Svaly jsou jako ženy, pořád si šuškají

Autor: SXC

Vzájemné komunikace svalů využívá český SM systém. Díky jedinému pohybu zapojíte svaly od hlavy až k patě. Ulevíte páteři, zbavíte se bolesti zad a jako bonus získáte štíhlý pas.

Už se na tu zahradu nemůžete dívat, chopíte se kosy a džungli změníte na anglický trávník. Radost z díla je nevídaná, ale druhý den svého rozhodnutí litujete. Po přetížení cítíte každý sval a zvednout třeba jen šálek s čajem je pro vás úkon jdoucí přes bolest. Svaly, které zahálejí, a pak jsou jednorázově přetížené, umí člověka pěkně potrápit. Bolest sice do dvou tří dnů odezní, ale tráva během té doby zase vyroste…

Variantou, jak se při příštím kosení vyhnout bolesti z jednostranného přetížení či dlouhodobého přetěžování skupiny svalů, je zapojení se do unikátního rehabilitačního SM systému. Před více než třiceti lety ho v praxi uvedl český lékař Richard Smíšek, který jej i dnes stále rozvíjí. Seznámení s českým unikátem nám zprostředkuje Aleš Dobšák-Kling, který jej vyučuje v brněnském rehabilitačním studiu Imzadi.

Soustředění je základ


Autor: Aleš Dobšák-Kling/Imzadi.cz

SM systém vyžaduje plné soustředění cvičícího

Ať už vás trápí vyhřezlé ploténky, zatuhlá šíje, hrbatý postoj nebo byste jen chtěli štíhlý pas, v SM systému najdete řešení. Unikátní soubor cviků úspěšně řeší i lordózu, předsunutý krk, vbočené palce, Schmorlovy uzly, cervikokraniální syndrom, bolesti v bederní, hrudní a krční páteři, ale i artrózu kyčelního kloubu. Nebolí, není složitý, nezpotíte se při něm jako hráč amerického fotbalu a bude vás stát třeba jen deset minut denně. Přetnout cílovou pásku jako vítěz však bude vyžadovat vaše plné soustředění a pečlivost. Cvičí se totiž pomalu, přičemž důraz je kladen na celkové protažení a dobře provedený detail. 

Přečtěte si také: Křížíte nohu přes nohu? Nedivte se, že máte jednu delší

S jako stabilizace, M jako mobilizace

Stručná definice SMS zní: Funkční stabilizace a mobilizace páteře. „To zní úplně děsně, že? Ale laicky řečeno, je to soubor asi šedesáti cviků, jejichž základem je ucelená sestava dvanácti cviků. Jako doplněk k SMS využíváme manuální techniky, které urychlují proces cvičení,“ seznamuje nás s českou rehabilitační metodou Aleš Dobšák-Kling.

Půjdeme-li po stopách SMS až k samotným kořenům, staneme před obrázkem svalové soustavy člověka. Při bližším pohledu vidíme svaly vertikální, které vedou shora dolů a pak skupinu svalů spirálních. To jsou svaly, které vlastně člověka obtáčí. To jsou svaly, které vlastně člověka obtáčí. Právě pojem „spirální svalové řetězce“ jsou základem SM systému. V jednom cviku totiž zapojíte celý řetězec svalů, tzv. od hlavy až k patě. „Netuším, proč dala čeština svalům mužský rod, když se chovají jako skupina ženských. Sval vždycky bolí na jiném místě, než má, a pořád se vrací do minulosti. Mařenka Salátová si koupí něco nového, řekne to kámošce a ta to řekne další a už to vědí všichni. A tak je to vlastně i se svaly,“ popisuje šeptandu mezi svaly Aleš Dobšák. Pro lepší názornost nám fyzioterapeut popisuje jeden ze svalových řetězců: „Na paži se upíná široký sval zádový, v řetězci následují šikmé svaly, sval hýžďový, povázka stehenní a přední holenní sval, který nadzvedává klenbu nožní. Tedy, ač to zní překvapivě, díky zřetězení svalů pohybem paží při chůzi, formujeme klenbu nohy.“

Čtěte dále: Fyzioterapie nejčastěji řeší bolavá záda. Problém je ale jinde

Když jsou spirálová zřetězení funkční, při každém kroku se zapojují do činnosti a oddalují obratle od páteře, čímž se zvětšuje prostor pro ploténky a ty se tak mohou vracet do původní, nebolestivé polohy. Pomocí svalových spirálních zřetězení se totiž v těle vytváří síla vzhůru, která odlehčuje tlak na meziobratlové ploténky a klouby, a umožňuje jejich výživu, regeneraci i léčbu. Zároveň svalové spirály dávají páteři optimální pohyblivost.„Když ale příkladně zatuhnou vzpřimovače páteře, v napjatém stavu vytvoří tlak a tlačí páteř dolů. Plotýnka, neví, kudy kam, a tak vyhřezne,“ nastiňuje příčinu častých potíží Aleš Dobšák-Kling.

Reciproční inhibice jen složitě zní

Neexistuje mnoho způsobů, jak zatuhlé svaly uvolnit. Masáží a baňkami si odpomůžete na chvíli, ale stále se jedná o pasivní způsob. Jediným aktivním je reciproční inhibice. „Další ošklivá slova, která však můžeme snadno vysvětlit. V momentě, kdy zatnete jeden sval, mozek dá pokyn svalu opačnému, jeho protihráči, a ten se uvolní. To není o tom, že by se mu dneska nechtělo a šprajcnul by se, on se prostě uvolnit musí. Tomu se říká reciproční inhibice,“ představuje dokonalý systém našeho těla fyzioterapeut. Když spojíte cvičení svalových zřetězení s reciproční inhibicí, výsledkem je SM systém, který umožňuje tělu návrat k přirozenému fungování svalového aparátu.

Přečtěte si také: Čtyři chyby, které děláme, a pak nás kvůli tomu bolí záda

Bez lana ani ránu


Autor: Aleš Dobšák-Kling/Imzadi.cz

„K regenerační sestavě dvanácti cviků budete potřebovat zhruba dvoumetrové pružné lano. Nejedná se o posilování s gumou, při tomto cvičení nám jde o prodloužení svalových vláken ruky,“ říká Aleš Dobšák-Kling. Další výhodnou pomůckou je měkká podložka z paměťové pěny, která při cvičení vytváří vratký postoj, aby se stabilizační svaly lépe zapojovaly. Pokud si v jedna jedna nedokážete představit instalaci dvoumetrového lana ke stěně a následné cvičení, můžete využít skupinových cvičení ve sportovních centrech. Za ideální se však považuje návštěva odborníka na SM systém, u nějž máte během krátkého cvičení jeho plnou pozornost a tak nebudete cvičit naprázdno. Soustředit se v prvních dnech na podsazenou pánev, ramena dolů a dozadu a k tomu všemu srovnat hlavu do osy není nejsnazší. Zvláště máte-li v rukách pružné lano a jemně jím táhnete k sobě. „Nejde zde o sílu, to není lano z jeřábu, cvičit může klidně i senior. Jde nám o to, aby mozek dostal informaci, že má zapojit svaly. Kdyby tam lano nebylo, mozek by tu informaci nedostal a cvičení by se nekonalo,“ vysvětluje Aleš Dobšák-Kling.

Přečtěte si dále: Notebooky nám ubližují!

Na štíhlý pas jedině pomocí SMS

Zvláště pro ženy je SM systém atraktivní i z jiného než zdravotního úhlu pohledu. Díky zapojování svalových zřetězení tzv. celého člověka dochází i k tvarování postavy. Je to sice, jak říká fyzioterapeut, vedlejší efekt samotného cvičení, ale koho by nepotěšil. Během každého cviku totiž, více než kdy jindy, procvičujete šikmé břišní svaly. „Když budete cvičit zkracovačky, budete převážně zapojovat hlavně přímé svaly břišní, ale jenom málo si zobnou šikmé svaly břišní. Při SM systému dostanou šikmé břišní svaly plnou nálož,“ zaznívá od terapeuta.

SMS systém je určen pro:

  • děti a mládež s vadným držením těla
  • kancelářské pracovníky, počítačové maniaky, profesionální řidiče a vůbec všechny se sedavým zaměstnáním
  • zubaře, uklízečky, golfisty, squashisty, tenisty volejbalisty, florbalisty a vůbec všechny s jednostranně zatěžující činností
  • prodavačky, kadeřnice, pracující v pásové výrobě a vůbec všechny, kdo mnoho času tráví ve stoje
  • sportovce jako dokonalá kompenzace přetížených svalů a zlepšení výkonů ve sportu
  • seniory s omezenou pohyblivostí při chůzi, v kyčlích, kolenech, ramenním kloubu a vůbec všechny, kteří se nebojí, že nebudou potřebovat v tramvaji pouštět sednout
  • těhotné k posílení svalů pánevního dna k hladšímu průběhu těhotenství a porodu

Zdroj: Imzadi.cz

Jsou ale skupiny lidí, pro které tato rehabilitační metoda určena není. Jak říká fyzioterapeut Aleš Dobšák-Kling: „SM systém není vhodný pro lidi bez soudnosti a zdravého rozumu. Pro ty, kteří se domnívají, že se za jednu návštěvu stane zázrak, a pro ty, kteří očekávají, že je zbaví problému někdo jiný.“ Každý je zodpovědný sám za sebe. Pokud při běžných bolestech zad zvolí pilulkovou metodu namísto odstranění příčiny příkladně SM systémem, nelze mu to zazlívat. Jen se potom nemůže divit, že se bolesti vrací jako bumerang.