Restaurace nezvládají povinnost uvádět alergeny v jídle

Od 13. prosince loňského roku platí povinnost pro stravovací zařízení uvádět informaci o přítomnosti alergenů v jednotlivých pokrmech. V lednu provedli hygienici první kontroly.

Alergeny mohou být uváděny různým způsobem – přímo v jídelním lístku, vyvěšením na viditelném místě v provozovně nebo prostřednictvím ústní informace, kterou zákazníkovi podá obsluha před uskutečněním objednávky. „Za splnění povinnosti nelze považovat situaci, kdy je tato informace poskytnuta až na výslovnou žádost spotřebitele. Ten musí být minimálně dopředu jasným způsobem informován o tom, kde informaci o případné přítomnosti alergenů v provozovně stravovacích služeb obdrží,“upřesnil hlavní hygienik ČR Vladimír Valenta.

Za leden 2015 bylo ve stravovacích zařízeních provedeno celkem 1032 kontrol, jejichž součástí byla také kontrola plnění povinnosti informovat spotřebitele o přítomnosti alergenů v pokrmech nabízených v provozovně. Z tohoto počtu bylo zjištěno 130 závad.

Značení alergenů v restauracích – nejčastější nedostatky:
  • informace o alergenních složkách byla sice viditelně umístěna, ale alergenní složky nebyly vztaženy ke konkrétním pokrmům
  • opomenutí povinnosti informovat o alergenních složkách i u nápojů podávaných ve stravovacích službách
  • neúplné informace o všech alergenních složkách, opomenutí přítomnosti alergenních složek v balených potravinách používaných pro přípravu pokrmů
  • opomenutí uvedení alergenních složek u potravin nebalených nabízených v provozovnách stravovacích služeb, např. nabídka vlastního pečiva v kavárnách nebo cukrárnách, cukrářských výrobků, nebo neuvedení dodávek nebalených potravin do provozoven stravovacích služeb, např. dodávky pečiva od externího dodavatele
  • informace jsou k dispozici, ale spotřebitel není upozorněn na to, kde a kdo mu tyto informace poskytne

V rámci lednových kontrol došlo také k případům, kdy informace nebyla poskytována vůbec, a to nejčastěji díky jazykové bariéře, neznalosti této povinnosti, nebo jejího nenaplnění. Nedostatky při informování zákazníků o alergenech v potravinách byly zaznamenány rovněž u pokrmů nabízených přes internet a rozvozu jídel na objednávku,“ shrnuje Vladimír Valenta.

Test: Jak restaurace skutečně značí alergeny v jídle?

V případě nedostatků hygienici uložili opatření k nápravě situace a jejich plnění bude následně kontrolovat. Finanční sankce nelze přesně vyčíslit, jelikož ve většině případů byla pokuta uložena i za další současně zjištěné nedostatky. Jedná se ale řádově o desetitisíce korun.

V průběhu ledna hygienici zvolili spíše cestu osvěty a edukace, než samotné represe, uvádí ministerstvo zdravotnictví. Nejlepší situaci zjistili v institucionálním stravování a ve velkokapacitních vyvařujících provozech, kde jsou provozovatelé s danou problematikou velmi dobře obeznámeni. Ve většině případů prý provozovatelé spolupracovali a měli viditelnou snahu zjištěné nedostatky odstranit.

Seznam potravinových alergenů podléhající označování

(dle nařízení 1169/11 EU)

  • Obiloviny obsahující lepek – nejedná se o celiakii, výrobky z nich
  • Korýši a výrobky z nich – patří mezi potraviny ohrožující život
  • Vejce a výrobky z nich – patří mezi potraviny ohrožující život
  • Ryby a výrobky z nich
  • Podzemnice olejná (arašídy) a výrobky z nich – patří mezi potraviny ohrožující život
  • Sójové boby (sója) a výrobky z nich
  • Mléko a výrobky z něj – patří mezi potraviny ohrožující život
  • Skořápkové plody a výrobky z nich – jedná se o všechny druhy ořechů
  • Celer a výrobky z něj
  • Hořčice a výrobky z ní
  • Sezamová semena (sezam) a výrobky z nich
  • Oxid siřičitý a siřičitany v koncentracích vyšších než 10 mg, ml/kg, l, vyjádřeno SO2
  • Vlčí bob (lupina) a výrobky z něj
  • Měkkýši a výrobky z nich

Zdroj: MZ ČR

21 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 3. 2015 9:32