Test ukázal přesolené potraviny. Sůl je v sušenkách i cereáliích

Test šedesáti potravin ukázal, že pro výrobce není sůl nad zlato. Solí se nešetří, přestože spotřeba soli u nás je mnohem vyšší, než by bylo zdrávo.

Doporučená maximální denní dávka soli je pět gramů, což odpovídá zhruba jedné kávové lžičce. V České republice je ale spotřeba až šestnáct gramů soli denně na hlavu. Lidé přitom mnohdy ani nevědí, že sůl v potravinách přijímají a v jak vysokém množství.

Napadne nás, že rohlík či mražená pizza jsou slané, ale víte, že sůl je i tam, kde byste ji nečekali, například ve sladkém pečivu či sušenkách?

Fotogalerie: Tušíte, jak moc jsou slané?

Test potravin provedený iniciativou Vím, co jím a piju ve spolupráci s MF DNES prokázal vysoký výskyt soli především v průmyslově zpracovaných potravinách. Sůl je i tam, kde ji nečekáte, a jejím trvalým zvýšeným příjmem otupujete chuťové buňky, které si říkají o další dosolování, jelikož jsou už ke slané chuti rezistentní. Zdrojem soli je zejména pečivo, protože jej konzumujeme nejčastěji, evidentní sůl je obsažená v pochutinách vyloženě slaných. Nejzákeřnější je pak sladké pečivo a potraviny, které svou sladkou chutí obsah soli maskují.

Konzumace soli

  • Doporučení WHO: 5 g/den (dospělý)
  • ČR: 15–16 g/den
  • Evropský průměr: 8–12 g/den
  • Německo, Rakousko, Švýcarsko: 6 g/den
  • K pokrytí nutné potřeby soli v organismu stačí i 2 g/den

Více v článku: 10 tipů, jak omezit sůl

Šedesát potravin – a nízký obsah soli měly čtyři

Výsledky testu jsou podle jeho autorů velmi znepokojivé, více než polovina testovaných potravin měla vysoký obsah soli, naopak nízký jen pouhé čtyři potraviny. Výjimkou nebyly ani takové potraviny, kde při konzumaci jedné jejich porce pokryjete maximální denní dávku soli. Jsou to zejména hotová jídla, mražené potraviny a lahůdky.

Největším zdrojem skryté soli, tedy té, kterou přijímáme buď dlouhodobě v menších dávkách, nebo je překryta výslednou sladkou chutí, je pečivo (běžné, extrudované i celozrnné) a sladké potraviny (do testu byla zahrnuta například bábovka, bezlepkový koláč i cereální sušenky).

V testu se objevilo šedesát různých potravin deseti různých skupin. Šlo o potraviny, které si běžně kupujeme. A to jak ty, u nichž se předpokládá, že budou mít hodně vysoký obsah soli, tak ty, které nemají slanou chuť a sůl by v nich nikdo nepředpokládal.

„Největšími rekordmany v množství soli na 100 g jsou pršut, bryndzové oplatky a zelené olivy. Prvenství v množství soli v jedné porci drží sleďové filety v oleji. To jsou naštěstí všechno potraviny, které si dopřáváme jen občas a bez kterých se snadno obejdeme,“ komentuje zjištění testu jeho spoluautorka Hana Večerková v MF DNES. „Rizikovější z pohledu množství soli jsou potraviny, které sice neobsahují tak velké množství soli, ale konzumujeme je často, takže se na příjmu soli podílejí nejvíce. Je to především pečivo, ale i snídaňové cereálie. Nemají slanou chuť, takže si sůl v nich ani neuvědomujeme. A v tom právě tkví jejich nebezpečí. Pečivo a cereálie přitom dostávají i nejmenší děti, které by měly sůl přijímat minimálně.“ Dítě přitom přesolíte už jedním rohlíkem se šunkou.

Slané sladké potraviny

Test zahrnul i potraviny, které chutnají sladce – a přesto obsahují sůl, někdy ne zrovna v zanedbatelném množství. „Čtyři sušenky BeBe představují dvanáct procent celodenního příjmu soli pro dítě. Vánočka má ve 100 gramech půl gramu soli, bábovka 0,68 gramů. Jeden plátek bábovky znamená čtrnáct procent celodenní dávky soli,“ upozorňují autoři testu.

Sůl obsahují i u dětí populární sladké cereálie, slanou chuť však přebije ta sladká, množství cukru také dle hodnocení odborníků u těchto výrobků představuje větší problém než sůl.

Kolik soli je v potravinách?

Řazeno vzestupně dle obsahu soli.
g/100

Jak je i z testu patrné, velkým zdrojem soli jsou hotová jídla, mražená i chlazená, včetně sypkých směsí na přípravu knedlíků a kaší, uzeniny a některé druhy sýrů. Jedním z tipů, jak mít sůl pod kontrolou, je proto omezení spotřeby konzervovaných, instantních a sterilizovaných pokrmů:

10 tipů, jak vyzrát na sůl

  • Čtěte etikety potravin, zaměřte se na obsah soli
  • Jezte méně konzervovaných, instantních a sterilizovaných pokrmů
  • Odstraňte slánku ze stolu
  • Při přípravě jídel používejte bylinky a koření
  • Sportujte. Zpotíte se a vyloučíte přebytečnou sůl
  • Zvyšte příjem čerstvých potravin, ovoce a zeleniny
  • Uzeniny nahraďte masem, které sami tepelně zpracujete, okořeníte a nepřesolíte
  • Dbejte na pestrý jídelníček
  • Dodržujte pitný režim, aby byly vaše ledviny spokojené
  • Místo slaných pochutin si dejte hrst nepražených nesolených ořechů

„Sůl je pro potravináře nepostradatelná surovina. Používají ji nejen kvůli chuti, ale i z různých technologických důvodů. Brání růstu nežádoucích mikroorganismů, takže prodlužuje trvanlivost potravin. U těst pro výrobu pečiva zpevňuje strukturu lepku a ovlivňuje rychlost fermentace. Někdy však hraje také méně důstojnou roli – může zamaskovat nevýraznou, nebo dokonce pochybnou chuť výrobku z nekvalitních surovin,“ uzavírá Hana Večerková z MF DNES.

Zdroj: TZ Vím, co jím a piju