Tmářství na ministerstvu zdravotnictví znemožňuje používat léčebné konopí

Autor: Isifa.cz

Úředníci alibisticky podpořili zákon o „legalizaci konopí“, dalšími svými kroky pak ale „zabetonovali“ jeho realizaci. Ví ministerstvo vůbec, co chce? Postup má navíc atributy korupce.

Jeden by si myslel, že když už byl přijat a 4. března letošního roku ve Sbírce zákonů zveřejněn zákon 50/2013 měnící zákony o léčivech a návykových látkách, lidově zvaný zákon o legalizaci léčebného konopí, že bude také možné léčivé konopí v praxi konečně v naší zemi využívat. Po více než půl roce to ale možné není.


Autor: Isifa.cz

Léčebné konopí se pěstuje na řadě míst v zahraničí. Farma v Izraeli zajišťuje lékařskou marihuanu pro tisíce pacientů, kteří mají zvláštní povolení k odběru

Kvůli přístupu úředníků ministerstva zdravotnictví (MZ) a Státního úřadu pro kontrolu léčiv (SÚKL) vznikla totiž v ČR právní situace, kdy uvedené úřady nastavily podmínky pro léčení konopím fakticky takovým způsobem, že by šlo o léčbu neúčinnou, zbytečně drahou, postavenou na dovozech konopí ze zahraničí s monopolními a korupčními prvky a navíc nelogicky zvyšující náklady zdravotních pojišťoven. V zásadě tedy nemožnou.

Evidentně odmítavý postoj obou institucí k využívání léčivého konopí pak jejich představitelé podporují nedodržováním znění zákona, na němž se sami podíleli, a veřejnou prezentací lživých tvrzení. Použití léčebného konopí by přitom ročně zachránilo život, nebo alespoň výrazně snížilo zdravotní potíže, minimálně stovkám pacientů. Konopí k léčebným účelům by se navíc ani nemuselo do naší země dovážet. Legalizaci pěstování konopí k farmaceutickým účelům podporuje například současné vedení ministerstva zemědělství, neboť konopí – ať již technické nebo s THC, je v praxi zemědělská komodita. Která se navíc historicky v naší zemi pěstovala, a která se, momentálně v zásadě nelegálně, pěstuje u nás i dnes.

Čtěte také: Konopí v lékárnách? Na papíře ano, v praxi ne

Lež jako věž

Jedním z nezbytných předpokladů pro léčení konopím je přitom „Registr pro léčivé přípravky s omezením podle § 81a,“ který měl být podle zákona plně funkční od 1. dubna letošního roku. Dodneška se tak nestalo, přičemž tento týden SÚKL prezentoval, že je schopen registr spustit v „testovacím prostředí“. Kromě toho, že je podle těch, kteří „testovací prostředí“ otestovali, zvolený software nepříliš funkční, je třeba zdůraznit, že zákon o žádném testovacím provozu nehovoří a MZ i SÚKL tím pádem v praxi nenaplnily platný zákon.

SÚKL také operuje argumentem, že ze strany lékařů není zájem předepisovat medikamenty na bázi léčivého konopí, oficiální zájem prý projevil jediný lékař. To je lež jako věž. O využívání léků na bázi léčivého konopí oficiálně projevila zájem prestižní organizace – Česká lékařská společnost Jana Evangelisty Purkyně, konkrétně osm ze skupin, které tato společnost zastřešuje, například neurologové, infektologové, onkologové, adiktologové a další. Veřejné postoje uvedených společností jsou přitom přílohou k důvodové zprávě k zákonu 50/2013. Skutečnost, že představitelé zdravotnického resortu tyto údaje zatajují, je na žalobu, minimálně z řad pacientů, kterým by preparáty z konopí pomohly zlepšit jejich zdravotní stav.

Bez konopí je to dražší

Postoj resortu také doložitelně zbytečně zvyšuje náklady na zdravotní péči, a to proto, že odmítá zařadit léky z léčivého konopí do systému částečné úhrady léků ze strany zdravotních pojišťoven. Pojišťovny přitom již ochotu částečné úhrady deklarovaly – je to ostatně také v jejich ekonomickém zájmu, zejména je to ale v zájmu dotčených pacientů. Těch je podle kvalifikovaných odhadů v současné době zhruba 600, a pokud by pojišťovny přispívaly na úhradu léků zhruba dvěma třetinami (je třeba vědět, že jde o léky zejména pro seniory, tedy osoby z nižších příjmových vrstev), doplatily by pojišťovny ročně na takové léky asi 20 milionů korun.

V současné době přitom činí úhrady léků na nemoci, které by jinak mohly být léčeny konopím, asi 70 milionů korun. To v praxi znamená, že za korunu investice do úhrady léků na bázi léčebného konopí se ušetří 3,50 koruny.

Přečtěte si: Česká marihuana na recept by v lékárně mohla stát kolem stovky

Nesmyslná omezení byla schválena. V čí prospěch?

Další problémy jsou v již přijatých prováděcích vyhláškách. Právě ty jsou dalším důkazem o tmářství a nekompetentnosti zdravotnických úředníků, z nichž žádný nemá ani z profesního, ani podnikatelského, ani osobního života žádné zkušenosti s léčivým konopím. A podle toho to taky vypadá. V dubnu letošního roku totiž navrhlo ministerstvo zdravotnictví v meziresortním připomínkovém řízení omezit množství předepisovaného konopí na 30 gramů měsíčně bez ohledu na pacientovu diagnózu a odebrat lékařům možnost léčit konopím a přípravky z něj osoby mladší 19 let, opět bez ohledu na pacientovu diagnózu, aniž by byl k takovým návrhům uveden jediný věrohodný důvod. Neodůvodněná regulace je přitom dalším porušením zákona nerespektováním pravidla „a silentio legis“.

Podstatné ovšem je, že návrh ministerstva zdravotnictví prošel. To ovšem v praxi znamená, že limit 30 gramů řadě pacientů vůbec nepomůže a zdravotní pojišťovny (pokud budou léčivé medikamenty hradit) i pacienti vynaloží zbytečné peníze. Podle všeho je ale právě to úmyslem ministerstva, aby tak přispělo ke znevěrohodnění léčby konopím. Prováděcí vyhlášky vůbec obsahují podivné podmínky. Například taxativně vymezené čtyři typy konopí, které produkuje jediný subjekt – soukromá zahraniční firma Bedrocan, která by se tak de facto stala monopolním dovozcem konopí do ČR. Takto stanovený výběr typů má jednoznačně atributy zakázky pro „předem vybraného zájemce“ a tedy atributy korupce. Již bylo ale řečeno, že léčebné konopí by mohli pěstovat naši zemědělci, a podle dosavadních předpokladů by bylo konopí pro léčebné účely levnější. Jenže další z vyhlášek, upravující podmínky komerčního pěstování konopí pro farmaceutické účely, neexistuje vůbec a práce na ní nebyly ani dosud zahájeny. 

Ví ministerstvo, co chce? Pokud ano, mělo by to říct

Je tedy zřejmé, že SÚKL spolu s ministerstvem zdravotnictví sice alibisticky podpořily zákon 50/2013 o „legalizaci konopí“, dalšími svými kroky pak ale „zabetonovaly“ jeho faktickou realizaci. Vyvstává tak otázka, proč ministerstvo zdravotnictví, zvláště při totálně odmítavém postoji exministra zdravotnictví Leoše Hegera k uvedené problematice, zákon vůbec předložilo a podporovalo. Což je v současné chvíli kardinální otázka – ví ministerstvo zdravotnictví vůbec, co chce? Pokud ano, mělo by to jasně říci. Už kvůli pacientům, z nichž řada na možnost léčení léčebným konopím čeká a není jich vzdor odhadu 600 zřejmých potenciálních pacientů málo. V praxi jde totiž o rozsáhlou skupinu lidí s roztroušenou sklerózou, Parkinsonovou chorobou, těžce onkologicky nemocných lidí nebo o pacienty se zánětem trojklanného nervu. – A samozřejmě také třeba kvůli zemědělcům, kteří mohou, byť v marginální komoditě, zajistit soběstačnost ČR v produkci léčivého konopí.

K tomu je ale kvůli postoji zdravotníků relativně dlouhá cesta, i když potřebné kroky lze učinit relativně rychle. Spuštění registru i jednání se zdravotním i pojišťovnami mohou být otázkou několika týdnů, byť registr již měl fungovat (více Konopí v lékárnách? Na papíře ano, v praxi ne). Jednání s ministerstvem zemědělství již v současné době probíhají. A prováděcí předpisy? Vzhledem k tomu, že jde o vyhlášky, může být i tady jejich novelizace rychlá – bude-li ovšem na straně zdravotnického resortu dostatek vůle, která dosud evidentně chyběla.

Konkrétně jde přitom o následující vyhlášky:

  • vyhláška 85/2008 Sb., o stanovení seznamu léčivých látek a pomocných látek, které lze použít pro přípravu léčivých přípravků – novelizace vyhláškou č. 270/2013 Sb., účinná od 2. 9. 2013
  • vyhláška č. 84/2008 Sb., o správné lékárenské praxi, bližších podmínkách zacházení s léčivy v lékárnách, zdravotnických zařízeních a u dalších provozovatelů a zařízení vydávajících léčivé přípravky – novelizace vyhláškou č. 254/2013 Sb., účinná od 1. 9. 2013
  • vyhláška č. 228/2008 Sb., o registraci léčivých přípravků – změna na 13/2010 Sb., změna na 171/2010 Sb., a další změna na 255/2013 Sb., účinná od 1. 9. 2013
  • vyhláška č. 54/2008 Sb., o způsobu předepisování léčivých přípravků, údajích uváděných na lékařském předpisu a o pravidlech používání lékařských předpisů – novelizace vyhláškou 405/2008 Sb., vyhláškou č. 177/2010 Sb. a naposledy vyhláškou č. 190/2013 Sb., účinná od 25. 7. 2013
  • vyhláška o správné pěstební praxi, kterou má SÚKL připravit spolu s ministerstvem zemědělství. Tento dokument nemá ještě své číslo, neboť, jak již bylo řečeno, proces jeho tvorby ještě nezačal.

K tématu: Ministr zdravotnictví: Konopí neléčí. Říká se to

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 10. 2013 23:22