Sobota je vyhlášena Evropským dnem pacientských práv

Nejostřejší a nejčastější kritika zdravotnictví směřuje na pacientská práva. Sobota 18. dubna je přitom třetím Evropským dnem pacientských práv. Práv pacientů je sice hodně, ale lidé je buď nevyužívají, nebo jen velmi zřídka. „U lékaře většinou mlčí. Bojí se ho zeptat, natož s ním konzultovat navrhnutou léčbu,“ tvrdí prezident Svazu pacientů Luboš Olejár. Přitom ke každé léčbě musí dát nemocný souhlas. Právo na informace, poučení a vyslovení souhlasu před každým zákrokem jsou přitom základní…

Nejostřejší a nejčastější kritika zdravotnictví směřuje na pacientská práva. Sobota 18. dubna je přitom třetím Evropským dnem pacientských práv.
Práv pacientů je sice hodně, ale lidé je buď nevyužívají, nebo jen velmi zřídka. „U lékaře většinou mlčí. Bojí se ho zeptat, natož s ním konzultovat navrhnutou léčbu,“ tvrdí prezident Svazu pacientů Luboš Olejár. Přitom ke každé léčbě musí dát nemocný souhlas. Právo na informace, poučení a vyslovení souhlasu před každým zákrokem jsou přitom základní práva pacienta.
V současné době se v České republice základní práva pacientů řeší v rámci mezinárodní Úmluvy o lidských právech a biomedicíně. „Aplikace úmluvy má zajistit každému člověku nedotknutelnost jeho práv a základních svobod a zajistit mu důstojnost a svébytnost,“ říká ministryně zdravotnictví Daniela Filipiová (ODS). Podle jejího názoru je klíčovým zájmem ministerstva zdravotnictví zajistit bezpečnost a kvalitu zdravotních služeb včetně dostupných a srozumitelných informací.

PACIENT MÁ PRÁVO:
1) na zachování mlčenlivosti o skutečnostech, které se zdravotnický pracovník dozvěděl v souvislosti s ošetřováním nebo léčbou
2) na veškeré informace o svém zdravotním stavu
3) získat od svého lékaře potřebné informace pro zasvěcené rozhodnutí před zahájením nového diagnostického nebo terapeutického postupu
4) odmítnout léčbu a být informován o důsledcích svého rozhodnutí
5) na soukromí při ošetřování nebo léčbě
6) na bezplatné preventivní vyšetření sledující zachování nebo zlepšení zdravotního stavu a aktivní přístup zdravotnického zařízení k preventivním prohlídkám
7) podílet se na kontrole poskytnuté zdravotní péče
8) nejméně na jeden léčivý přípravek v každé skupině léčivých látek hrazený ze zdravotního pojištění
9) na prostředek zdravotnické techniky, hrazený ze zdravotního pojištění v základním provedení nejméně ekonomicky náročném v závislosti na míře a závažnosti zdravotního postižení
10) na úplný výpis z účtu a evidence své zdravotní pojišťovny
11) na poskytnutí veškerých informací shromážděných ve zdravotnické dokumentaci vedené o jeho osobě a v jiných zápisech, které se vztahují k jeho zdravotnímu stavu
12) na lékařskou službu první pomoci a ústavní pohotovostní službu
13) na ošetření zdravotnickou záchrannou službou do 13 minut ve městě a 19 minut mimo město od přijetí tísňové výzvy s výjimkou případů hodných zvláštního zřetele
14) na bezplatný výdej léků v lékárně, pokud není stanoven doplatek ze zákona
15) na ohleduplný, citlivý a důstojný přístup při léčbě