Deset neoblíbenějších salátů: nej je ledový

Autor: Isifa.cz

V obchodech je k mání kolem dvaceti různých druhů salátů. Víte, jak s kterým nakládat, k jaké úpravě se hodí a jak podpoří naše zdraví? Nabízíme přehled deseti nejoblíbenějších druhů.

Přestože jsou saláty na pultech našich obchodů celoročně, jejich prodeje razantně stoupají v letním období; zvláště proto, že dobře poslouží jako příloha ke grilovaným masům nebo jako lehký oběd v parném dni. Lékaři nad zvýšeným přísunem salátů také plesají, mají totiž vysoký obsah minerálních látek a vitaminů, jsou lehce stravitelné a mají velmi nízkou energetickou hodnotu. Průzkum společnosti Tesco ukázal, že alespoň jednou týdně si saláty dopřává osmdesát procent Čechů. Mezi nejoblíbenější patří dlouhodobě listy ledového, hlávkového a římského salátu. Na českých stolech se ale objevují i méně známé odrůdy jako lollo rosso nebo nejrůznější druhy čekanky. „V minulých letech byl u zákazníků nejoblíbenější klasický hlávkový salát, nyní jsou spíše trendem saláty ledové. Mají nasládnou chuť, jsou velmi osvěžující a nabízí široké využití v kuchyni,“ uvádí technický manažer Tesco, Miloslav Macháček.

Poznejte s námi různé druhy salátů a zjistěte, jaké jsou jejich přínosy pro naše zdraví.

Ledový salát 

Má světle zelenou barvu, která se u košťálu mění do běla. Příjemně osvěžuje organismus, je velmi lehký. Jeho chuť je nasládlá a šťavnatá. Při konzumaci jemně křupe. Nemá téměř žádné energetické hodnoty, obsahuje ale velké množství minerálních látek, vlákniny a vitaminů B, C a E. Traduje se, že zmírňuje stres, zklidňuje nervy a pomáhá při usnutí díky látce lactucin v něm obsažené.

Ledový salát je nejlépe konzumovat čerstvý, díky jeho lahodné chuti klidně samotný, ale skvěle se hodí např. do salátu s lososem, tuňákem či kuřecím masem, výborný je také ledový salát s octovou zálivkou a špekem. Dá se z něj vyrobit i čerstvá šťáva, která dokáže svým povzbuzujícím účinkem po ránu nahradit i šálek kávy.

Skladování: do 5 °C
Trvanlivost: při ideálních podmínkách 5–6 dnů

Římský salát

Tento salát má úzký, podlouhlý tvar a křupavé sytě zelené listy. Je velmi oblíbený pro svou příjemnou mandlovou chuť. Římský salát byl znám již v pátém století v Číně, kde symbolizoval štěstí a jedl se při výjimečných událostech. Díky obsahu vlákniny, minerálů
a vitamínů pomáhá při potížích se střevy a zažívacím systémem a při vylučování škodlivých látek z těla. Je také bohatý na draslík, který pomáhá snižovat vysoký krevní tlak a tím i riziko srdečního záchvatu.

Římský salát je ten jediný a pravý, který patří do slavného Caesar salátu s kuřecím masem, ančovičkami a parmezánem. Skvěle se taky hodí do sytějšího salátu Nicoise, který se připravuje z vařených brambor, fazolek, tuňáka, vařeného vejce a oliv.

Skladování: do 5 °C
Trvanlivost: při ideálních podmínkách 5–6 dnů

Lollo rosso

Salát vyznačující se kadeřavými načervenalými listy a lehce nahořklou chutí připomínající oříšky. Kvůli obsahu vitaminu E je vhodný i jako prevence proti rakovině prsu nebo tlustého střeva. Do salátů se skvěle hodí díky své kadeřavosti a zajímavé barvě, použít ho můžete i jako dekoraci na talíři.

Lollo biondo

Je to salát s nazelenalými kadeřavými listy, pokud je čerstvý, listy by měly křupat. Chuť má velmi jemnou a hodí se k nejrůznějším sýrům. Stejně jako jeho příbuzný lollo rosso obsahuje vitamín E a kyselinu listovou, která hlídá dělení buněk. Je bohatý i na hořčík, jež podporuje výkon svalů a posiluje srdce. Dá se jíst pouze se zálivkou či v kombinaci s jinou zeleninou.

Skladování: do 5 °C
Trvanlivost: 3–4 dny

Little Gem

Je tvořen velmi měkkými venkovními listy a křupavým srdíčkem uprostřed. Je to nutričně hodnotná zelenina, obsahuje vitamin C, provitamin A, kyselinu listovou, vitaminy B1, B2, E, draslík, fosfor, vápník, hořčík, železo, zinek, jód. Salát můžete jíst samostatně nebo ho smíchat třeba s rajčaty, balkánským sýrem či mozzarellou nebo čímkoliv, na co máte chuť. Pro lepší vstřebatelnost vitamínů je dobré ho polít olivovým olejem, což ostatně platí i pro ostatní saláty.

Skladování: do 5 °C
Trvanlivost: 3–4 dny

Escarole

Je to u nás nepříliš známý druh salátu, která má rozeklané velké listy a lehce nahořklou chuť. Okrajové listy jsou tmavší, čím blíže středu, tím je salát světlejší. Ecarole se dá použít jak v čerstvých salátech, tak i tepelně upravený např. v těstovinách s krevetami a rajčaty. Srdíčko salátu lze podávat se slaninou nebo klobásami, hodí se i do polévky z bílých fazolí.

Skladování: do 5 °C
Trvanlivost: 3–4 dny

Polníček

Listová zelenina, jejíž drobné listy mají jemnou a lehce oříškovou chuť. V maličkých listech polníčku nalezneme spoustu vitamínu C, dokonce více než v citronech, a také vitamín A a E. Z minerálních látek je výrazně zastoupeno železo, ale i hořčík, draslík, vápník a samozřejmě kyselina listová. Za zmínku stojí i obsah betakarotenu. Polníček je vhodný na podporu imunity, ale také pomáhá zahánět špatnou náladu a stres. Nejčastěji se používá do salátových směsí, ale i jako samotná příloha k masu, pokud třeba držíte dietu. Výborný je i na tmavém chlebu namazaném lučinou. Jeho listy můžete rozmixovat a vytvořit zdravou šťávu, po přidání pár kapek smetany vznikne lahodný polníčkový krém.

Skladování: do 5°C
Trvanlivost: 3–4 dny

Ostatní plodiny

Špenát

Je to listová zelenina z čeledi laskavcovitých. Obsahuje cenné živiny jako karotenoidy
(i beta-karoten) či lutein, který působí antioxidačně, má také vysoký obsah vitaminu K. Konzumace špenátu působí příznivě na vývoj svalstva člověka a pomáhá předejít degeneraci žluté skvrny oční sítnice, která často může za slepotu u starších lidí. Špenát se upravuje na mnoho způsobů. Lehce povařený s česnekem jako příloha k masu, výborný je také s těstovinami nebo jako náplň do lasagní. Špenát se často prodává i zamražený, a to jak listový, tak sekaný.

Skladování: do 5 °C
Trvanlivost: 3–4 dny

Rukola

Salát vynikající  svou typickou nahořklou lehce pikantní chutí. Poznáme ji díky úzkým po stranách vykrajovaným lístkům. Rukola obsahuje mnohem více vitaminu C a beta karotenu než ostatní listové rostliny. Jako zelená listnatá zelenina má v sobě barvivo chlorofyl, jež má pročišťující a oživující účinek na organismus, hlavně na játra a trávicí trakt. Odvar z rukoly má mírně močopudné účinky, dá se pít při intoxikaci jater i zažívacích problémech.
Rukola se skvěle doplňuje s rajčaty, česnekem a bazalkou, najdeme ji proto v mnoha italských jídlech. Dá se použít za syrova do různých zeleninových salátů nebo obložených baget, hodí se i na pizzu, do těstovin či rizota. Rukolou můžete ozvláštnit šťouchané brambory nebo květákovou polévku. Výborné je i rukolové pesto.

Skladování: do 5 °C
Trvanlivost: 3–4 dny

Řapíkatý celer

Je to část rostliny miřík celer, která se pěstuje jako kořenová zelenina pro své bulvy a listy. Má šťavnatou, lehce štiplavou chuť. Řapíkatý celer působí protizánětlivě a močopudně, povzbuzuje chuť k jídlu i činnost ledvin, uklidňuje a podporuje trávení, zpevňuje cévy a urychluje látkovou výměnu. Využívá se dokonce i jako zdraví neškodné afrodiziakum. Jako vitamínová bomba v sobě ukrývá vitamín A, B, C a K, betakaroten a kyselinu listovou a velké množství minerálních látek – vápník, hořčík, draslík, jód, železo a chrom. Pěstuje pro své dužnaté silné stonky, které se před konzumací lehce oloupou. Může se podávat syrový s tvarohovým sýrem nebo se může máčet v různých dipech např. k pečeným kuřecím křidélkům. Řapíky lze taky vařit, dusit, restovat, zapékat i grilovat. Řapík celeru se stal mimo jiné nedílnou součástí oblíbeného koktejlu Bloody Mary.

Skladování: do 5 °C
Trvanlivost: 3–4 dny

Mohlo by se hodit: Kalendář českého ovoce a zeleniny – kdy co u nás roste

Použité zdroje: TZ Tesco

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 8. 2013 11:59