Test: Máte dostatek hořčíku?

Nedostatečný příjem hořčíku není v ČR ničím výjimečným. Zbytečně se pak trápíme se zdravotními problémy, kterým bychom mohli celkem snadno předejít.

Každý třetí Čech trpí nedostatkem hořčíku, jehož deficit výrazně stoupá po pětačtyřicátém roce věku. Proto se s ním potýká až čtyřicet procent žen v menopauze. Češi totiž přijmou zhruba o pětinu hořčíku méně, než je doporučená denní dávka. Výsledkem jsou nejen únavový syndrom a svalové křeče, ale i zvýšené riziko závažných civilizačních chorob, především srdečně-cévních onemocnění, osteoporózy, metabolického syndromu nebo diabetu.

Hořčík (magnézium)

  • Jeden z nejrozšířenějších a nejdůležitějších prvků.
  • Byl objeven i u primitivních forem života.
  • Přibližně 50–60 % je ho obsaženo v kostře, hraje klíčovou úlohu ve více než 300 enzymatických reakcích v lidském organizmu.

„Velmi významný deficit hořčíku byl shledán u šesti procent postmenopauzálních pacientek, nedostatek středního stupně dokonce u šestatřiceti procent pacientek. Tyto výsledky jsou podloženy opakovanými vlastními klinickými studiemi,“ říká prof. Zdeněk Zadák z Fakultní nemocnice Hradec Králové, který se tematice dlouhodobě věnuje. „Deficit hořčíku koresponduje také s výzkumy prováděnými Státním zdravotním ústavem. Ten uvádí, že Češi přijmou zhruba o dvacet procent hořčíku méně, než je doporučená denní dávka,“ doplňuje lékař.


 

V současné době odpovídá denní potřeba hořčíku pro dospělého jedince množství 420 mg pro středně těžce pracujícího muže a 320 mg na den pro ženu. V průmyslově rozvinutých zemích se udává, že průměrný příjem hořčíku odpovídá pouze 320 mg za den u mužů a 228 mg u žen.

Zda se vás může týkat nedostatek hořčíku, zjistíte orientačně z následujícího testu:

Dotazník na stanovení rizika deficitu hořčíku

Zaškrtněte kladné odpovědi a sečtěte jejich hodnotu. Pokud nevíte správnou odpověď na otázku, nezaškrtávejte nic.

OTÁZKA

ANO

NE

1. Jste pod významným emočním stresem?

2

0

2. Jste vznětlivý(á)?

3

0

3. Jste neklidný(á) až hyperaktivní?

2

0

4. Jste snadno vylekán(a) nenadálým zvukem nebo světlem?

4

0

5. Máte potíže se spánkem?

2

0

6. Trpíte chronickými bolestmi hlavy nebo migrénami?

3

0

7. Trpíte jemným třesem nebo záškuby rukou?

3

0

8. Trpíte jemnými, téměř nezaznamenatelnými záchvěvy svalů kolem očí, svalů v tváři nebo jiných svalů?

3

0

9. Trpíte křečemi svalstva mimo končetiny?

3

0

10. Míváte křeče v rukách nebo nohách?

3

0

11. Míváte snadno vyvolatelný dávivý reflex?

4

0

12. Trpíte astmatem nebo sennou rýmou?

3

0

13. Trpíte rozedmou plic, chronickou bronchitidou nebo dušností?

2

0

14. Máte osteoporózu?

5

0

15. Měl(a) jste někdy močový kámen?

3

0

16. Trpíte chronickým onemocněním ledvin?

2

0

17. Máte diabetes?

4

0

18. Máte zvýšenou funkci štítné žlázy nebo příštítných tělísek?

3

0

19. Máte vysoký krevní tlak?

3

0

20. Trpíte nepravidelností srdečního rytmu?

3

0

21. Užíváte Digoxin?

3

0

22. Berete nějaká diuretika (léky podporující močení)?

5

0

23. Užíváte pravidelně vitamin D?

2

0

24. Byl(a) jste léčen(a) v nedávné době ozařováním nebo vyšetřován na CT?

5

0

25. Pijete denně alkoholické nápoje?

4

0

26. Měl(a) jste někdy problém se závislostí na alkoholu?

3

0

27. Pijete více než 3 šálky kávy denně?

2

0

28. Jíte denně sladká jídla?

2

0

29. Míváte často chuť na sladké nebo čokoládu?

2

0

30. Solíte více než ostatní?

2

0

31. Jíte jídla z rychlého občerstvení typu „fast food“ častěji než 1× týdně?

2

0

32. Jíte listovou zeleninu nebo čerstvé ovoce méně často než obden?

2

0

33. Dáváte přednost bílému pečivu před celozrnným?

2

0

34. Jíte ořechy méně často než 2× týdně?

2

0

35. Máte nízkoproteinovou dietu?

2

0

36. Máte potíže se strávením jídla?

2

0

37. Trpíte chronickým střevním zánětem (ulcerózní kolitidou, Crohnovou nemocí)?

3

0

38. Trpíte průjmem nebo zácpou?

3

0

39. Ženy: Trpíte často premenstruačním syndromem či křečemi během menstruace?

3

0

40. Ženy: Jste těhotná?

2

0

41. Ženy: Trpěla jste v minulých těhotenstvích vysokým krevním tlakem?

4

0

42. Trpíte chronickou únavou?

2

0

43. Trpíte často svalovou slabostí?

2

0

44. Prochladnou Vám snadno ruce nebo nohy?

2

0

45. Trpíte ztrátou citlivosti ve tváři na rukou nebo nohou?

2

0

46. Máte potíže s brněním částí těla?

2

0

47. Jste často apatický(á), bez zájmu o okolní svět?

2

0

48. Máte potíže s pamětí – zapomínáním?

2

0

49. Máte potíže se koncentrovat na nějakou činnost?

2

0

50. Trpíte nepřiměřeným strachem nebo tísní?

3

0

51. Léčíte se pro deprese?

2

0

52. Jste často dezorientován(a) (v čase, prostoru)?

2

0

53. Máte problémy s přizpůsobením novým situacím?

2

0

54. Trpíte halucinacemi?

2

0

55. Trpíte pocity, že lidé v okolí Vám ubližují?

2

0

56. Máte často bledý obličej?

2

0

57. Domníváte se, že trpíte ztrátou vitality v sexuální oblasti?

2

0

58. Bylo vám sděleno, že trpíte nízkou hladinou vápníku v krvi?

2

0

59. Bylo vám sděleno, že trpíte nízkou hladinou draslíku v krvi?

3

0

60. Užíváte pravidelně doplňky obsahující vápník bez přídavku hořčíku?

2

0

61. Užíváte pravidelně doplňky obsahující železo nebo zinek bez přídavku hořčíku?

2

0

62. Jste chronicky vystaven(a) působení fluoridu (zaměstnání)?

2

0

63. Užíváte často antibiotika a steroidy, protizánětlivé léky nebo hormony?

3

0

Celkem

Skóre 30 – 50 bodů – je pravděpodobný deficit hořčíku
Skóre 50 bodů a více – velmi pravděpodobný deficit hořčíku

Zdroj: Centrum pro výzkum a vývoj, Fakultní nemocnice Hradec Králové
Dostupné na webu AquaLife Institute (www.aqualifeinstitute.cz/ke-stazeni).
Autoři Tichá, A., Hyšpler, R., Zadák, Z. (Fakultní nemocnice Hradec Králové) – upraveno dle: Stagle, P. Magnificent magnesium. The Way Up Newsletter, 2001, vol. 30. 

Proč nám chybí hořčík a k čemu jeho nedostatek vede

Nedostatečný příjem hořčíku je důsledkem nižšího obsahu tohoto prvku v potravinách, špatné úpravy potravy, nezdravého životního stylu s konzumací velkého množství tuků a cukrů, které zhoršují vstřebání a biologickou dostupnost hořčíku.

K jeho deficitu v lidském organizmu přispívá také vysoký příjem kofeinu a alkoholických nápojů, vysoká stresová zátěž a znečištěné vnější prostředí.

Nedostatek hořčíku způsobuje řadu poruch v oblasti metabolizmu svalů, kardiovaskulárního systému, kostního metabolizmu a procesu získávání energie. Epidemiologické studie dokazují vysoký výskyt kardiovaskulárních příhod a zkrácení života těchto pacientů, u premenopauzálních žen poškození kostí a rozvoj osteoporózy.

Typickým a častým příkladem nedostatečného příjmu hořčíku jsou například noční křeče končetin.

Jak doplnit hořčík

Hořčík lze tělu dodávat ve formě vhodných potravin. Ne vždy je to však dostačující.

V jakých potravinách hořčík nalezneme:

  •  minerální vody
  •  banány
  •  ananas
  •  ořechy
  •  datle
  •  luštěniny
  •  mořské řasy
  •  špenát
  •  kukuřice
  •  pohanková mouka
  •  tmavá rýže

Čtěte více v článku Chcete předejít nedostatku hořčíku? Je v potravinách i tabletách

„Jednou z cest, jak se chránit před projevy nedostatku hořčíku, je pravidelné každodenní pití přírodní minerální vody bohaté na hořčík. Vyšetření v rámci studie ukázala významné zvýšení hodnoty hořčíku v krvi u skupiny osob, které pily minerální vodu bohatou na hořčík. Prokázala se také vysoká biologická dostupnost hořčíku z této minerální vody. Minerální voda se zvýšeným obsahem hořčíku je proto mimořádně vhodná pro pitný režim dospělých i dětí, zejména pak pacientů se sklonem k deficitu draslíku: kardiaků, hypertoniků a diabetiků. Vhodný typ minerální vody je charakterizován vedle zvýšeného obsahu hořčíku a draslíku také nízkým obsahem sodíku,“ doporučuje prof. Zadák.

Pokud je strava na hořčík chudá nebo se člověk nachází v životní fázi, kdy potřebuje jeho zvýšený příjem, je vhodné poradit se s lékařem nebo lékárníkem, který by měl pomoci vybrat například vhodný doplněk stravy.

Odborná spolupráce:

Prof. MUDr. Zdeněk Zadák, CSc.

Vedoucí Centra pro výzkum a vývoj LFUK a FN v Hradci Králové, zabývá se gerontologií, interním lékařstvím, problematikou umělé výživy a metabolických chorob

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 2. 2017 18:34