Restauratér versus Slevomat: Pro koho je vlastně výhodný oběd se slevou?

Autor: Isifa.cz

Sleva není zadarmo, to je známá věc. Je vůbec možné, aby z akce typu „luxusní menu za pár kaček“ odešla spokojená jak koza, tak vlk? Tedy zákazníci, restaurace i slevový server?

Hromadné slevy jsou hitem posledních let. Jejich úroveň je různá, jak už to bývá, a jejich hodnocení se liší i podle úhlu pohledu dotyčného. Přinášíme vám zkušenost restauratéra s největším a nejznámějším slevovým portálem a dále komentář serveru Slevomat.cz.

Jedli jste někdy někde na slevu? Budeme rádi, když se s námi podělíte i o vaše zkušenosti.

RESTAURATÉR: Je Slevomat výborný byznys? Jak pro koho!

Před několika měsíci jsem se rozhodl vyzkoušet služby nejúspěšnějšího slevového serveru na českém trhu – Slevomatu. Ohání se velkou databází klientů, tudíž je schopný oslovit až několik desítek tisíc lidí denně, zaručuje tedy na první pohled úspěch a velkou marketingovou kampaň prakticky zdarma. To vše se zdá pro malého podnikatele až pohádkově neuvěřitelné. Alespoň zpočátku.


Autor: Isifa.cz

Zákazník slevového serveru nesmí být restaurací vnímán jako zákazník druhé kategorie

Moje nabídka se týkala speciálního menu pro dvě osoby toho času v peruánské restauraci. Slevomat si diktuje podmínky – minimálně 50% slevu z běžně nabízené ceny (avšak později vyplynulo najevo, že 50 % je pro Slevomat málo, a tak sleva mezi 52 – 60 % je pro něj ideální) a z konečné ceny zakoupených voucherů si Slevomat účtuje 25 % za své služby. A tak jsem se dostal do nekonečného martýria výpočtů, které neustále končily v minusových číslech. Menu o třech chodech pro dvě osoby za 499 Kč z původních 1040 Kč bylo dámě ze Slevomatu málo, a tak si vydupala ještě polévku a ze tříchodového menu bylo najednou menu čtyřchodové. A jak to tedy funguje? Výpočty jsou jednoduché. Z původní ceny 1165 Kč za dvě osoby dostanete ve finále 374 Kč. Pokud budu dobře počítat, abych mohl takové menu uvařit, musím zaplatit za suroviny 300 Kč a tudíž je můj zisk 74 Kč za dvě osoby v restauraci. Tím to samozřejmě nekončí, nastávají další náklady. Někdo těch osm talířů jídla musel uvařit, bylo třeba zaměstnat jednoho kuchaře navíc. Někdo je musel zákazníkovi servírovat, někdo ty talíře musel umýt, restauraci někdo musí uklidit, běží plyn, elektřina, platí se náklady za to, že zákazník také poslouchá v restauraci hudbu, kupují se čisticí prostředky, odváží se odpad atd. A tak se z oněch 74 Kč pomyslného zisku z jednoho voucheru odečítají další a další náklady.

Zákazník slevových serverů se nevrací

Pro koho je tedy Slevomat dobrým obchodem? Zákazník si svoji slevu užije, což je v naprostém pořádku. Slevomat si své zisky také užije, což je také zřejmě v pořádku. V mém případě bylo prodáno 1718 voucherů a při provizi 25 % (v tomto případě 125 Kč) z každého voucheru Slevomat utržil 215 000 Kč. Vzhledem k tomu, že má na svém portálu denně tři až čtyři různé nabídky, zřejmě se této společnosti velmi dobře daří a díky tomu se také stala jednou z nejúspěšnějších a dynamických společností na českém trhu.

A jaká je bilance pro samotného poskytovatele služeb, v tomto případě pro moji restauraci? Slevomat sice oslovil několik desítek tisíc lidí, nicméně pro další rozvoj dané restaurace je účinná pouze jednorázově, tudíž není vůbec efektivní. 98 % zákazníků Slevomatu se totiž do daného restauračního zařízení nikdy nevrátí a počká si na další výhodnou nabídku někde úplně jinde. Slevomat a slevové servery naopak poškozují celou Českou republiku. Ne nadarmo se nám smějí i za hranicemi našeho státu a nazývají nás státem lidí s vouchery. Je to velmi jednoduché: Slevový server vydělá, zákazník ušetří i za cenu, že se na něj pohlíží jako na zákazníka nižší kategorie, a restaurační zařízení utrží tak málo, že tím pádem státu odvede daleko menší daně i DPH. Zisky slevových serverů rostou převážně na úkor podnikatelů a v neposlední řadě samotného státu.
 A tak se vám, milí restauratéři, může stát, že sice svoji restauraci na dobu pár měsíců zcela naplníte, nicméně na takovém byznysu nic nevyděláte, odradíte tím také své stálé zákazníky, jelikož pro ně nebudete mít mnohdy ani volný stůl, a po skončení kampaně se budete zamýšlet nad tím, jak si začnete znovu budovat svoji vlastní klientelu, kterou jste ztratili. A tak se vlastně dostanete tam, kde jste byli na úplném začátku; s tím rozdílem, že v dnešní době budovat něco od začátku, obzvláště v gastronomii není opravdu lehkou záležitostí a mnohdy toto úsilí vyžaduje velmi mnoho času a také velkou zásobu peněz na udržení se na trhu. 

Nenechte se napálit: 10 tipů, jak levně a efektivně využít slevové servery

Podmínky jsou likvidační hlavně pro restaurace

Možná by toto vše fungovalo ke spokojenosti všech stran, kdyby Slevomat zaměstnával takové odborníky, kteří jsou schopní přemýšlet reálným způsobem, a ne pouze pod záminkou rychlých výdělků i za cenu, že své klienty v konečném efektu téměř zničí. Již několik restaurací v Praze spolupráci se Slevomatem finančně nezvládlo a muselo své aktivity zcela ukončit. Provize Slevomatu 25 % u restauračního zařízení je likvidační a nesmyslná vzhledem k cenám surovin; poskytovatelé jiných služeb, např. posilovny, masáže apod., mají v tomto ohledu daleko menší, téměř nulové náklady a ve finále z takové spolupráce opravdu mohou profitovat všechny zúčastněné strany. Proto kdyby Slevomat zavedl vlastní cenovou politiku flexibilněji s ohledem na typ nabízené služby, zřejmě by mu dnes neubývalo klientů, převážně pak ze strany zajímavých nabídek od gastronomických zařízení, na kterých, jak se zdá, tento úspěšný byznys z počátku stavěl. Na spolupráci se Slevomatem mohou vydělat jen ti, kteří poskytují služby s minimálními náklady, nebo takové restaurace, které prodávají steaky za 1500 Kč, do kterých dokážou schovat jak slevu vyšší než 50 %, tak i již zmíněnou pohádkovou provizi Slevomatu ve výši 25 %.

Otázka je, jestli restaurace, která prošla akcí u Slevomatu, byť by na této akci finančně vydělala, dosáhla kýženého efektu tak, aby vešla lépe ve známost, nebo navýšila svoji klientskou databázi. Neznám ani jednu restauraci, která by mohla na tuto otázku odpovědět kladně.

Takže zpět k úvodní otázce: Pro restaurace slevové vouchery dobrý obchod nejsou. A pro zákazníky? Dospěl jsem k závěru, že slevové servery se sice tváří, jako by pomáhaly lidem získat za výhodnější cenu jakékoliv zboží nebo služby, nicméně za cenu jejich mnohdy až ponížení.

Martin Štefánek, Farrango Art Gallery Restaurant, www.farrango.cz


SLEVOMAT: To, co partner „prodělá“ na slevovém hostovi, je marketingový náklad

Právě proto, že historicky máme zkušenost, že některé restaurace se k našim zákazníkům nechovaly dobře, posílili jsme kontrolní mechanismy našich obchodních partnerů. Před uveřejněním slevové akce si partnery vždy „proklepneme“ a odmítáme až 70 % firem, které neposkytují dostatečně kvalitní služby. Zároveň jsou naši partneři smluvně vázáni, že v případě nekorektního přístupu k zákazníkovi – např. menší porce, nepříjemná obsluha atd. nesou náklady na vrácení peněz. S restauracemi také neopakujeme spolupráci, pokud spokojenost zákazníků byla pod hranicí 3, 8 bodu z 5 možných.

Nespokojený zákazník se do restaurace ze Slevomatu nikdy nevrátí, proto jsme hlavně pro poskytovatele služeb spustili projekt Slevomat univerzita, kde se snažíme edukovat poskytovatele služeb, jak zacházet se slevovým marketingem. Pokud restauratér nepochopí smysl slevového marketingu, může to mít za následek neúspěšnost spolupráce a jeho nespokojenost.

Pravidlo o min. 50% slevě už dávno nemáme, nicméně pokud má klient zájem prodat opravdu velké množství voucherů, jednoznačné mu slevu nad 50% doporučíme. Nastavení výše slevy je na samotném partnerovi. Provize 25 % je běžná. Jiné slevové servery si možná účtují za své služby nižší provize, každopádně Slevomat nabízí klientovi propagaci prostřednictvím svých inzertních ploch, marketingové poradenství, rozsáhlou zákaznickou podporu a další služby, které výrazně maximalizují dopad slevové inzerce.

Čtěte téma: Pekelná česká kuchyně: hlavně že je toho hodně, rychle a levně

Z původní ceny 1165 Kč ve finále 374 Kč?

Ano, ale restaurace za to přiláká zákazníky, kteří by se o restauraci nikdy nedozvěděli a nikdy by nepřišli. Pokud restaurace nabídne slevovému hostovi kvalitní jídlo, příjemnou obsluhu, tak může počítat s tím, že se někteří zákazníci vrátí či doporučí zařízení svým přátelům a známým. Umístění nabídky na slevový portál nemá být způsobem, jak na lidech vydělat, ale je to nová reklamní platforma. To, co partner „prodělá“ na slevovém hostovi, je nutno brát jako marketingový náklad, který by pravděpodobně investoval do billboardové, tiskové nebo rozhlasové reklamy, aby zákazníky do restaurace přilákal. Na rozdíl od těchto kanálů je slevový marketing lépe měřitelný. To nejsou špatné vyhlídky za tu cenu, ne?

Samozřejmě, nemáme se špatně, ale peníze z provizí nejsou ani zdaleka ziskem firmy. Bez výdajů, které máme, bychom takovéto prodeje nebyli schopni dosáhnout. Pro Slevomat pracuje 120 lidi, kteří hlídají kvalitu nabídek, starají se o partnery a zákazníky. Na marketing vydáváme cca 4 miliony měsíčně, bez kterých by se nabídky tak dobré neprodávaly. Součástí marketingových výdajů je i propagace partnera na inzertních plochách Slevomatu, které jsou umístěny na významných webech. Když to spočítáte, lehce se dostanete k tomu, kolik podobných nabídek potřebujeme, abychom všechny náklady pokryli.

Reálná návratnost zákazníků je dvacet procent

Studie MediaResearch nebo Asociace cestovních kanceláří ČR (namířená proti slevovým serverům) ukazují, že návratnost klientů je v rozmezí mezi 15 – 30 %. Dle našich zkušeností a reakcí partnerů se reálná návratnost pohybuje kolem 20 %. Jsme si vědomi, že se v poslední době mluví o takzvaných „slevových turistech“, kteří se nevyznačují loajalitou. Slevoví turisté přichází především ze slevových agregátorů, na kterých Slevomat není závislý, na rozdíl od menších serverů.

Interní analýza Slevomatu ukazuje, že 63 % partnerů, kteří udělali přes Slevomat vyšší obrat než sto tisíc Kč, opakuje do roka slevovou nabídku. Zájem ze strany partnerů je vyšší, ale ve Slevomatu si partnery vybíráme i podle spokojenosti našich zákazníků a odmítneme až 10 % restaurací, které chtějí akci opakovat. Kdyby byly podmínky likvidační, byla by tato čísla úplně jinde.

Postavit business na slevových serverech lze jen velmi těžko a my to hlavně ani nedoporučujeme. Partneři by měli slevové portály využívat v době, kdy mají volnou kapacitu a mohou tak budovat zákaznickou bázi bez negativního dopadu na pravidelnou klientelu. Partner by měl prostřednictvím Slevomatu prodávat maximálně jednu třetinu své kapacity, jinak má klient skutečný problém.

Restauratér zároveň nemůže slevový server chápat jako místo, kde vydělat. Slevové portály mají za cíl propagaci služby mezi klientelu, která by za standardních podmínek nepřišla. Výdělečnost modelu je pouze v rukou partnera, zda se mu podaří efektivně prodat slevovému zákazníkovi něco navíc (většinou víno, občerstvení…) a přimět jej k opakované návštěvě za plnou cenu, čehož může dosáhnout vysoce kvalitní službou.

Zákazník s voucherem, zákazník nižší kategorie?

V žádném případě není pravdou, že by si měl zákazník připadat v restauraci jako klient druhé kategorie. Pokud tomu tak je, majitel či provozní restaurace nedostatečně vyškolil svůj personál a sám nezvládl slevovou akci a nemůže se tak divit, že se klientela nevrací. Zákazník ze slevového serveru musí dostat stejnou kvalitu jídla i služeb. V případě, kdy obchodní partneři Slevomatu neposkytují naší klientele kvalitní služby, tak nesou část nákladů na vrácení peněz za vouchery. Tento přístup se nám dlouhodobě vyplácí, protože motivuje obchodní partnery poskytovat kvalitní služby a poté se lidé rádi vrátí. Pokud nebyl zákazník spokojen s poskytnutou službou, měl by se ozvat přímo v restauraci, případně se obrátit na slevový portál. Poctivé a prověřené portály se staví k reklamacím a stížnostem čelem.

Spokojených partnerů mezi restauratéry máme desítky a jsou to převážně ti, kteří pochopili smysl spolupráce, dali na naše doporučení a dokázali si klientelu ze Slevomatu udržet. Zeptejte se třeba v restauraci u Modré Kachničky, nebo v restauraci Masala.

Peter Irikovský, výkonný ředitel serveru Slevomat, www.slevomat.cz

Slevomat připravil pro čtenáře: Deset rad, jak nakupovat na slevových portálech

Jaké jsou vaše zkušenosti? Byli jste někdy v restauraci coby „zákazník s voucherem“? Jak se k vám chovali, splnila návštěva vaše očekávání?

20 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 6. 2015 13:48