Hlavní navigace

Kupujete výrobky se značkou obchodních řetězců?

2. 3. 2012

Sdílet

 Autor: Albert
Supermarkety lákají zákazníky mimo jiné na své vlastní značky. Proč ne, musíte však vědět, co se za tím skrývá. Tzv. privátky, privátní značky, totiž mohou znamenat ledacos.

Výrobky pod značkou supermarketu, také nazývané privátní značky neboli privátky, mohou zákazníkovi uchystat různá překvapení, milá i nemilá. Někde je totiž jejich předností zejména nízká cena, jindy jde naopak o výrobek vyšší kvality, který řetězec dokáže díky množství prodaného zboží nabídnout za celkem dobrou cenu. A někdy je prostě lepší sáhnout po zboží od někoho jiného.

Zatímco původně měla většina řetězců jen jednu privátní značku, poslední roky jich hodně přibylo – poradíme vám, jak se v nich vyznat alespoň u některých prodejců. Strategie všech jsou si však vzájemně hodně podobné.

Celkově zájem o privátní značky stoupá, někteří zákazníci je však považují za podřadné, bojí se, že se s nimi vždy pojí nízká kvalita, což však poslední dobou přestává platit. Jen je třeba se v jednotlivých řadách vyznat.


Autor: Albert

Řetězec Albert nabízí několik typů vlastních značek, podobně jako ostatní

Například řetězec Albert nabízí hned čtyři: Albert Excellent, Albert Bio, Albert Quality a pak značku Euro Shopper. Zatímco první z nich mají výrobky vyšší kvality, tou poslední značkou prodejce oslavuje zákazníky především cenou, o čemž svědčí i to, jak značku Euro Shopper prezentuje sám prodejce – má obyčejné červenobílé obaly a v regálech ji najdete vždy dole. To podle hesla „kdo hledá, najde“, i Albert samozřejmě chce, abyste spíše sáhli po něčem dražším z horních polic. Nabídka nejlevnější značky tohoto řetězce je celkem pestrá, najdete zde rýži i dětské plenky, nemůžete však čekat vyšší kvalitu; jde zkrátka o nejlevnější zboží v daném sortimentu.

Excelentní polotovar?

Naopak v rámci údajně nejkvalitnější albertovské značky Albert Excellent najdete jen omezenou nabídku výrobků, kam patří například paštiky či na táccích balené irské steaky a překvapivě třeba také kuřecí prsní řízky v sýrovo-brokolicové omáčce nebo kuře s již připravenou játrovou omáčkou. Já osobně bych takové produkty čekala spíše v oddělení polotovarů, než v excelentní řadě nejvyšší kvality.

Slušnou kvalitu s pestrou nabídkou tak u Alberta představuje spíše řada Albert Quality, pozor, jde však stále o výrobky z běžné průmyslové produkce, které si moc hlavu nelámou s různými éčky a podobně. Jejich výhodou je především cena, která skutečně bývá nižší ve srovnání se stejnými nebo podobnými produkty výrobců pod jejich vlastními značkami. Pokud by vám složení vadilo, musíte v tomto obchodě sáhnout po řadě Albert Bio. Výhodou řady Albert Quality nicméně je, že na nových obalech z této řady najdete i doporučené denní dávky konkrétní potraviny, tomu se jinak většina výrobců stále vyhýbá. 

Levně, zdravě nebo bio aneb naučte se rozlišovat

Hned několik vlastních privátních značek rozdělených velmi podobně jako předchozí prodejce má i Tesco. „Pod privátní značkou nabízíme výrobky nejen pro zákazníky, kteří upřednostňují nejnižší cenu nebo výhodnou cenu za kvalitu srovnatelnou se značkovým zbožím, ale i ty, kteří preferují prémiové zboží, biopotraviny či dávají důraz na zdravý životní styl,“ uvedla mluvčí Tesca Eva Karasová. Jinými slovy, sáhnete-li po výrobku se značkou Tesco, můžete pokaždé získat něco jiného – jednou nízkou cenu, ale podruhé výrobek cenově srovnatelný s běžnou nabídkou, ovšem v lepší kvalitě.

Jak se v řadách od Tesco vyznat?

Tesco Výhodný nákup – značka pro zákazníky nejvíce orientované na cenu, mělo by jít vždy o nejlevnější výrobek z dané kategorie, nečekejte však zázraky. Například hermelín této řady je prostě chuťové spíše mdlý a už camembert z řady následující chutná mnohem lépe.


Autor: Tesco

U této značky Standard Tesco slibuje kvalitu za příznivou cenu

Tesco Standard – značka, kterou prodejce prezentuje jako určenou pro ty, kteří mají rádi značkové zboží, ale chtějí ušetřit. Pod touto značkou naleznou zboží, které je přibližně o dvacet procent levnější než kvalitativně srovnatelný značkový výrobek od dodavatele.

Tesco Finest – prémiové zboží, kvalita je podle mluvčí Tesca Evy Karasové srovnatelná se značkovým luxusním zbožím, cena nižší díky tomu, že jde o privátní značku (příklad: čokolády Tesco Finest jsou na druhém místě v prodeji prémiových čokolád hned za značkou Lindt, víno Tesco Finest Sauvignon Marlborough vyhrálo zlatou medaili v této kategorii).

Tesco Healthy Living a Tesco Light Choice – na tyto značky Tesco láká ty, kdo chtějí žít zdravě, měly by obsahovat více vitamínů, vlákniny a tak dále, případně naopak méně soli, tuku, cukru. Tuto řadu doplňuje ještě řada Tesco Organic, zaměřená na zájemce o tento druh potravin.

To taková Billa se prezentuje zejména modrou a bílou značkou Clever, u níž jde hlavně o cenu. „Naše privátní značka Clever je řadou levnějších produktů, aktuálně je v nabídce Billy zastoupená zhruba pěti sty produkty. Čeští spotřebitelé jsou velice orientovaní na cenu, kterou stále držíme u většiny těchto produktů na stejné úrovni jako před zvýšením DPH a zdražením, ke kterému došlo na začátku letošního roku. Proto tato značka u nás patří mezi nejoblíbenější,“ uvedla mluvčí řetězce Gabriela Bechyňská. I Billa má krom toho řadu Naše bio a také značku 100% českého masa Vocílka, která se krom toho, že je českého původu, na první pohled neliší od běžné nabídky masa.

A kdo to tedy vyrobil?

Zatímco někteří prodejci na výrobcích prodávaných pod vlastní značkou uvádějí, kdo je vyrobil, jiné ne. Nebo ne dost podrobně. Osobně kupuji z těchto značek jen ty, kde se výrobce dozvím. Jenže to, že na obale najdete výrobce, nemusí stačit, což se dá ukázat například na jogurtu Clever od firmy Billa. Na obale je jasně vyznačen výrobce Hollandia, tedy ten, jehož jogurty s přehledem vítězí ve všech anketách a je pro ně charakteristická spíše nekonzistentní struktura, neboť zrají tradičně až v kelímcích. Ne tak ale Clever, byť od stejné firmy – to je naopak jogurt do hladka rozmíchaný, chuťově i kvalitativně v pořádku, jen to prostě není to samé. Zákazníka by na to mohl upozornit snad jen malý rozdíl v množství obsaženého tuku: klasická Hollandia má 3,5 procenta. Hollandia od Billy pak 3,1 procenta.

To třeba na piškotech, které Albert nabízí pod značkou Euro Shopper, se v češtině dozvím jen to, že jsou vyrobené na Slovensku, slovenská část popisku navíc obsahuje informaci, že jde o produkt SHP Turčianské Teplice, což je velký slovenský výrobce potravin rostlinného i živočišného původu.

Tak jako tak, prodejci se dušují, že jde vždy o výrobky kvalitní. „Tyto výrobky se testují minimálně jednou za půl roku. Testování probíhá nejen u nás, ale i v certifikovaných nezávislých laboratořích,“ uvedla například za Ahold, kterému patří supermarkety Albert, mluvčí Simona Caidlerová.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Pro tištěná i webová média píše od poloviny 90. let. Ve svých textech se věnuje zejména rodinné problematice, výchově dětí, zdraví a životnímu stylu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).