Pro cukrovkáře je každé kilo dolů důležité

I při sebevětší obezitě má pár shozených kilogramů obrovský význam, ale žádné experimenty! V České republice žije na tři čtvrtě milionu diabetiků, a pořád jich přibývá. Podle odhadů se brzy bude s cukrovkou potýkat každý desátý Čech. Důvodů této novodobé epidemie je víc, ale jeden z hlavních je, že se máme příliš dobře.

I při sebevětší obezitě má pár shozených kilogramů obrovský význam, ale žádné experimenty!

V České republice žije na tři čtvrtě milionu diabetiků, a pořád jich přibývá. Podle odhadů se brzy bude s cukrovkou potýkat každý desátý Čech. Důvodů této novodobé epidemie je víc, ale jeden z hlavních je, že se máme příliš dobře.

Náš organismu není připraven na to, že jídlo je dostupné v podstatně kdykoliv a v neomezené míře. Žijeme v blahobytu – a tloustneme. Obezita a cukrovka přitom představují dvě spojené nádoby. Navzájem se umocňují a zhoršují.

Přitom pro diabetika je boj s nadváhou obtížnější než pro zdravého člověka.

Není možné chtít zázraky

Obecně platí, že pokles hmotnosti by neměl být příliš rychlý, zhruba ne více než půl kila týdně; u diabetiků může být ještě pomalejší. Hlavně když se ručička váhy vůbec pohybuje žádoucím směrem.

Estetické hledisko zde není tak podstatné (i když může být účinnou motivací), hraje se jednoznačně o zdraví. Každý kilogram představuje zvýšené riziko komplikací cukrovky, jako je infarkt, mrtvice, selhání ledvin nebo zhoršení zraku.

A naopak – už zhubnutí o pět procent se objeví na koncentraci krevního cukru. Ale nejen to – sníží se krevní tlak a cholesterol, zmenší se zátěž na klouby a šlachy, zlepší se i příznaky, o kterých se příliš nemluví, jako třeba nechtěný únik moči. Tuková a svalová tkáň bude citlivější na inzulín. Už pouhá redukce hmotnosti často vede k tomu, že se diabetik zbaví (alespoň na čas) léčby inzulínem.

Cukrovkáři by se neměli pouštět do bláznivých diet a experimentů či půstů. Jejich příjem energie musí být pokud možno rovnoměrný, jen tak je hladina cukru v krvi stálá.

Někdy k hubnutí stačí důsledné dodržování diabetické diety, což vlastně není nic jiného než zdravá strava, založená na nutričně vyváženém jídelníčku s omezeným obsahem živočišných tuků a tzv. „rychlých“ cukrů, tedy těch sacharidů, které se bezprostředně přeměňují na energii (sem patří samozřejmě řepný cukr).

Opatrně je třeba přistupovat ke konzumaci alkoholu. Obsahuje jednoduché cukry a navíc oslabuje pozornost – je pak snazší „vyluxovat“ vše, co je v dosahu.

I při sebevětší obezitě má několik shozených kilogramů obrovský význam, třebaže to při celkovém pohledu na postavu není příliš poznat.

Další informace najdete na www.lecbacukrov­ky.cz.