Proč pěstujeme bylinky, když nás to nebaví?

Autor: Isifa.cz

Kde kdo má dnes na parapetu řadu květináčů plných bylinek, na balkoně pak truhlíky s jahodami a jablůňkou. Pěstujeme kde co, protože je to trendy, ale vlastně nás to nebaví.

Sedmdesát procent Čechů doma zahradničí, přičemž nejčastěji pěstují bylinky a květiny, alespoň to ukázal únorový průzkum pro společnost Tesco uskutečněný na reprezentativním vzorku čtyř stovek respondentů. Proč ruce do hlíny noříme a na pučící semínka čím dál častěji oko zaměřujeme?

Pěstujeme bylinky i ovoce

Ještě v devadesátých letech byly fenoménem chaty a chalupy, domácí kutilství a plný skleník nakládaček. I dnes však v sobě zbytky pěstitelské vášně můžeme pozorovat. Z průzkumu totiž vyplynulo, že sedmdesát tři procent respondentů pěstuje doma bylinky, ovoce, zeleninu nebo květiny. Obvykle na své vlastní zahradě, přičemž jde spíše o obyvatele žijící ve městech do deseti tisíc obyvatel. Třetina dotazovaných pak uvedla, že k pěstování využívá i prostoru na balkoně či okenním parapetu.

Vůbec nejvášnivějšími pěstiteli jsou lidé žijící v malých městech do tří tisíc obyvatel, plodiny tam pravidelně pěstuje každý druhý (58 %). Motivací k domácímu pěstování je především možnost využít vlastních výpěstků v domácnosti a v kuchyni. Na běžné domácí zahradničení pak ročně Češi nejčastěji vynakládají částku do pěti set korun.

Moc nás to pěstování nebaví

Nejčastějšími výpěstky, kterými se čeští pěstitelé chlubí, jsou bylinky a květiny (shodně 85 %), dále zelenina (74 %) a ovoce (62 %). Mezi nejoblíbenější pěstované bylinky Čechů patří pažitka, bazalka, máta a petržel. Na zeleninové záhonky pěstitelé nejčastěji vysévají rajčata, papriky a okurky. Tento trend potvrzují i prodeje v obchodech Tesco. „Během sezóny, která začíná již na konci února a končí v polovině července, zákazníci nejčastěji nakupují klasická semínka, tedy petržel, rajče, mrkev, ředkvičky a pažitku,“ uvádí Jakub Sloup, nákupčí zahradního sortimentu. Z ovoce pak Češi nedají dopustit na jahody, peckovice a malvice, tj. jablka či hrušky.

Hlavním důvodem domácího pěstování je především možnost mít vlastnoruční produkty a využít je zejména při vaření (57 % respondentů). Nezanedbatelnou motivací je i přesvědčení, že vlastní výpěstky jsou zdravější (42 %). Necelá třetina dotazovaných pak uvedla, že začala s pěstování jenom proto, aby využila prostor na zahradě či balkoně. Ačkoli se o Češích říká, že jsou národem zahrádkářů, pouze dvacet procent respondentů potvrdilo, že domácí pěstování plodin je pro ně koníčkem.

Zdroj: TZ Tesco