Spotřebitelský trh v ČR? Úrovní na chvostu Evropy

Česká republika se zařadila po bok nejchudších států EU, jako je Bulharsko či Rumunsko. Evropská komise ve své pravidelné hodnotící zprávě o spotřebitelských trzích zemí EU přisoudila České republice až 23. příčku. Úroveň spotřebitelského trhu v naší zemi je tak dle EU hluboko pod unijním průměrem, informuje časopis dTest.

Česká republika se zařadila po bok nejchudších států EU, jako je Bulharsko či Rumunsko.

Evropská komise ve své pravidelné hodnotící zprávě o spotřebitelských trzích zemí EU přisoudila České republice až 23. příčku. Úroveň spotřebitelského trhu v naší zemi je tak dle EU hluboko pod unijním průměrem, informuje časopis dTest.

Zpráva vychází z odpovědí spotřebitelů i prodejců na otázky zaměřené například na vymahatelnost práva, řešení stížností, bezpečnost výrobků a důvěru v prodejce a státní orgány. Ideálu se nejvíce blíží Velká Británie, kde ukazatel spotřebitelských podmínek meziročně poskočil na 74 %, na opačném konci se krčí Bulharsko se 42 %, avšak rostoucí tendencí. Značně nelichotivý je výsledek České republiky, která s pouhými 52 % zabírá 23. místo.

Kde nechali zákonodárci díru? Na prodej zvířat platí dvouletá záruka

„Alarmující je taktéž poznatek zprávy o tom, že evropští prodejci značně přeceňují svoji orientaci ve spotřebitelském právu,“ říká Martina Vernerová, vedoucí poradenské linky časopisu dTest, a dodává:.„Celých 82 procent prodejců považuje své znalosti za dobré, přitom ale jen 28 procent z nich dokázalo správně odpovědět na základní dotaz, týkající se lhůty pro odstoupení od smlouvy uzavřené přes internet.“ 

Spotřebitelé prodejcům nevěří

Do podprůměrných čísel se Česká republika dostává u odpovědí na dotazy ohledně důvěry spotřebitelů: jen 51 % českých spotřebitelů věří, že prodejci budou dodržovat své povinnosti a respektovat práva na ochranu spotřebitele.

Podle hodnotící zprávy zaostává ČR také ve výši státní podpory spotřebitelských organizací, která se v rámci EU pohybuje v  rozmezí od 2 do 2122 eur na 1000 obyvatel, v případě České republiky se jedná o 56 eur.

„Výsledky pro Českou republiku celkově nedopadly nejlépe a ukazují, že je na poli ochrany spotřebitele stále na čem pracovat,“ shrnuje Vernerová.