I burger se dá reklamovat

Autor: Copyright © 123RF Stock Photos

Jste nespokojeni se zbožím či službou? Máte právo reklamovat na kterékoliv provozovně obchodníka. Pokud nenarazíte na franšízu. Ty jsou v pohostinství a prodeji potravin celkem obvyklé.

Spotřebitelé si musí ohlídat, u koho reklamují, upozorňuje časopis dTest. V případě reklamace zboží nebo služeb se musí spotřebitel obrátit na ten subjekt, od kterého zboží koupil nebo který mu poskytl službu. Pokud se jedná o podnikatele, který provozuje různé pobočky, je možné se obrátit na kteroukoliv z nich. „U franšízy může být tento postup matoucí, neboť obchod, který má na vývěsce stejné jméno a logo jako ten, ve kterém zákazník zboží koupil, nemá totožného provozovatele. S reklamací na domnělé ´pobočce´ tudíž neuspějete,“ říká vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

Příklady franšíz v pohostinství
Autor: dTest

Příklady franšíz v pohostinství

O tomto pravidle ovšem mnozí spotřebitelé nevědí, a proto se dopouštějí různých omylů. „Na poradenskou linku dTestu 299 149 009 se obrátil spotřebitel, jenž chtěl reklamaci uplatnit v jiné prodejně, než ve které nakoupil. Zde sice zboží nejprve přijali, avšak po 30 dnech reklamaci zamítli s tím, že nejsou prodávajícím. Mezi tím ovšem spotřebiteli uplynula zákonná záruční doba,“ uvádí příklad Lukáš Zelený a vysvětluje: „V daném případě pochybily obě strany. Prodávající vůbec neměl zboží do reklamace přijmout a spotřebitel si měl ověřit, u koho si zboží pořídil.“ 

Reklamace potravin je samozřejmě vzhledem k jejich omezené trvanlivosti poněkud specifická a reklamovanou bagetu byste asi po třiceti dnech už neřešili. Trvanlivější potraviny (označené datem minimální trvanlivosti) mají reklamační lhůtu 8 dní, ale snadno zkazitelné potraviny (označené datem použitelnosti, spotřebujte do…) lhůtu jen do druhého dne po nákupu. V případě uznání reklamace má kupující právo na výměnu zboží nebo na vrácení peněz.

Franšízing využívá McDonald´s i Sklizeno

Franšíza je modelem podnikání, na jehož základě může i menší subjekt úspěšně realizovat osvědčený podnikatelský projekt. Nabyvatel franšízy (franchizant) je samostatným právním subjektem, má svou vlastní obchodní firmu, identifikační číslo i vlastní účetnictví. Na modelu franšízy funguje v Česku řada známých společností jako restaurace Potrefená Husa, Švejk restaurant, Výtopna, BON BON, Dobrá čajovna či síť McDonald´s. Z kamenných obchodů se jedná například o kosmetiku Yves Rocher, Manufaktura či obchody OBI, uvádí dTest.

Kombinací vlastních obchodů a franšízy  je budována i obchodní síť prodejen Náš Grunt. Také další projekt usilující o prodej kvalitních potravin, Sklizeno, je určen pro franšízing. Prozatím pouze jeho původní linie „Sklizeno-opravdové jídlo“, nové foodie markety Sklizeno mají být hlavně kmenovými prodejnami.

Přečtěte si: Zkoušeli jste někdy reklamovat bagetu?

Zdroj: TZ dTest, A-Z Slovník pro spotřebitele