Test: Jak jste na tom se stravováním?

Autor: Unspash.com / Ali Inay, podle licence: Public domain

Jíte zdravě, nebo byste teprve měli začít? Zdravý životní styl je nejenom trendy záležitost, ale především cesta k uspokojivému a harmonickému životu a v neposlední řadě také ta nejefektivnější prevence.

I když se to nemusí zdát na první pohled patrné, tak právě strava, kterou přijímáme, rozhoduje o kvalitě našeho dne a také vypovídá o zdravotním stavu. Opravdu tedy platí formulka, že jste to, co jíte.

Mimochodem, pořad, který má v názvu toto motto, pokračuje nyní novou sérií. Přečtěte si rozhovor s psycholožkou a sexuoložkou Laurou Janáčkovou, jednou z nových průvodkyň seriálu:

Laura Janáčková o hubnutí: Jste to, co jíte a co máte v hlavě

Test: Jíte zdravě?

Na následujících dvacet otázek odpovídejte ANO, NE. Kladné odpovědi si na papír zaznamenávejte čárkou a poté jejich počet vyhodnoťte v závěrečném shrnutí.

  1. Máte problém vypít denně alespoň 1,5 až 2 l neslazených nápojů?
  2. Neustále máte potřebu jíst nezdravé potraviny typu chipsy, čokoládové tyčinky, cukrovinky, hamburgery, hranolky, želé bonbony, zákusky, chlebíčky a smažené pokrmy?
  3. Potíte se často a více než dříve?
  4. Přibrali jste v posledních měsících několik kilogramů?
  5. Máte pocit permanentní únavy kdykoli během dne?
  6. Pijete často různé energy a jiné povzbuzovací drinky?
  7. Stravujete se ve fast foodech?
  8. Stěží zvládnete sníst dva hlavní chody během dne?
  9. Pokoušejí se o vás bezuzdné chutě na sladké či slané?
  10. Je vaše pokožka mdlá, vlasy mastící se se sklonem k lámavosti a vypadávání?
  11. Trápí vás vyšší hladiny nezdravého cholesterolu?
  12. Byla vám indikována některá z civilizačních chorob (cukrovka, nadváha, obezita, vysoký krevní tlak)?
  13. Jste poslední dobou často nemocní a u lékaře jste jako doma?
  14. Máte největší hlad večer, a tak se vám mnohdy stává, že doslova a do písmene vyluxujete ledničku?
  15. Místo ovoce častěji konzumujete ovocné dezerty, sušený, leč doslazovaný banán, popřípadě citrónovou zmrzlinu? Přece si to vysvětlujete tím, že ovoce je v těchto potravinách zastoupeno taktéž?
  16. Stává se vám, že vás před spaním pobolívá žaludek či se cítíte sytě?
  17. Bolest hlavy zamaskováváte pilulkou proti bolesti, aniž byste se nejprve zkusili napít?
  18. Dělá vám starost nepravidelná stolice? Popřípadě zácpa?
  19. Máte pocit nafouklého břicha, otékají vám prsty, máte odulý obličej?
  20. Konzumujete bílé pečivo, rýži a knedlíky?

Když vám padlo ANO:

Až pětkrát:

Na vašem zdraví vám záleží a zodpovědně přistupujete také ke svému jídelníčku. Cítíte se skvěle, lehce a hubnout nemusíte, máte ideální váhu.

Šestkrát až jedenáctkrát:

I když vám vaše zdraví lhostejné není, tak občas se nedokážete tolik kontrolovat a s chutí si smlsnete na něčem nezdravém. Místo výčitek se opřete do pro vás příjemné pohybové aktivity. Jídla se naučte připravovat v páře, místo přemíry brambor servírujte např. quinou, bulgur nebo kuskus a smetanovou polévku s opečenými kostičkami chleba nahraďte tou z červené čočky. Ujistěte se, zda váš organismus nezadržuje vodu.

Shozením několika kilogramů můžete svoji nadváhu umravnit. Udělejte tak dříve, než to bude zase o několik kilogramů náročnější. Nevrhejte se na drastické diety, ale držte se rad, jak změnit stravovací zlozvyky a nahradit je těmi dobrými. Nepodléhejte nejčastějším chybám a omylům ve výživě.

Dvanáctkrát až dvacetkrát:

Stravujete se podle toho, co vám chutná, a se zdravými principy si hlavu nelámete. Často jíte nepravidelně, ve spěchu a večer si odpírání stravy hojně vykompenzujete. Vaše hmotnost má sklony k přibírání. Jste unavení, podráždění a málo výkonní. Zoufat si ale nemusíte, pokud se obáváte, že váhu ukočírovat sami nedokážete, nechejte si poradit v dietetické poradně, kde vám ušijí jídelníček na míru.