákazníci při návštěvě supermarketu nemají na výběr, a proto jim nezbývá, než si zakoupit vizuálně dokonalou zeleninu. Jeden průzkum ve Velké Británii prokázal, že čtyři z pěti Britů by si rádi podobnou zeleninu zakoupili. Myslím si, že by to v ČR dopadlo obdobně,“ odhaduje Adam Pohdola.

Co si ale budeme povídat, vizuálně ani chuťově dokonalá zelenina v některých obchodech velice často není a dovedu si představit situaci, kdy bych krom ceny, nerozlišila ošklivou zeleninu od té „vizuálně hezké“.

Dokonce i chápu české supermarkety, že neprodávají nepodarky přírody, podobná aktivita by se jim za tak směšný peníz asi ani nemohla vyplatit. I když… francouzský řetězec Intermarché tento rok spustil atraktivně zpracovanou kampaň na podporu prodeje ošklivé zeleniny. Kampaň s ošklivou zeleninou sklidila tak obrovský úspěch, že se šišatá a nevzhledná zelenina stala pravidelnou součástí sortimentu nabízenou s třicetiprocentní slevou. Zatím ji ještě nemají všude, ale podle zpráv, které Intermarché šíří na sociálních sítích, bude podobná nabídka brzy ve všech obchodech. Tedy ve více než třech stovkách prodejen.

Plakáty kampaně jsou krásné, o tom žádná, ale pokud se podíváte na reálné fotky ošklivé zeleniny, která se v Intermarché skutečně prodává, zase takový šlágr to není. Opravdu byste kupovali takovouhle mrkev, ze které polovinu okrájíte, když vedle bude ležet o pár korun dražší a pěkná? Přičemž obě mohou být ze stejného pole, pěstované se stejnou láskou jednoho zemědělce…

Anketa

Kupovali byste ošklivé ovoce a zeleninu s 30% slevou?

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 12. 2014 20:52