Rady pro zdravé nohy

Autor: SXC

Naše nohy nachodí desetitisíce kilometrů. Průměrný Čech podle průzkumů obejde za svůj život dvakrát zeměkouli! Co můžeme udělat pro to, aby naše nohy byly zdravé a dobře nás nesly?


Autor: SXC

Nohy nám v životě poskytují velkou službu, ale mnohdy se jim za ni vůbec neodměňujeme a důležitost zdravých nohou si uvědomíme až tehdy, když už máme nějaké problémy. Velká část populace považuje například pravidelnou pedikúru a masáže nohou za luxus, přitom je to ze zdravotního hlediska pro naše nohy velké plus.

Když si pedikúru nemůžete dovolit, dbejte alespoň na pravidelnou domácí péči. Nohy si naložte asi na čtvrt hodinu do horké lázně, poté vmasírujte peeling, škrabkou nebo pemzou oškrábejte suchou kůži, opláchněte a osušte. Do chodidel vetřete výživný krém a na chodidla nazujte kosmetické ponožky (nejlépe na noc).

Přečtěte si: Pedikúra je i pro muže

Nošení vhodné obuvi je pro zdraví nohou zásadní

Při výběru obuvi by mělo být zdravotní hledisko a s tím související pohodlnost na prvním místě. Když už si kupujete obuv, vsaďte na tu kvalitní z obchodu, protože levné tržnicové zboží může způsobit množení bakterií a vznik plísní.

Dámy, obuv s vysokými podpatky je sice sexy a módní, ale při dlouhodobém nošení se asi nevyhnete bolesti lýtek, kotníků či dokonce vzniku osteoartrózy. Při nošení obuvi na podpatcích je kladena velká zátěž na kolenní klouby a u jehel je přetěžována přední část chodidla a také záda. Nedoporučuje se ani dlouhodobé nošení balerínek – ploché podrážky vedou totiž ke vzniku kuřích ok, způsobují bolesti zad a artritidu.


Autor: SXC

Měli bychom si dát pozor také na úzké a špičaté boty, které omezují volný pohyb prstů, způsobují nedokrvení a deformaci kloubu palce.

V létě je zvykem nosit žabky, ovšem ty mohou být zodpovědné za bolesti nohou a lýtek, deformaci kloubového spojení či bolesti zad. Když už si kupujete žabky, tak alespoň s mírným podpatkem.

Choďte naboso!

Je známo, že občasné chození naboso je velmi zdravé, protože se jedná v podstatě o jakousi masáž nohou. Chodidla se při chůzi dotýkají povrchových nerovností, čímž se stimulují akupresurní body. Zároveň se aktivují i ty svaly, které jsou při chůzi v obuvi jinak nečinné. Platí, že čím členitější povrch při chůzi naboso, tím lépe. Chodidlo, které není na chůzi po nerovném povrchu přivyklé, bychom však neměli náhle přetížit.

Dbejte na správné držení těla a změnu polohy

Měli bychom co nejvíce minimalizovat dlouhé stání nebo dlouhé sezení. Kvůli práci je toto pravidlo asi obtížné dodržovat, nicméně když už jsme nuceni setrvávat v nějaké z těchto poloh, je třeba se snažit alespoň protahovat a procvičovat, kdykoliv to jen jde. Také se snažte držet svá ramena rovně a směrem dozadu, hrudník vypnutý a břicho zatažené.

Zapomeňte na překřížení nohou! Tato poloha omezuje tok krve směrem dolů do nohou i zpátky a může také zvyšovat tlak v žilách nohou.

Jak říká třiatřicetiletá Radka: „Křížení nohou je můj zlozvyk, se kterým se snažím bojovat. Vím, že to nohám vůbec neprospívá, ale nějak mi to nedá a čas od času je překřížím. Myslím, že tento nezdravý návyk má hodně lidí.“ 

Raději sprchu, nebo lázeň?

Na nohy působí blahodárně střídavá sprcha, při které jsou masírovány bérce a svalovina. Přímým proudem vody masírujte nohy studenou a teplou vodou. Doporučuje se začít studenou vodou a po zhruba jedné minutě vystřídat.

Další variantou je napustit si do dvou vaniček vodu – do jedné studenou (8 až 12 stupňů) a do druhé teplou (36 až 38 stupňů). Nohy nechejte vždy asi 3 minuty v teplé vodě a pak je ponořte na zhruba 10 sekund do chladné vody. Opakujte několikrát za sebou.

Na nohy působí relaxačně také solná lázeň, kterou si připravíte z 1 kg kuchyňské soli rozpuštěné ve vodě. Vaše nohy vstřebají to, co potřebují, a navíc je to prevence proti křečím v lýtkách.

Dopřejte si pravidelnou masáž

Profesionální masáž nohou je nejlepší, ale pokud si ji nemůžete dovolit, požádejte o masáž třeba partnera, anebo si udělejte automasáž. Postupujte odzdola nahoru. Začněte masírovat prsty, kotníky a pak lýtka až stehna.

„Někdy mě chytí opravdu nepříjemná bolest lýtek, jako bych nachodila několik desítek kilometrů za den. Kvůli napětí nemůžu třeba ani usnout," svěřuje se pětadvacetiletá Hanka. „V tomto případě mi dokáže pomoci jedině masáž, ke které používám gel na namožené nohy. Masíruji se sama, protože nejlépe vím, kde to nejvíce bolí. A navíc bych večer asi těžko narychlo šla k nějaké masérce.“

Můžete vyzkoušet i „gymnastiku“ chodidel, která se postará o reflexní masáž. Převalujte chodidly tenisový míček nebo láhev s vodou!

Na otoky nohou je dobrá lymfatická masáž, kterou sice provádí takřka každý masérský či wellness salon, ale pozor – výběr nepodceňujte, masér by měl být schopen určit, zda se pro vás tento typ masáže vůbec hodí. Má totiž jistá zdravotní omezení: I oteklým kotníkům pomůže lymfatická masáž. Ale není pro každého.

Další tipy pro zdravé nohy:

Hořčík proti křečím v lýtkách

Jestliže se často potýkáte s křečemi v lýtkách, pravděpodobně je na vině nedostatek hořčíku a vitaminy B a E. Tyto látky můžete doplnit pitím minerálek či šumivých tablet s vyšším obsahem magnezia, konzumací banánů, sezamových a dýňových semínek, kvasnic, listové zeleniny, pohanky, vajec aj.

Zvedněte nohy do výšky

Nohám ulevíte tak, že je zvednete do výšky. Pohodlně si lehněte a zvednuté nohy opřete třeba o zeď. Platí, že nohy musí být výš než hlava, čímž se minimalizují otoky.

Vyhýbejte se intenzivnímu teplu

Vystavení zdrojům intenzivního tepla (krby, sauny, topná tělesa,…) způsobuje zvýšení pocitu těžkých a unavených nohou.

Přiměřeně sportujte

Snažte se zpevnit svaly na nohách, ale přiměřeně, ve vhodném terénu a na měkčím povrchu. Doporučuje se například jízda na kole, plavání a svižnější chůze. Pohyb v kombinaci se zdravým jídelníčkem navíc pomůže udržet optimální váhu, a ta je pro zdraví nohou taktéž důležitá. Naopak nadváhou a obezitou jsou nohy zbytečně zatěžovány.

Když útočí plísně…

Plísní se můžete nakazit například na veřejných koupalištích, v tělocvičnách, saunách, ale třeba i na předložce v koupelně nebo na koberci. Nezanedbávejte toto onemocnění, protože by se mohlo dále šířit a způsobit ještě horší komplikace. Existuje hodně přípravků proti plísním, které jsou k dostání v lékárně. Někdo sází i na bylinky (koupel v odvaru z kůry břízy nebo dubu, případně z šalvěje anebo tymiánu).

A jak se proti plísním na nohou chránit?

  • Po umytí si nohy důkladně osušte, protože suché nohy neposkytují škodlivým zárodkům žádnou živnou půdu
  • V prostorách veřejných koupališť a bazénů se pohybujte v pantoflích
  • V létě choďte v sandálech nebo v jiných botách, které větrají
  • Používejte výhradně bavlněné ponožky, nikoliv ty s vyšším podílem umělých vláken
  • Když máte ponožky zpocené, vyměňte je za suché
  • Ponožky perte při teplotě alespoň 40 stupňů Celsia
  • Nikdy se neobouvejte do vlhkých bot, ale vždy je nechejte vysušit, je-li to potřeba
  • Nenoste cizí pantofle
  • Hygienu nezanedbávejte, ale ani to s ní na druhou stranu nepřehánějte