Praktické rady k sestavení jídelníčku pro diabetiky

Mnoho obézních diabetiků přichází za odborníky s představou, že jim problém s nadbytečnými kilogramy pomůže vyřešit jednorázové restriktivní opatření.  Podle Ivy Málkové, která se této problematice věnuje ve spolupráci se sdružením Stop obezitě (STOB), jsou lidé často přesvědčeni, že hlavním pomocníkem pro redukci nadbytečných kilogramů se jim stane odborníkem předepsaný jídelníček.

Mnoho obézních diabetiků přichází za odborníky s představou, že jim problém s nadbytečnými kilogramy pomůže vyřešit jednorázové restriktivní opatření. 

Podle Ivy Málkové, která se této problematice věnuje ve spolupráci se sdružením Stop obezitě (STOB), jsou lidé často přesvědčeni, že hlavním pomocníkem pro redukci nadbytečných kilogramů se jim stane odborníkem předepsaný jídelníček.

Katalog nemocí: Otylost (obezita, adipositas)

Víte, že: Vede k omezené schopnosti pohybu, což má za následek další zdravotní potíže: vývoj kardiovaskulárních chorob, cukrovky, kornatění tepen, apod…

Uvádí ze zkušenosti, že motivovaný klient opravdu vydrží nějakou dobu předepsaná dietní opatření respektovat. Avšak efekt nebývá dlouhodobý.

Z praxe, kterou aplikuje STOB vyplývá, že dlouhodobější výsledky zejména při udržování zredukovaných kilogramů mají klienti, kteří se naučí si za pomoci odborníka sestavit svůj vlastní jídelníček. Vychází se ze zvyklostí a chuťových preferencí klienta a z jeho životního rytmu. Metodou postupných kroků se upraví jídelníček tak, aby respektoval zásady pravidelného jídelního režimu, doporučený trojpoměr základních živin, a aby byl energeticky přizpůsoben rozumné redukci nadbytečných kilogramů.

Jídelníček má energetickou hodnotu takovou, aby docházelo k váhovému úbytků zhruba 0,5 kg do týdne a při příjmu 5–6000 kJ je snaha o dodržování poměru živin 30 % bílkovin, 40 % sacharidů a 30 % tuků z celkového denního energetického příjmu.

Metoda má prostřednictvím sebepozorování a za pomoci názorných pomůcek naučit hubnoucího samostatnému vytváření vlastního jídelníčku tak, aby mu pomáhal v postupné redukci nadbytečných kilogramů. Zároveň by měla vést k celoživotnímu udržování přiměřené tělesné hmotnosti.

Důležité jsou i psychologické aspekty změny životního stylu. Na stránkách sdružení na www.stob.cz bude představen program Sebekoučink, který hubnoucím usnadní aktivně si vytvořit vlastní jídelníček.

Zdroj: STOB