Hlavní navigace

Jedna dvě, klíště jde… Stojí za očkováním v Česku podplacení lékaři?

Sdílet

 Autor: archiv redakce
Sugestivní reklamy na očkování útočí na naše city i peněženky. Je to etické? A nejsou to ve skutečnosti výrobci léků a jimi placení lékaři, kdo v Česku řídí rozhodování o vakcínách?

To jsou jen některé z mnoha otázek, které padly tento týden na diskusi pořádané Ligou lidských práv k očkování, vlivu reklamy a lobby farmaceutických firem na očkování u nás.


Autor: Isifa.cz

Očkování proti rakovině děložního čípku vyvolalo debatu mezi odborníky i rodiči dívek

Liga lidských práv totiž tvrdí, že vliv lobby farmaceutických firem je obrovský. Z její analýzy s názvem Vliv farmaceutických společností, očkování a reklama plyne, že v Národní imunizační komisi zasedají odborníci, kteří jsou placeni výrobci léků. Ti pak rozhodují například o tom, zda se budou lidé plošně očkovat při pandemii chřipky, nebo zda se něco vyjme či naopak nově vloží do systému povinného očkování.

Imunolog Roman Prymula, jehož se to mimo jiné týká, to však už ostře odmítl. Jednak se podle svých slov neúčastnil hlasování v komisi vždy tam, kde mu hrozil například kvůli studii s pacienty vytvářené pro výrobce léčiv střet zájmů, a pak: komisi již právě proto, že nemohl leckdy hlasovat, opustil. Každý člen komise totiž musí o svém střetu zájmů dát před hlasováním vědět.

LLP: Vliv farmaceutických společností, očkování a reklama (PDF)

Stručné shrnutí analýzy Ligy lidských práv (duben 2012). „Cílem analýzy je podpořit veřejnou diskusi o mnohdy opomíjených otázkách transparentnosti a střetu zájmů při rozhodování o otázkách veřejného zdraví a problémech souvisejících s propagací léků a léčiv. Cílem v žádném případě není bojovat proti očkování jako takovému nebo zpochybňovat jeho přínos k praktickému vymýcení řady infekčních nemocí.“

A rozčílili se také výrobci léků: „Je to naprosto nepodložená informace, že o očkování rozhodují farmaceutické firmy prostřednictvím odborníků v Národní imunizační komisi, se kterými udržují nadstandardní vztahy,“ odmítla to ve svém prohlášení Asociace inovativního farmaceutického průmyslu, sdružující výrobce originálních léků.

Jedna dvě, klíště jde…

Velké emoce však v diskusi vzbudila reklama na očkování. Výrobci léků na předpis totiž nesmí mít reklamu v televizi, novinách, ani jinde, aby inzerované léky lidé nechtěli po lékařích předepsat a aby to tudíž neovlivňovalo zvýšení výdajů na léky z veřejných zdravotních pojišťoven. Ovšem výrobců očkovacích vakcín se to netýká. Ti tak proto mohou na plakátcích či v televizních reklamách propagovat svou vakcínu a pracovat mimo jiné se strachem a emocemi lidí. Viz například reklamy na očkování proti klíštové encefalitidě, pneumokokovi či HPV viru.

Hygienik Vladimír Polanecký v diskusi uvedl, že podle jeho názoru by to mělo být právě proto zakázáno. Podle Evy Kučerové z Ligy na ochranu lidských práv je totiž jednou z definic reklamy právě to, že „jde o přesvědčovací proces, kterým jsou hledáni uživatelé zboží, služeb nebo myšlenek prostřednictvím komunikačních médií. Marketing systematicky vytváří poptávku po nabízeném zboží. Jenže léky jsou stejně jako zbraně citlivá komodita,“ říká.

Zástupci výrobců léčiv se opět brání, že pouze dodržují platné zákony a nedělají nic, co by z nich vybočovalo. „Jenže v zahraničí takový zákaz platí a je na lidech, zda si chtějí vyhledat relevantní informace a ptát se lékařů, nikdo na ně neútočí,“ říká právnička Ligy a spoluautorka analýzy Zuzana Candigliota. „V Rakousku a v Německu, kde je reklama na vakcíny zakázána, ovšem převzal na osvětovou a informační roli stát, včetně nákladů a odpovědnosti. V Česku to tak není,“ kontrovali opět výrobci léčiv.

Česko, ráj vakcínám zaslíbený

Faktem je, že Česko patří alespoň co do výčtu povinných očkování a těch, která sice nejsou povinná, ale jsou lidem hrazená pojišťovnou, mezi premianty v Evropě. A také ochota lidí nechat se povinně proočkovat je velká. Patříme k takzvaně nejproočkovanějším národům v Evropě, alespoň co se týče povinných vakcín.

„Což má i svá negativa – znám příběhy, kdy rodiče proti své vůli museli nechat povinně naočkovat své dítě, protože jim to stát nařizuje, ale dítě z očkování vyšlo z negativními následky, například dostalo roztroušenou sklerózu,“ upozornila senátorka a lékařka Alena Dernerová. Potíž podle Ligy lidských práv je, že stát sice lidem povinné očkování nařídí, ale nepřebírá zodpovědnost za to, když se stane nějaká tragédie.

Rodiče se dlouho bouřili marně

Právě proto se část rodičů vzbouřila a za právo nemít své dítě očkované se i soudili a platili pokuty. Nyní už nemusí, alespoň tak zní poslední rozsudek soudu.

A vedle toho se farmaceutické firmy svou reklamou snaží, aby těch očkování, na které si buď sami doplácíme, nebo je určitým skupinám lidí hradí stát či pojišťovny (například nově očkování proti rakovině děložního čípku třináctiletým dívkám), bylo co nejvíc. Zástupci ministerstva na diskusi byli se současným stavem spokojeni.

Jenomže ono to má svůj rub mince: podle tiskové zprávy společnosti Admosphere zaměřené na výrobu léčiv, se v roce 2011 výrazně navýšily objemy peněz investovaných do reklamy. A nejvíc investovali právě výrobci vakcín. Což neznamená nic jiného, než že se v konečném důsledku cena vakcín prodražuje.

Zakázat reklamu na očkování?

Jednoznačný závěr z diskuse nevyplynul, snad kromě toho, že bychom mohli přehodnotit, zda by Česko také nemělo zakázat reklamu na vakcíny, jako je to v některých okolních státech. Zřejmě tak vše zůstane při starém. Zajímavé ovšem je, že lékaři, kteří lidem vakcíny často doporučují, se pak jimi sami očkovat nechtějí nechat, a to ani zdarma. To se stalo například v době chřipkové pandemie, kdy ministerstvo zdravotnictví přesvědčovalo doktory, aby šli lidem příkladem, a vakcínu si nechali naočkovat. Jenomže: marně.

Co myslíte, ovlivňuje vás reklama na očkovací látky? Nechali jste si kvůli ní už něco naočkovat, nebo o tom právě přemýšlíte? A měla by se reklama na vakcíny zakázat? 

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).