Hlavní navigace

Prodejny potravin plné myší – kde všude už byly objeveny?

5. 5. 2011

Sdílet

Problémy s hlodavci řeší prodejci po celé republice. Zarážející je fakt, že bez kontrolorů v prodejnách myší bobky asi nevidí a nápravu jsou schopni zařídit do druhého dne od uzavření.

Opakované nálezy myšího trusu, poškozených obalů, nebo dokonce těl mrtvých hlodavců hlásí od konce zimy pravidelně kontroloři Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI).

"Neviditelné" myši v Aholdu
Autor: SZPI

„Neviditelné“ myši v Aholdu

Na snímcích, které inspektoři pořídili, můžete vidět, jaké poměry panují v některých prodejnách potravin. Asi se nedá uvěřit tomu, že by si zodpovědní pracovníci stop myší a vůbec celkového nepořádku nepovšimli. Přitom jsou po uzavření provozovny schopni uvést vše do pořádku do druhého dne. Proč to nedělají sami od sebe? A jak to asi vypadá z prodejnách, které inspektoři ještě nekontrolovali?

Myší trus v Obříství

První nález letošního roku ohlásila SZPI 18. února. Na naprosto nevyhovující hygienické podmínky narazili její inspektoři při kontrole ve Středočeském kraji.

Jednalo se o prodejnu potravin Alena Hollanová v Obříství, kde byla při kontrole zjištěna přítomnost myšího trusu na celé provozovně včetně jejího zázemí. Provozovatelka nebyla v době kontroly schopna doložit, že má zavedeny postupy na regulaci škůdců. „Přítomnost hlodavců nebo jakýchkoliv jiných škůdců na prodejně je naprosto nepřípustná a potraviny napadené hlodavci nebo znečištěné jejich trusem jsou nevhodné k lidské spotřebě. Vzhledem k tomu, že ve výše uvedených prostorách nebyla provozovatelka schopna zajistit podmínky, které by umožnily uchovat zdravotní nezávadnost potravin, byla prodejna okamžitě uzavřena,“ sdělila Petra Hoferková ze SZPI.

Provozovatelka nicméně posléze uložená opatření splnila, a proto jí bylo umožněno opět zahájit prodej potravin.

V Lidlu se povalovaly mrtvé myši

Jedna z prodejen společnosti Lidl musela být uzavřena po návštěvě inspekce 24. 2. Jednalo se o prodejnu Lidl Česká republika v.o.s v Prostějově. Na celé provozovně včetně jejího zázemí byla zjištěna nejen přítomnost myšího trusu, ale také živých i mrtvých myší. V prodejně byl silný zápach po výskytu hlodavců. Na některých potravinách byly patrné stopy po myším okusu.

„Je povinností každého provozovatele, aby ve všech fázích uvádění potravin do oběhu zabránil jejich kontaminaci a dodržoval hygienický způsob prodeje. Za výše uvedených podmínek je prodej zcela nepřípustný,“ komentuje to SZPI.

Vzhledem k uvedeným nedostatkům byla prodejna neprodleně uzavřena, ovšem vzhledem k tomu, že provozovatel do druhého dne odstranil všechny zjištěné nedostatky, byl prodej potravin v prostorách této prodejny opětovně povolen.

Mezi nemoci, kterými  vás může hlodavec prostřednictvím svého trusu a moči nakazit, patří například žloutenka, salmonela, leptospiróza (parazit), ale i další nebezpečný parazit – svalovec.

Trus i regálech

V dubnu, 28. 4., byla kvůli myším po kontrole SZPI uzavřena provozovna Ahold Czech Republic v Praze 9 na Černém Mostě. Inspektoři objevili v prostorách provozovny pod paletami mrtvé myši a též množství myšího trusu na prodejní ploše i v regálech s balenými potravinami.

Při následné kontrole, provedené v ranních hodinách druhý den, již podle zprávy inspektorů provozovna plně odpovídala hygienickým předpisům. Prodejna byla vyčištěna včetně těžko přístupných míst, byly odvezeny odpady a také volně ložené zboží ze včerejšího dne. Všechny zjištěné nedostatky byly odstraněny a SZPI proto povolila prodejnu opět otevřít.

„Překvapení“ v Kolíně

O pár dnů později, 2. května, SZPI uzavřela prodejnu Kaufland v Kolíně. Důvodem byl nalezený myší trus na ploše prodejny i v regálech s balenými potravinami. Některé obaly byly poškozené.

Vedení společnosti Kaufland prý výsledky kontroly SZPI v kolínském hypermarketu překvapily. „Ve všech našich prodejnách pravidelně každý měsíc provádíme deratizační kontroly,“ tvrdí mluvčí hypermarketů Kaufland Michael Šperl. „Poslední na této prodejně byla provedena 21. dubna a nedošlo při ní k žádnému zjištění,“ uvedl po uzavření prodejny.

Po kontrole následujícího dne ráno kontroloři zjistili, že nedostatky byly odstraněny a prodejna byla opět otevřena.

Kdo bude na řadě příště?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).