Rýže - lehce stravitelné jídlo pro miliardy

Autor: Copyright © 123RF Stock Photos

Rýže poskytuje potravu skoro polovině světa. Obsahuje plno látek prospěšných lidskému organismu. Jejich obsah se ovšem liší v závislosti na druhu zpracování této obiloviny.

Rýže patří z hlediska výživy člověka k jedné z nejdůležitějších obilovin. Je hlavní složkou potravy pro velkou část současného lidstva. Archeologické nálezy z Asie a Afriky dokládají pěstování rýže před více než 3000 lety př. n. l.

Rýže se dostala do Evropy v 8. století přes Španělsko. První rýžoviště byla založena teprve v roce 1522 v Itálii. Během tisíciletí se vyvinuly dvě hlavní linie, rýže vodní (nížinná) a rýže suchá (horská).

Druhy rýže

Zrno rýže se loupe a poslední vrstva brousí. Odstraní se obaly zrna (oplodí, osemení a vrstva, která obsahuje vitamíny a minerální látky). Na trhu se můžeme setkat s bílou rýží (středně a dlouhozrnnou, ze které jsou odstraněny všechny obaly), rýží natural (má hnědou barvu a není odstraněna poslední vrstva s vitamíny a mineráliemi), rýží pololoupanou (má slupku obroušenou jen částečně), rýží parboiled (je žluté barvy, po uvaření zbělá, upravuje se speciální technologií v tlakových nádobách, obsahuje vitamíny a minerálie, které přejdou ze slupky do oloupané rýže), rýží ve varných sáčcích a rýží instantní. V prodejnách zdravé výživy pak koupíte směsnou rýži (jde o kombinaci rýže parboiled a tzv. indiánské rýže). Indiánská rýže (Zizania aquatica) má delší zrna černé barvy.

Základní nutriční hodnoty základních druhů rýže 

Energetická hodnota (kJ)

Energetická hodnota (kcal)

Bílkoviny

(g)

Sacharidy

(g)

Tuky

(g)

Rýže dlouhozrnná

1530

366

6,7

80,4

0,4

Rýže kulatozrnná

1530

366

6,7

80,4

0,4

Rýže extra kvality

1530

366

6,7

80,4

0,4

Rýže natural

1580

378

7,4

72

2,2

Lehce stravitelné jídlo pro miliardy

Domovem rýže je tropická jižní Asie. Vedle pšenice a žita je rýže nejdůležitější obilovinou světa, která poskytuje potravu skoro polovině světa. Nejhodnotnější je přírodní hnědá rýže (rýže natural). Loupaná bílá rýže je zbavena povrchových vrstev obsahujících minerály a B vitamíny. V zbylém zrnu je velký obsah sacharidů a malé množství bílkovin. V tzv. parboiled rýži je uchováno 80 % cenných živin.

Důvody, proč je rýže tolik ceněna:

  • Rýže je lehce stravitelná, nepůsobí plynatost a je tudíž vhodná pro výživu dětí, starých lidí a pro lidi s žaludeční, žlučníkovou či pooperační dietou.
  • Rýže neobsahuje cholesterol.
  • Rýže neobsahuje lepek (gluten) a proto je vhodnou potravinou pro lidi, kteří mají problémy s jeho snášenlivostí.
  • Hrnek uvařené rýže obsahuje pouze 150 kalorií.
  • Díky obsahu minerálních látek a vitamínů je hnědá rýže ideální potravinou pro zdravé vlasy, nehty, kůži a kosti.
  • Rýže je bohatá na slizotvorné substance, což má význam pro léčbu zažívacích potíží a střevních onemocnění.
  • ,,Rýžový sliz“ pomáhá zmírnit průjem.
  • Konzumování rýže zlepšuje stav kůže při lupence.
  • Rýže obsahuje osm esenciálních aminokyselin. Pokud uvaříme rýži s luštěninami (např. čočkou, hrachem či sójou), získáme plnohodnotný zdroj bílkovin.
  • Rýže podporuje vylučování vody a zplodin metabolismu přes ledviny.
  • Škrob v bílé i hnědé (natural) rýži se tráví a absorbuje pomalu a při tom trvale uvolňuje do krve glukózu, což pomáhá kontrolovat hladinu krevního cukru. To je výhodné u lidí trpící cukrovkou či hypoglykemií (sníženou hladinou krevního cukru).
  • Rýže pomáhá snižovat riziko rakoviny tlustého střeva, prsu a prostaty.
  • Konzumace rýže snižuje krevní tlak.
  • Vývar z rýže pomáhá při vysokých teplotách a zánětech.
  • Působí preventivně i léčebně proti ledvinovým kamenům kalciového typu.
  • Podle makrobiotiky patří hnědá rýže mezi energeticky vyrovnané potraviny, tudíž není ani extrémně stahující či rozpínavá.

Čtěte dále: Chcete si pochutnat, nebo zhubnout? S rýží je možné obojí