Šťávy a džusy obsahují kyseliny, jež rozleptávají zubní sklovinu

Ovocné šťávy není dobré pít denně, a už vůbec ne na noc. Podle výzkumu pravidelná konzumace snižuje tvrdost skloviny až o 84 %. Džusy také významně ovlivňují účinky některých léků.

Ovocné džusy se běžně považují za nedílnou součást zdravé výživy, a to jistě právem. Méně je ale známo, že na naše zdraví mohou mít i špatný vliv. A to v nikterak malé míře. V následujících řádcích vám odhalíme některé z jejich nepříznivých vedlejších účinků.

Označování šťáv a nápojů

V běžné řeči příliš nerozlišujeme, jaký výraz pro ovocný nápoj zvolíme. Při nákupu se ale vyplatí trocha terminologie. Podívejte se, jak jsou názvy nápojů definovány vyhláškami, a to především z hlediska obsahu šťáv a přírodních složek, protože tím je zásadně ovlivňována výživová hodnota, chuť i cena.

  • Ovocná šťáva, zeleninová šťáva, džus, juice, 100%, stoprocentní…
    Nápoje obsahující výhradně ovocné či zeleninové složky. Mohou být vyrobené i z ovocného či zeleninového koncentrátu ředěním vodou, což však musí být na obalu uvedeno. Aby šťávy nemohly být nepřiměřeně ředěny (falšovány), stanovuje vyhláška minimální obsah ovocné sušiny a minimální hustotu. Jestliže je do ovocné/zeleninové šťávy přidán cukr nebo jiné přírodní sladidlo k zmírnění kyselosti nebo k doslazení, je na obalu uvedeno „přislazeno“ a obsah přidaného sladidla (nesmí překročit 150 g/l).
    Některé druhy ovocných/zele­ninových šťáv se vzhledem k vysoké nebo nízké kyselosti či z jiného důvodu nehodí samostatně k přímé konzumaci (např. červený rybíz, šípky, citrony, banány, mango), a proto se používají pouze do směsí s jinými šťávami, nebo se z nich vyrábějí nektary.
    Mošt je běžně užívaný název pro šťávu získanou lisováním ovoce. „Tento pojem není sice vyhláškou definován, ale měl by se používat pouze pro ovocnou šťávu neboli džus,“ uvádí Pavla Burešová ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce.

  • Nektary
    Jedná se o směsi šťávy především s kyselinami, cukrem a vodou, tzn. jde o výrobky s nižší výrobní cenou. Vyhláška stanovuje, jaký podíl určitého druhu ovocné/zeleninové složky musí nektar obsahovat, a kromě toho na obalu musí být uveden skutečný podíl ovocné/zeleninové složky.

  • Nápoje… ovocné, ochucené, s příchutí
    Pokud je v nápoji nižší podíl ovocné nebo zeleninové složky, než stanovuje vyhláška pro nektar, používá se označení ovocný nebo zeleninový nápoj.
    Použití aromat do nápojů bývá vyjádřeno výrazem ochucený. Pokud je ovocný/zeleninový nápoj aromatizován aromatem jiného ovoce, než jaké bylo k výrobě použito, označuje se jako nápoj s příchutí

  • Limonáda
    Je ochucený nealkoholický nápoj, obvykle sycený oxidem uhličitým, k jehož výrobě se obvykle ovocné šťávy nepoužívají. Pokud se ovocná/zeleninová šťáva použije, limonáda se označuje jako ovocná/zeleninová. Mezi ovocným nápojem a ovocnou limonádou je rozdíl obvykle hlavně v obsahu oxidu uhličitého.

  • Sirupy
    Jako sirup se označuje nápojový koncentrát, který obsahuje více než 50 % přírodních sladidel.

Zdroj: A-Z slovník pro spotřebitele, www.agronaviga­tor.cz, www.biospotre­bitel.cz

Ovocné šťávy škodí zubům. A to hodně


Autor: SXC

Pomalé vychutnávání džusu vašim zubům moc nedodá

Ovoce a ovocné šťávy obsahují množství kyselin, které rozleptávají zubní sklovinu. Podle údajů zveřejněných v The Journal of Dentistry snižuje denní konzumace ovocných džusů tvrdost skloviny až o 84 %.

Dr. Ren z University of Rochester uvádí, že kyselina v pomerančovém džusu „je tak silná, že zub je doslova odplavován“. Kyselinu obsahuje většina nealkoholických nápojů.

Pro dětské zoubky jsou ale velmi nebezpečné nejen kolové nápoje, nýbrž i dětské ovocné džusy, zvláště když jsou podávány dětem na noc nebo v noci. „Naše studie ukázaly, že například pomerančový džus může výrazně narušit zuby. Jedná se o velmi vážný problém pro ty, kdo denně pijí perlivé nápoje a ovocné šťávy,“ varuje Dr. Ren.

Eroze zubní skloviny bude tím větší, čím déle jsou zuby v kontaktu s nápoji obsahujícími kyselinu. Proto by se ovocné džusy měly vypít co nejrychleji. Dr. Ren doporučuje čistit si zuby fluoridovými zubními pastami, neboť fluoridová pasta zpomaluje erozi zubní skloviny. Má to ale háček: Pokud si po požití ovocného džusu hned běžíte v dobré víře vyčistit zuby, můžete si uškodit ještě více. Sklovina je totiž asi hodinu po vypití džusu zjemněná, a to ji činí náchylnější k poškození.

Džusy, zejména grepové, ovlivňují účinek léků

V poslední době se objevily zprávy, že jablečná, grepová nebo pomerančová šťáva mohou snížit účinky celé řady léků určených k léčbě závažných onemocnění. Výzkum vedený profesorem Davidem Baileyem a jeho kolegy z kanadské univerzity skutečně prokázal, že zmíněné ovocné šťávy snižují absorpci některých látek používaných k léčbě vysokého krevního tlaku a k prevenci infarktu, některých antibiotik a dalších léků. David Bailey se domnívá, že seznam léků se ještě rozroste.

Zvláštní účinky mezi ovocnými šťávami vykazuje grepová šťáva, která nejen že snižuje vstřebávání  některých léků podobně jako pomerančové a jablečné džusy, ale účinnost některých léků naopak i zesiluje. To může u některých pacientů vést až k intoxikaci.

Grapefruitová substance, která vyvolává interakci, je přítomna nejen ve šťávě, ale i v čerstvém ovoci. Ti, kdo se nechtějí vzdát grapefruitu, by proto měli užívat náhradní léky, u nichž k interakci s grepovou šťávou nedochází. Míra náchylnosti vůči grepové interakci se u jednotlivých pacientů liší: někteří lidé mohou být velmi náchylní, jiní zcela imunní. K interakci dochází výlučně během zažívání; léky, které se aplikují injekčně nebo přes kůži, proto grepovou interakcí ovlivněny nejsou. Grepová interakce trvá přinejmenším 24 hodin a může vydržet až dva dny. Nemůžete tedy ráno sníst grapefruit a večer užít tabletky. Zesilujícího účinku grapefruitu by teoreticky bylo možné využít ke snížení dávek finančně nákladných léků. Tato možnost je zatím předmětem výzkumu.

Účinky vybraných ovocných šťáv

Pomerančová šťáva

Při nadměrném pití pomerančového džusu můžete zakusit jeho nepříznivé vedlejší účinky.
Nápoje s vysokým glykemickým obsahem mohou přispět k vaší obezitě. Samotný pomerančový džus vás totiž příliš neuspokojí, protože neobsahuje žádné vlákniny. Pokles hladiny cukru, který následuje po příjmu většího množství pomerančové šťávy, ve vás může vyvolat bažení po dalších uhlovodanech. Bude se vám chtít více jíst, což může vést k nabírání na váze.
Nebezpečí hrozí i dětem. Výzkumy naznačují, že vyšší spotřeba cukrem ochucených nápojů, jako jsou přislazené ovocné džusy, zvyšuje u předškolních dětí riziko obezity.
Pokud se chcete vyhnout vedlejším účinkům pití pomerančového džusu, konzumujte namísto šťávy celý pomeranč.


Autor: SXC

Ovocné šťávy nemusíte zatracovat, v mnohém jsou užitečné

Citrónová šťáva

Pravidelné pití citronové šťávy s sebou přináší mnoho blahodárných účinků. Citronová šťáva obsahuje vitamíny a minerály, které jsou důležité pro výživu. Patří k nim vitamín C, kyselina listová, draslík a fosfor. Citronová šťáva rovněž obsahuje řadu antioxidantů, které pomáhají při prevenci a léčbě řady neduhů.

Brusinková šťáva

Brusinky se dlouhou dobu považovaly za účinný způsob, jak se vyhnout infekcím močových cest, novější výzkumy ale podobné závěry zpochybňují. Brusinková šťáva obsahuje tytéž vitamíny a minerály, které se často nacházejí v ovoci, proto se její zařazení do jídelníčku obecně doporučuje.

Jablečná šťáva

Je zdravou volbou nápoje pro řadu lidí, obsahuje malé množství řady vitamínů a minerálů. Nicméně pití jablečného džusu s sebou přináší i řadu vedlejších účinků, jako je průjem, zácpa, plynatost… Rovněž se nedoporučuje pít jablečný džus, máte-li tendenci k rozvoji ledvinových kamenů. Jablečná šťáva obsahuje šťavelany (oxaláty), které mohou spustit tvorbu kamínků šťavelanu vápenatého. Podle jedné studie vykazovali účastníci, kteří denně vypili 240 ml jablečného džusu, 35% nárůst rizika, že se u nich začnou tvořit ledvinové kameny.

Ovoce raději jezte v celku

Pro ovoce zkrátka platí, že je nejzdravější jíst ho vcelku. Jedině tak z něj tělo získá všechny vlákniny, vitamíny, antioxidanty a minerály a sníží se riziko nepříznivých účinků, jaké s sebou přinášejí ovocné džusy. Umírněné pití džusů samozřejmě nemusí být zdraví škodlivé, džusy by ale neměly nahrazovat čerstvé ovoce a zeleninu a neměli byste je konzumovat v nadměrném množství. Například podle novějších výsledků týmu vědců z Perthu lidé, kteří vypijí více než tři sklenice ovocného džusu denně, onemocní rakovinou tlustého střeva častěji než ti, kteří nepijí ovocné džusy vůbec.

Použité zdroje:
www.livestron­g.com
www.ctpp.cz
www.healthcen­tral.com/peoples­pharmacy
The Daily Mail: Orange Juice Acid ‚Can Wash Away Enamel on Teeth‘
http://ona.id­nes.cz
Wikipedia

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 2. 2013 14:35