Skutečně mají těhotné spát na levém boku?

Na kterém boku spát v těhotenství, proč těhotné nespí na břiše a zda je skutečně nebezpečný spánek na zádech, vysvětlí gynekoložka Andrea Pašková.

Ohledně těhotenství panuje řada různých doporučení a vyznat se v nich není jednoduché. Často diskutovaným tématem je i poloha těhotné ženy při spánku. Je něco na tom, co se říká? Skutečně by měly těhotné spát na levém boku, jinak je plod v ohrožení? A co další polohy v těhotenství?

„Do spánku na levém boku v těhotenství se nutit nemusíte, výjimkou jsou riziková těhotenství,“ vzkazuje nastávajícím maminkám gynekoložka Andrea Pašková, vedoucí lékařka gynekologie GYN MEDICO. Žena má spát v takové poloze, která je jí co nejpohodlnější, k tomu napomůže i polohování pomocí polštářů. I tak je závěr těhotenství často spojen s nespavostí. „Ta však nemá žádný vliv na plod, který má svůj vlastní rytmus spánku a bdění,“ uklidňuje lékařka.

V těhotenství bývá často doporučováno spaní právě na levém boku. Proč je to výhodné? Čím se liší oproti spánku na boku pravém? 

Spaní na levém boku zlepšuje krevní oběh dítěte a tím také jeho výživu z placenty matky. Poloha na levém boku také napomáhá vašim ledvinám efektivně odvádět přebytečné nebo škodlivé látky a tekutiny z těla. Děloha leží v naprosté většině případů v pravé polovině břicha. Vpravo „běží“ hlavní céva, která odvádí krev z dolní poloviny těla, tzv. dutá žíla. Pokud by těhotná spala na pravém boku nebo na zádech, mohlo by dojít k útlaku této důležité žíly a zpomalil by se odtok krve z placenty.

Lze se dočíst o tom, že se nedoporučuje, či je dokonce nebezpečný spánek na zádech. Jaká rizika hrozí a jaká je jejich pravděpodobnost? Není to pouze mýtus? 

Při poloze na zádech ve třetím trimestru totiž hrozí stlačení velké duté žíly, která vede krev z dolní poloviny těla zpět k srdci a prochází vpravo od dělohy. Může nastat pocit nevolnosti a dušení. Děloha stlačuje močový měchýř a velké břišní cévy, takže krevní oběh je narušen a dýchání ztíženo. Jestliže ale zrovna žena nerodí, nemusí mít v tomto směru žádné obavy. Už vůbec není nutné obávat se toho, že se ve spánku na záda přetočíte nevědomky. Výjimkou jsou jen velmi riziková těhotenství (vysoký tlak, problém s ledvinami, ohrožení plodu), kdy se doporučuje spát na levém boku.

Co když je žena navyklá spát právě na zádech a na boku se prostě nevyspí? Co v takových případech doporučujete? 

Při normálním průběhu těhotenství má budoucí maminka spát v takové poloze, která je jí co nejpohodlnější a přinese jí klidný a co nejméně rušený spánek.

Je v těhotenství nebezpečné spát na břiše?

Jakmile jsou rozměry i hmotnost plodu větší, může se zdát spánek na břiše nepříjemný, nebo dokonce technicky nemožný. Maminka má spát v poloze, která je jí co nejpohodlnější.

Galerie: Tipy na polohování v těhotenství

Jaké výhody a nevýhody mají jednotlivé trimestry těhotenství z hlediska kvality spánku? V jakém trimestru se žena nejlépe vyspí a kdy jsou naopak nejčastější problémy se spánkem?

V prvním trimestru těhotná pociťuje nepřekonatelnou potřebu spánku v libovolné denní době. Tento jev je častý a běžný. Jeho příčinou jsou hormonální změny, jimiž prochází organismus. Ve druhém trimestru je obdobím zklidnění ve všech směrech. Tyto skutečnosti přispívají k vytvoření pocitu uspokojení, který přispívá ke klidnému spánku. Tím spíše, že žena ještě může spát v libovolné poloze, včetně polohy na břiše; plod se přizpůsobuje jakékoliv pozici a v žádné není stlačen tak, aby byl omezován. Od pátého nebo šestého měsíce tyto ideální podmínky pomalu mizí. Těhotná obtížně hledá pozici pro pohodlný spánek, v noci ji trápí křeče, zdá se jí hodně snů, popřípadě ji budí pohyby děťátka. To vše jasně vysvětluje, proč je závěr těhotenství často spojen s nespavostí. Ta však nemá žádný vliv na plod, který má svůj vlastní rytmus spánku a bdění.

Stěžují si těhotné ženy často na kvalitu a nedostatek spánku? 

Poruchy spánku v těhotenství jsou zcela normální a velmi časté. Jde většinou o důsledek úzkosti, stresu, hormonálních výkyvů a v neposlední řadě i tělesného nepohodlí. Jak těhotenství postupuje, je stále těžší najít pohodlnou pozici, ve které byste se mohla vyspat.

Jaké bylinky lze bezpečně při nespavosti v těhotenství užívat? 

Pokud jsou potíže se spánkem jen mírnějšího rázu, můžete se je pokusit mírnit pomocí bylinných čajů. Vhodný je kozlík lékařský (kořen), v lékárnách je možné koupit i kozlíková dražé, a meduňka lékařská (nať). Dobrá čajová směs pro uklidnění je z kozlíku, meduňky a máty peprné ve stejném poměru. Vhodné je použití přírodní kosmetiky – éterické oleje přinášejí tělesnou úlevu, harmonizují psychiku a emoce. Pomůže vám i masáž.

Další možnosti, jak usínat bez chemie, najdete v článku Přírodní prostředky na spaní – nezpůsobí návyk.

Tipy pro dobrý spánek v těhotenství

Co doporučuje lékařka Andrea Pašková těhotným ženám pro lepší spánek?

  • V průběhu dne zásobujte své těhotné tělo spoustou tekutin, ale než se vypravíte do postele, příjem tekutin utněte. Bude se vám lépe spát a přitom snížíte frekvenci nočního močení.
  • Pokuste se najít cvičení, které byste mohla praktikovat pravidelně. Uděláte tak dobrou věc i pro svou krevní cirkulaci a redukujete noční křeče nohou. Redukujte stres a úzkost.
  • Snažte se v těhotenství vybudovat stálou a příjemnou večerní rutinu, která uvolní vaše tělo a připraví jej na nadcházející spánek. Může to být šálek čaje, kapitola z oblíbené knihy, horká sprcha nebo třeba masáž ramen, kterou vám poskytne váš partner. Pevný každodenní rituál vám pomůže uvolnit se a lépe usnout. Pokud máte v těhotenství problémy s pálením žáhy, spěte s hlavou podloženou polštáři. Vyhýbejte se kořeněným, kyselým a smaženým jídlům, která mohou symptomy zhoršovat.
  • Pokud se nevyspíte dostatečně v noci, zdřímněte si během dne. Stačí si najít klidné místo, na kterém si půl hodiny během dne zdřímnete a redukujete tak únavu. Kupte si polštáře (buď speciální pro těhotné, ale vystačíte si i s běžnými), které vašemu měnícímu se tělu poskytnou žádoucí oporu. Většině těhotných vyhovuje spát na straně s jedním polštářem pod kolenem a dalším pod břichem.
  • Samozřejmostí je úplná eliminace kofeinu a alkoholu, které nejenže škodí plodu, ale způsobují také nespavost. Pokud máte problémy s nevolností, jezte do polosyta a vyvarujte se dlouhých intervalů mezi jednotlivými jídly.

Odborná spolupráce:

MUDr. Andrea Pašková, Ph.D.

vedoucí lékařka gynekologie GYN MEDICO, www.gynmedico.cz

Pracuje na Gynekologicko-porodnické klinice VFN v Praze,  působí také v centru asistované reprodukce Iscare a v gynekologické ambulanci GYN MEDICO je vedoucí lékařkou. Autorka řady odborných článků.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 10. 2016 16:42